מלחמת האוצר בעליית מחירי הנדל"ן: הוזלות ענק של דירות חדשות

כך עולה מחשיפת תוכנית חדשה שהתגבשה בתקופה האחרונה במשרד האוצר ■ באוצר הוחלט כי מס השבח אותו משלמים בעלי דירה על הקרקע - יופחת, וכתוצאה מכך יוזלו מחירי הדירות החדשות

במשרדי הממשלה ממשיכים לשבור את הראש: איך לצנן את שוק הנדל"ן. הנתונים הרשמיים שפורסמו השבוע מדאיגים ומראים על המשך הרתיחה בענף.

מספר עסקאות הנדל"ן מזנק ונרשם שיא בלקיחת משכנתאות. זו הסיבה שביממה האחרונה מתגבש מהלך בזק במשרד האוצר וברשות המיסים: מתן הנחה במס שבח למי שימכור קרקע.

על פי נתוני האוצר, יש היום בארץ עתודות קרקע בבעלות פרטית שניתן לבנות עליהן 60 אלף יחידות דיור. לפי הצעת האוצר החדשה, בשנתיים הקרובות תינתן הנחה חד פעמית למי שימכור את הקרקע. ב-2011 ההנחה תהיה בשיעור של 25%, ב-2012 הנחה של 15%. התנאי: הקרקע תיועד לבניית 10 יחידות דיור לפחות, ומי שמוכר קרקע לווילה - שישלם את כל הסכום.

הביקורת: ההנחה - רק לבעלי קרקעות אמידים

הנה דוגמה למספרים: "מר ישראלי" רכש קרקע בשנת 1990 בסכום של 100 אלף שקלים. היום היא כבר שווה מיליון שקלים. המס הנוכחי עליה הוא 309 אלף שקלים, ואם ימכור אותה בשנה הבאה יקבל הנחה והמס יהיה 237 אלף שקלים. כלומר, חיסכון של 72 אלף שקלים.

הצעת האוצר נכנסת עכשיו לחוק ההסדרים והכנסת אמורה לאשר אותה בחודשים הקרובים. יהיה מי שיתנגד ויאמר שמדובר בהקלת מס שמסייעת לבעלי קרקעות אמידים. בכל מקרה, הרבה יוזמות להורדת מחירי הדיור נזרקות לאוויר בחודשים האחרונים ובינתיים הן לא ממש עובדות