אלבמה עכשיו

אני חייב להודות שבהתחלה פיתחתי סימפטיה להורי התלמידות האשכנזיות בעמנואל

מי שמעוניין בשיעור על האופן שבו שנאת האחר מועילה אלקטורלית, יכול לקבל אותו מג'ורג' וואלאס. כשזה התמודד למשרת מושל אלבמה, הוא הבין זאת: "ניסיתי לדבר על בתי ספר, כבישים מהירים, בתי סוהר וטקסס, אבל לא הצלחתי לגרום לאנשים להקשיב. ואז התחלתי לדבר על 'ניגרס' והם רקעו ברגליהם על הרצפה". גם בישראל היו כמובן מי שלמדו את התורה הזו והפכו אותה לדרך חיים - ש"ס כנגד האשכנזים והחילוניים ושינוי כנגד החרדים.

בדומה לאנשי חסידות סלונים מעמנואל בשבוע האחרון, גם וואלאס עמד ביוני 1963 בפני פסיקה שלא אהב - כזו שקבעה כי גם שחורים יוכלו ללמוד באוניברסיטה של אלבמה. סוף למדיניות ההפרדה? וואלאס לא רצה לוותר. "סגרגציה עכשיו, סגרגציה מחר, סגרגציה לנצח", הוא זעק בפני המוני תומכיו, התושבים הלבנים של אלבמה. הוא גם נעמד בכניסה לאוניברסיטה כדי לעצור בגופו את ויויאן מאלון וג'יימס הוד, שני הסטודנטים השחורים שיבואו.

זה לא עזר לו. הוא עמד בפני מהלך היסטורי חשוב וזה חלף עבר דרכו. זה לא בא מאליו. את מאלון והוד ליוו חיילי צבא ארה"ב לאוניברסיטה, כדי לשמור על ביטחונם ועל קיום החוק שנקבע. הדבר נעשה כל עוד הוא נדרש ולוואלאס ותומכיו לא נותר אלא להביט בהיסטוריה הנעשית בפניהם. ההפרדה מתה.

ומה אצלנו? אני חייב להודות שבהתחלה הייתה לי מעין סימפטיה להורי התלמידות האשכנזיות. לא מתוך הזדהות עם דעותיהם, אבל היה נראה שהם בסך הכול רוצים להמשיך ולקיים את מסורתם מימים ימימה ומישהו מבחוץ בא ואומר: "עכשיו דברים משתנים".

אבל לא זה המצב. את הסטטוס-קוו הם הפרו. עד 2007 בית הספר בית יעקב בעמנואל השתייך לזרם העצמאי. היו בו תלמידות אשכנזיות וספרדיות גם יחד. ואז החלו "עבודות", שכללו חלוקת המסדרונות וחדר המורים בקירות גבס וגדרות הפרדה הוקמו בחצר. בסיומן, ראו איזה פלא: בית הספר חולק לשניים. גם התלבושת האחידה כבר לא הייתה אחידה לכלל התלמידות, אלא שונה בין הספרדיות לאשכנזיות. למעשה, החוק מנסה עכשיו לא ליצור מציאות חדשה, אלא לחזור למציאות בה חיו חסידי סלונים בעמנואל במשך שנים רבות. מציאות, שומו שמיים, לא גזענית כלפי בני עדות המזרח.

במסגרת ניסיונות הפשרה, הורי התלמידות האשכנזיות התבקשו להבטיח כי ישלחו את בנותיהן לבית הספר, גם לאחר שיוכנסו לשם בחזרה תלמידות בנות ספרד.הם לא הסכימו לכך.

אלא שלפני שמכניסים אותם לכלא בהיותם גזענים (למה לסיים בעמנואל? יש עוד גזענים רבים בישראל. אפשר גם אותם להשליך לכלא), יש עוד חלופה - ניתן פשוט לאכוף את החוק.

עם הניסיון הרע מההתנתקות, אפשר להסתפק בשוטרים. שילוו בכל יום את התלמידות הספרדיות וידאגו שיוכנסו לבית הספר בעמנואל. וחסידי סלונים האשכנזים, שרוצים לאכול מעוגת התקציב כבית ספר של המדינה אבל להשאיר את גזענותם בשלמותה, יביטו ויראו כיצד המציאות חוזרת אל המקום ממנו סטתה.

ואם יקיימו אלו את איומם לשלוח את בנותיהם לבית ספר נפרד בבני ברק? אין בעיה, המהלך לסיום ההפרדה, ילווה אותם גם לשם. גם בבני ברק יש תלמידות ספרדיות חרדיות וכך תיווצר ההזדמנות לשינוי כולל. חריגה מהסטטוס-קוו? לא מתנגדי הגזענות החרדית הם שהחלו איתה.