משרד האוצר: מחירי הדירות החדשות ירדו ב-1.4% בחודש מאי

נתוני האוצר מצביעים על עלייה חדה של 35% במספר העסקאות בחודש מאי, בהשוואה לחודש אפריל ■ האוצר מזהיר: אם המשקיעים לא יחלו למכור דירות - ההיצע יקטן

סימנים ראשונים להתפוצצות הבועה בנדל"ן? בחודש מאי נרשמה ירידה של 1.4% במחיר החציוני של דירות חדשות - כך עולה מסקירת "אורות אדומים" של משרד האוצר שפורסמה היום.

מדובר בירידה החדה ביותר מאז תחילת שנת 2010, אז החלה המגמה. באוצר מציינים עוד כי שיעורי הירידה חדים יותר בדירות שמחירן מעל 2 מיליון שקלים.

מספר עסקאות הנדל"ן, לעומת זאת, רשם עלייה משמעותית של 35% בחודש מאי ביחס לחודש אפריל - אך מספרן עדיין נמוך מזה שנרשם בחודש מאי שעבר. ירידה חדה במיוחד של 8% נרשמה במספר העסקאות באזור ת"א והמרכז.

"ניתוח הממצאים מלמד כי בחודש מאי מסתמנת ירידה מסוימת בקצב מכירת הדירות ע"י משקיעים במרבית האזורים, למעט ת"א ובאר-שבע, לאחר עליה כמעט רצופה מאז חודש ספטמבר 2009. המשמעות היא שבחודשים האחרונים היה גידול בהיצע הדירות הנובע מיציאה של משקיעים מהשוק שנעצר בחודש מאי", כותבים באוצר ומזהירים: "במידה ולא תחול עלייה מחודשת בקצב מכירת הדירות ע"י המשקיעים, הדבר יוביל לקיטון בהיצע הדירות העומדות למכירה".

האטה בהתאוששות של המשק

לצד נתוני הנדל"ן, מצביעה סקירת האוצר על האטה במגמת ההתאוששות של המשק. לטענת כלכלני המשרד, ניתן ללמוד על ההאטה בעיקר מהקיטון המשמעותי בייצוא סחורות ישראליות לחו"ל בחודשים אפריל ומאי - זאת לצד העמקת המשבר בכלכלת אירופה המהווה 30% משוק הייצוא הישראלי.

לצד זאת, מצביעים באוצר על גידול של 5.7% בסך הכנסות המדינה ממיסים (בניכוי עונתיות ובמחירים קבועים) ביחס לחודש אפריל. בגביית מיסים ישירים נרשמה עליה חדה של 11.2%.