הצעת חוק: 30% מכל פרויקט מגורים - לדיור בר השגה

על פי הערכות, תתמוך הכנסת כולה בחוק ■ מטרת המהלך למזג בין הצעת החוק הפרטית לבין הצעות החוק הממשלתיות שיגיעו לכנסת במסגרת חוק ההסדרים ■ חיים כץ ל"גלובס": "יש לנצל את חוק ההסדרים"

בכל פרויקט מגורים חדש יוקצו 30% מיחידות הדיור ל"דיור בר השגה" - כך קובעת הצעת חוק שהגיש יו"ר ועדת העבודה של הכנסת, ח"כ חיים כץ (ליכוד). בימים האחרונים החל כץ להחתים את ראשי הסיעות בכנסת מימין ומשמאל על ההצעה. על פי הערכות, תתמוך הכנסת כולה בחוק. מטרת המהלך למזג בין הצעת החוק הפרטית לבין הצעות החוק הממשלתיות שיגיעו לכנסת במסגרת חוק ההסדרים.

על פי הצעת החוק, יוקצו 30% מדירות בפרויקט בנייה לדיור בר השגה, שיכלול דירות למכירה למשפחות ולזוגות צעירים. המחירים ייקבעו גם על פי צרכים חברתיים ומצבו הכלכלי של הקונה או השוכר. הזכאות לדיור בדירות אלו תיבחן על פי מבחן הכנסה, או אמות מידה נוספות שתקבע מועצת הדיור המוקמת בחוק זה. כמו כן, יהיו זכאים לדירות להשכרה במסגרת דיור בר השגה סטודנטים שלומדים במוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

כץ אמר לגלובס כי "יש לנצל את חוק ההסדרים על מנת לפתור את בעיית המחסור הכבד בבתים למשפחות וזוגות צעירים בישראל". הצעת חוק דומה בעיקרה הונחה בעבר על ידי ח"כ לשעבר רן כהן.

"הנדל"ן הוא מן הגואים והפרועים ביותר מבין השווקים הכלכליים בישראל, ועם זאת הוא הבסיסי והמהותי ביותר עבור תושבי ישראל, מפני שהוא מספק את קורת הגג עבור המשפחה", נכתב בדברי ההסבר להצעה, "שוק הנדל"ן הוא גם בעל ההשפעה הגדולה ביותר על המצב החברתי והכלכלי העתידי של אדם. מגוריו של אדם בשכונת עוני או יוקרה, יכולים לחרוץ את גורלו בשורה של מאפיינים חברתיים נוספים. למשפחה ענייה יש סיכוי טוב יותר להעניק לילדיה עתיד טוב יותר כאשר היא מגדלת אותו בשכונה מעורבת, ולא בשכונת עוני. עם זאת, בכל העולם וגם בישראל ניכרת תופעת ה'גטואיזציה', כלומר קיטוב חברתי הולך ומתרחב, אשר מפריד יותר ויותר בין שכבות אוכלוסייה שונות גם מבחינת דיור, כך ששוק הדיור הוא המרכיב המשמעותי ביותר בתופעה זו".