אג"ח 10 שנים תלוי על בלימה

עיני המשקיעים לעולם נשואות לנקודות ה'תמיכה' ולרמות ה'התנגדות', כדאי שכולנו נעקוב אחריהן

המשקיע הממוצע אינו מקנה חשיבות מספקת למה שאני תופש כערכים מרכזיים בתורת המסחר ומוגדרים בתורה הטכנית "רמות תמיכה והתנגדות" של נכסים, זאת בניגוד לסוחרים פעילים מאוד, אשר במקרים רבים מקבלים החלטות לפיהן.

בסוף מאמר זה אביא דוגמא לכך באמצעות גרף תשואה שבועי של אג"ח ארצות הברית לעשר שנים השרוי בנקודה קריטית, אך תחילה כמה כללים והסברים לגבי נקודות תמיכה והתנגדות:

  1. ה"רמות" הן אזורי המחיר שבהם הנכס משנה כיוון מעלייה לירידה, או להיפך - מירידה לעליה.
    "תמיכה" נמצאת מתחת למחיר נוכחי, ומוגדרת כך משום שהיא השפל שבו המחיר עובר מירידה לעליה.
    "התנגדות" נמצאת מעל מחיר נוכחי, והיא מוגדרת כנקודת התנגדות, משום שהיא מהווה שיא שבו עובר הנכס מעליה לירידה.
  2. רמות הן אזורים ולא מחירים מדוייקים.
  3. כמות הפעמים שבהן מתחולל שינוי כיוון כזה באותו אזור, מחזקת את מהימנות הגדרתו כ"רמה" שבה מתחולל השינוי. אם מזהים שני אירועי שינוי כאלה ברצף באותו אזור - מקובל כבר להגדיר את האזור כ"אזור התנגדות" או "תמיכה".
  4. למשך הזמן שבו המחיר שומר על תפקידו כתמיכה או כהתנגדות, יש משמעות. נקודות הניתנות לזיהוי בגרף שבועי יהיו הרבה יותר מהימנות ככאלה, מאשר נקודות תמיכה והתנגדות המזוהות בגרף יומי או תוך-יומי.
  5. הרמות משנות תפקיד לאחר פריצתן מעלה או מטה: אם רמת ההתנגדות נפרצת, היא תהפוך לתמיכה כאשר המחיר יחזור לסביבתה, שוב, מלמעלה. רמת תמיכה תהפוך להתנגדות ברגע שהמחיר ישבור אותה כלפי מטה.
    הסיבה להתנהגות זו היא פסיכולוגית: בהתנגדות, סוחרים ומשקיעים, אשר קנו נכס במחיר מסויים וספגו ירידה, שמחים להיפטר ממנו כאשר המחיר חוזר לאזור שבו רכשו אותו. היצע זה מייצר את ההיפוך מטה. לעומת זאת, כאשר סוחרים צופים בנכס אשר לא יכלו או לא רצו לקנות במחיר מסויים, ומרגישים שהחמיצו הזדמנות, שמחים לקנות אותו כאשר הוא חוזר למחיר זה, והדבר מוליד ביקוש גדול, המייצר היפוך המגמה, וגורם לנכס לעלות כתוצאה מביקוש גדל אליו.
  6. רמות תמיכה והתנגדות שתיארתי לעיל, מקורן בהתנהגות העבר של הנכס. לעומתן יש נקודות תמיכה והתנגדות שנולדות כתוצאה מחישוב מתמטי לגבי עתידו - כמו נוסחאות פיבונצ'י וחישובי ממוצע נע. לדעתי נקודות תמיכה והתנגדות שמתבססות על חישובים מתמטיים, פחות משמעותיות למסחר.

הכללים שתארתי למעלה מבטאים את מהות תנועת הנכסים הפיננסים: מחירם נע בין אזור שבו הסוחרים רואים פוטנציאל לרווח (תמיכה) וליציאה מהפסד (התנגדות). אזורי התמיכה וההתנגדות נהפכים מהר ליעד שהסוחרים המיומנים ערים לו, ופועלים בו באינטנסיביות. משום שרבים נוהגים כך, ומשום ששוק ההון ונכסיו מגיבים במהירות - רמות המחירים הללו מתאפיינות במסחר סוער.

טיפים בקשר לרמות תמיכה והתנגדות

  1. לעצור - למרות סכנת הפסד הזדמנות, לא הייתי מסתער מייד על כל פריצת התנגדות או שבירת תמיכה, אלא מחכה לבדיקה נוספת - חזרת המחיר לנקודת התמיכה או ההתנגדות, מלמעלה או מלמטה, בהתאמה. ברוב המקרים, בדיקה זו תייצר תנועה נגדית אשר יכולה להיכנס לשטח פקודת ה-Stop Loss, ולגרום תסכול לסוחר המוצא את עצמו מחוץ לפוזיציה, למרות שהתחזית שלו היתה נכונה.
  2. למדוד בתבונה - להתייחס לרמות תמיכה והתנגדות בטווח זמן גבוה בשלב אחד יותר מטווח המסחר - כלומר: אם סוחרים יומי, למדוד תמיכה והתנגדות שבועית, אם סוחרים שבועית, לאתר רמות תמיכה והתנגדות חודשיות וכן הלאה.
  3. ככול שמשתלבים בנקודות התמיכה וההתנגדות אלמנטים טכניים אחרים התומכים בשינוי המגמה, גדל הסיכוי שהמגמה אכן תשתנה. למשל: אם רמת תמיכה משתלבת עם רמת תיקון פיבונצ'י, ובאותו אזור מסתובב לו ממוצע נע מתחת למחיר, גדל הסיכוי שהנכס ייתמך בנקודת מחיר זו, וישוב לעלות.

אדגים את חשיבות נקודות התמיכה וההתנגדות באמצעות מצב נוכחי בשוק. להלן גרף תשואת אג"ח ארה"ב ל-10 שנים. (אזכיר כאן שככל שהתשואה יורדת, האג"חים עולים בערכם, וככל שהתשואה עולה הם מפסידים מערכם):

משה שלום אגח ארהב
 משה שלום אגח ארהב

  1. לאחר התחתית באזור 2% (דצמבר 2008) התשואה חזרה לעצמה, ועלתה לרמות גבוהות בהרבה (עד 4%). זאת במסגרת השלב המתקן העולה (שלב B) של המשבר הכלכלי המתגלגל.
  2. למרות שמדדי המניות האמריקאים עלו אחרי יולי 2009, תשואת האג"ח לא עברה את שיאה - 4%.
  3. נוצרה תבנית פסגה כפולה באזור ה-4%, הפסגה השנייה של התבנית נרשמה באפריל השנה. כידוע לכם, דעתי היא שאז החל השלב הבא של המשבר (שלב C) אשר לווה בינתיים בירידות די חדות במניות ובסחורות.
  4. בימים אלו תשואת האג"ח נמצאת ברמת תמיכה (3.00-3.10) שמקיימת את כל מה שציינתי לגבי נושא זה בתחילת הסקירה:

    - היא הפכה מהתנגדות לתמיכה בתחילת 2009.
    - היא נבדקה מאז 5 פעמים, כולל בפעם האחרונה ביום שישי שעבר.
    - היא נשמרת כתמיכה כבר יותר משנה.

רמת תמיכה זו קריטית - אם היא תשבר כלפי מטה, הניתוח הטכני מנבא לה יעד נפילה מיידי ל-2.20 בשל גובה תבנית הפסגה הכפולה.

כשהדבר הזה יקרה, אם יקרה, זה יאותת על עליית האג"ח הממשלתי האמריקאי, ויש להניח שזה יקרה כתוצאה מקריסה בנכסים המקיימים קורלציה הפוכה אליהן, הלא הם המניות והסחורות התעשייתיות.

לסיכום:

אני ממליץ מאוד להתייחס ברצינות לרמות מחיר המופיעות שוב ושוב כרמות תמיכה והתנגדות. באזורי מחיר אלה מחליטים המשקיעים והסוחרים את רוב החלטותיהם וביניהן יש סיכוי רב לתנועה מהירה במחיר הנכס.

בנכס שהבאתי כדוגמא, יש למעקב אחר רמות ההתנגדות והתמיכה חשיבות עליונה, משום ששינוי בהן, מאותת באופן חד משמעי כמעט על הצפוי לנכסים הנתפסים כבעלי סיכון גבוה: מניות וסחורות, בטווח הזמן הבינוני.

  1. משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים"המספק שירותים למשקיעים וסוחרים.
  2. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.