האם אתם עובדים מנוצלים?

רגע לפני שאתם חורצים את גורלכם כעובדים נרמסים תחת מגפי הבוס - ביחנו את המשימות

מנהלים שמנחיתים משימות בלי סוף על עובדיהם, ובתוך כך משימות שיכלו והיו אמורים לבצע בעצמם, הם מנת חלקם של עובדים רבים. "אני צריך אותך רגע" או "יש לך דקה?" הם דוגמאות למשפטים שמדליקים נורה אדומה אצל עובדים למנהלים כאלה.

שותקים ומבצעים


עובדים רבים מקבלים את הגזרה בשל אי נעימות או מחשש ליצור רושם שלילי על מנהליהם או למצוא עצמם מפוטרים. גם כשהם יודעים שהתנהגות מנהלם אופיינית לכלל מנהלי הארגון ופוגעת בעובדים, הם לא מתאגדים יחד כדי להתנגד, ומרימים ידיים. אם בשל הידיעה שהמנהלים יגבו זה את זה, ואם מחשש שלא יצליחו ליצור שינוי כה מהותי ועמוק בתרבות הארגונית.

זה מובן, אך יש לזה מחיר. כך נותרות בקרבם "התנגדויות שקטות" אך הרסניות. הם שותקים ובולעים, ומפתחים תסכול שהולך ומחמיר ופוגע בתפוקה. בסופו של דבר, כולם סובלים מכך.

אל תהיו צודקים, היו חכמים

אם אתם עובדים מנוצלים כאלה, אינכם צריכים לתת למצב להימשך ולפגוע בכם, אך גם לא לפעול מיד ובלי לחשוב. חשוב לשקול במונחי עלות-תועלת אם כדאי להילחם בהנחתות המנהל כעת או בימים שקטים יותר.


למשל, להתחשב בסף התסכול של המנהל (עד כמה הוא אובד עצות? האם הוא פנוי רגשית להתנגדויות?), לעמוד על מידת נחיצותכם לארגון ברגע הנתון, ומתוכה להסיק אם אתם נמצאים בעמדת התנגדות ומיקוח; להגדיר את מצבכם התעסוקתי (האם אתם מוכנים לאבד את משרתכם? האם מחכה לכם עבודה חלופית משביעת רצון?).

מה לא: הנחתות מהסוג האישי

מנהלים רבים מצטיינים בניהול מקצועי אך חלשים בתחומי החיים האחרים. במצבי חולשתו מנהל לא יבחל באמצעים, ויעשה הכל כדי להתנער ממשימות בלתי אהובות (לצלצל לבת הזוג, לאשתו לשעבר, לאמו, למורה של הבן המתבגר, לראש ועד הבית וכיו"ב).

העובד שמולו נותר מובך ומתלבט. מצד אחד זו מחמאה עקיפה - המנהל סומך עליו, מכניסו לעולמו הפרטי, חושף את חולשותיו ומכתירו לאיש סודו. מצד שני, די בהיענות אחת לבקשות המנהל בכדי ליצור פתח לידידות לא-מופלאה, שבמסגרתה הופך העובד ל"סנג'ר האישי" של המנהל.

הנחתות מהסוג האישי הן גבול הטעם הטוב של ההנחתות. אם מנהלכם מטיל עליכם משימה אישית שכלל לא קשורה לעבודה, אינכם צריכים להתבייש לסרב. אינכם המתווכים בינו לבין חייו הפרטיים - אתם כאן בזכות כישוריכם המקצועיים, וזכותכם להרגיש נוח במשימותיכם.

סרבו בנימוס ובחיוך, אמרו שמביך אתכם להתערב בענייניו הפרטיים. רוב הסיכויים שתגובה כזאת לא תגרור כעס או האשמה אלא הבנה, ושהמנהל, שחיפש מי שיטפל בבעיותיו הפרטיות ויעשה זאת טוב ממנו, יבין שעובדו אינו האדם המתאים, ויעבור הלאה.


מה כן: "הנחתות טובות"

לפני שאתם חורצים את גורלכם המר כעובדים מנוצלים, עליכם לחקור מעט אודות המשימות המונחתות עליכם.

העלו אותן על הכתב, ובדקו: מה המכנה המשותף ביניהן, האם אתם מתוגמלים בעקבות ביצוען, האם הן קשורות בקשר עקיף לתחום עבודתכם, האם תוארו בפניכם בזמן גיוסכם והבעתם הסכמה לבצען, האם הן מהנות, מלמדות ומקדמות אתכם מקצועית, וכו'.

אולי תגלו שבחישוב הכללי, ההנחתות הללו דווקא מועילות לכם ואין טעם להילחם בהן.

חשבו גם לחשוב על הצד השני (המנהל). משימות מקצועיות בעלות מכנה משותף יכולות לרמז דווקא על בחירה מושכלת של המנהל, ולא בהכרח על ניצול לרעה או היטפלות גסה. כך קורה כשהמנהל מזהה כישורים הייחודיים לעובד, ורוצה לנצלם לטובת הארגון, גם אם המשימות אינן חלק מהגדרת תפקידו. לדוגמה, עובד שמצטיין ביחסי אנוש ומתבקש לערוך שיחות שימור עם לקוחות שמאיימים לעזוב.

במקרה כזה המנהל מרגיש שלא יצליח לטפל בעצמו בסוגיה, והעברת המשימה לעובד מביעה הערכה על כך שהוא, לעומתו, מסוגל לבצעה היטב.

תִּעדוּף משימות

לבסוף, אם החלטתם להתמודד עם ההנחתות, ודאי נופל עליכם לחץ רב. אל תפעלו מיד ואל תזנחו את פעילותכם. עצרו לתעדף מחדש את משימותיכם, ורצוי בעזרת המנהל.

הבקשה מהמנהל שיתעדף את משימותיכם כשלעצמה מבהירה לו כי הוא מקשה על תפקודכם. מנהלים שוכחים שעובדיהם לפעמים עסוקים יותר מהם, ובקשת התעדוף מחזירה אותם למציאות.

אתם יכולים גם להגדיל לעשות, ולדפוק על דלת המנהל כשבידכם מסמך המסכם את משימותיכם לתקופה זו (כולל המשימות המונחתות). כעת, כשתבקשו מהמנהל לתעדף את המשימות, תוכלו להמחיש לו כיצד ביצוע משימה אחת נוגס במטלה חשובה אחרת. כך אפשר לגרום למנהל לשקול לעומק את סדר הפעולות, במקום ליירט משימות בלי תכנון.

  1. לאיזה משימות אפשר להתנגד?
  2. נתקלתם במצב שבו הונחתו עליכם משימות משפילות? אם כן, כיצד התמודדתם?

יעל מהודר היא יועצת ארגונית בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית. לקשר עמה יש לכתוב לכתובת דוא"ל Yaelmehoudar@gmail.com.
הדברים
הכתובים במאמריה מבוססים על הניסיון והידע המקצועי הרב שצברה בתהליכי ייעוץ ארגוני ופיתוח מנהלים בחברות ובארגונים שונים בתחומי ההייטק והתעשייה, ובעבור אנשים פרטיים.
הדברים מיועדים להעשרת הידע בלבד, אינם
מהווים תחליף לייעוץ מקצועי אישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להסתמך עליהם ככאלה.