ynet, מאחוריך: המשטרה מתכננת אתר חדשותי מהיר במיוחד

המשטרה פתחה פייסבוק, ותתפלאו אבל כבר יש לה יותר מ-7,000 חברים ■ "בקרוב נפתח דף מיוחד לחיפוש נעדרים", אומרים שם - וחושפים כי הרשת החברתית כבר עזרה בחקירות

במשטרת ישראל לא רגילים שמישהו רוצה להיות חבר שלהם. אחרי הכול, מפגש עם שוטר מגיע לרוב בנסיבות לא מאוד משמחות - בין לצורך קבלת דו"ח באדיבות אגף התנועה ובין לצורך דבר מה חמור יותר. ועדיין, למעלה מ-7,000 משתמשי פייסבוק כבר הצטרפו לעמוד הרשמי של המשטרה, שנפתח לפני כחודשיים ברשת החברתית, והיד המצביעה like עודנה נטויה.

"נושא הטכנולוגיה והחדשנות מקבל עדיפות גבוהה במשטרה", אומר הדובר, ניצב-משנה רפי יפה, שהציג לפני כשנה בפני המפכ"ל וסגנו תוכנית עבודה הכוללת כניסה (באיחור, אמנם, אבל מוטב מאוחר מאשר לעולם לא) לתחום הניו מדיה.

לוגו המשלב בין סמל המשטרה ובין ה-f של פייסבוק עוצב למען המיתוג המשותף, וגם מפעיל "לדף הרשמי" מונה: שרון ימינחה, 32. "גולשים לא מאמינים שיש מישהו מהמשטרה שיושב ומדבר איתם", הוא אומר, ומעיד כי "קצב ההצטרפות הוא בין 100 ל-200 חברים חדשים ביום".

* מה אתם בעצם מנסים להשיג?

"פחות עניינו אותנו התדמית והמיתוג וכל המושגים היפים האלה, אלא קודם כול רצינו להציג את העבודה שלנו, וכמה שזה נשמע פלצני - גם לדבר עם האזרחים. זה מאוד כיף, הדו-שיח הזה הוא פנטסטי".

ואכן, מדי יום מעדכן ימינחה את חבריו הווירטואליים על הישגי המשטרה, מדווח בזמן אמת על אירועים ועל התפתחויות באקטואליה הפלילית, עונה על שאלות בכל הקשור לביורוקרטיה, ואפילו מפרסם דיווחי תנועה.

אבל זה לא הכול. מקרה מבחן מעניין שמדגיש את התכלית העמוקה יותר שמסתתרת במיזם החדש הוא במקרה של הנעדרת בת-חן אהרון; נערה זהובת שיער שיצאה את ביתה בתחילת החודש שעבר, ועקבותיה נעלמו.

בשבוע שעבר חזרה אהרון לביתה (פרטי המקרה אינם מותרים לפרסום), אך כל אותם שבועות ארוכים דף הפייסבוק של המשטרה עסק בה רבות, וימינחה התבקש לדווח על ההתקדמות בחקירה.

באחת ההזדמנויות אף התיימר כי "אנחנו נמצא את הנעדרת דרך הפייסבוק", ולשם כך פרסם את תמונתה, ולצדה הפצרה בחברים שיפיצו לחבריהם את פרטי המקרה. אמנם פורסמה גם הודעה באתרי החדשות הקונבנציונליים, אולם בו בזמן נרשמו בפייסבוק של דף המשטרה כמאה תגובות בעניינה.

אחת המגיבות אף סיפקה קצה של חוט למקום הימצאה, וימינחה ביקש ממנה אישור ליצירת קשר עם קצין חקירות. "מיד אחרי שפרסמנו את המקרה של בת-חן אהרון והתקבלו התגובות, התקשרתי לדוברים ולקציני החקירות שיראו מה כותבים הגולשים", הוא מספר. "אני יודע גם שאבא של הנעדרת התקשר לקצין החקירות, כי ראה משהו שהיה כתוב אצלנו. היו כאלה שקראו על המקרה ורצו לצאת לחפש. אני לא יודע כמה גולשים יש באתרים אחרים, אבל אני יודע שכולם נמצאים היום בפייסבוק. לכן, בקרוב נפתח גם דף מיוחד לחיפוש נעדרים".

* איך אתם מתמודדים עם מי שמשתמש בפייסבוק כדי להעביר ביקורת? אולי לקלל?

"אין לי בעיה עם ביקורת. הפייסבוק נועד לדיון, זה מקדם ועושה טוב. אבל אני לא מוכן לקללות - מי שמקלל אני מיד חוסם אותו ומעיף. זה לא מכובד; בכל זאת אני משטרה, לא איזה קיוסק".

להקדים את אתרי החדשות

מאז שנפתח הדף הרשמי, ובעקבותיו דפים ייעודיים למחוזות השונים, ימינחה מדווח גם על ביקושים עולים להתגייסות למשטרה: "יש לנו בדף קישור ישיר ללשכת גיוס שוטרים. לפני שפתחנו את הדף היו מדי חודש 500 פניות של אנשים שמתעניינים להתגייס, והיום זה עומד על 1,500 מתעניינים.

"רבים לא יודעים, אבל למוקד 100, למשל, מגיעות הרבה שיחות של שטויות. יש כאלה שמטרידים או כאלה שמבקשים טלפון של איזה אגף. בשביל מה בן אדם שרוצה לדעת מה הטלפון של תחנת הרצליה צריך להתקשר למוקד 100? למה לא לעשות את זה דרך הצ'ט באינטרנט?, הם שואלים, ואני משיב כשאני יכול לעזור. בעתיד אפשר גם להושיב בפייסבוק מישהו ממוקד 100 שיענה לפניות. אנחנו גם רוצים לבנות אפליקציה מגניבה ל-iPhone, ליצור באזז סביב הפעילות שלנו במדיה החדשה".

בהקשר זה יש לציין כי פעילות המשטרה בתחום עתידה לשנות גם את אתר הבית של משטרת ישראל. "יש עכשיו עבודת מטה גדולה שהיא תוצאה של מדיניות המפכ"ל, שביקש שנהפוך את האתר שלנו לחדשותי. כיום האתר לא טוב ולא מתפקד, ואנחנו רוצים לעשות מהפכה בתחום האינטרנט; האתר שלנו יהיה על בסיס חדשותי", כך ימינחה.

* ולמה זה? חסרים אתרי חדשות?

"על-פי מחקרים של יפעת אנחנו הגוף הכי מסוקר במדינה, יותר מהתחום הפוליטי. אנחנו תופסים 70% ממהדורות החדשות, ובבדיקה אחרונה מלפני חצי שנה היו למעלה מ-5,000 כתבות בשבוע בעיתונות הכתובה בנושא משטרה. זה מטורף - יש לנו ים חומר שלא מתפרסם בעיתונים, וזאת אחלה של במה לפרסם את החומרים שלנו".

היתרון באתר העתידי של המשטרה, על-פי ימינחה, יהיה במהירות: "זה אמור להיות יותר מהר מ-ynet. הרי היום לכל כתב יש ביפר של המשטרה, הוא מקבל הודעה, ובשביל לעלות אותה באתר הכתב צריך להתקשר למערכת, להכתיב להם או לכתוב. באתר שלנו זה יעלה בצורה אוטומטית בזמן שנשלחת ההודעה לביפר. לפני שזה יהיה ב-ynet, זה יהיה באתר שלנו. יהיה מהפך בקטע של החדשות, ואנחנו עובדים על פיילוטים בעניין".