על מה מוותרים מחזיקי אג"ח סקורפיו

אג"חי שטיינמץ לא דפקו את מחזיקיהן כמו אג"חי לביייב, אבל הבה ונבין את מהות ההסכם

ביום שלישי, 29 יוני, בשעה 11:28, שלחה לימור דנש, מנהלת השקעות של מגדל, מייל לחברי נציגות מחזיקי האג"ח של סקורפיו. המו"מ התקרב לסיומו וסקורפיו לחצה כדי שהנציגות תסכים למתווה שהציע עו"ד רם כספי שבוע קודם. כל אחד מחברי הנציגות נתבקש להציג את עמדתו ודנש הייתה נחרצת. "לא מאשרת. ההצעה האחרונה שהגשנו היא הסופית" היא כתבה.

אחרי שבני שטיינמץ, הבעלים, ויתר בנושא הריבית, נותר ויכוח על דרישת הנציגות כי שטיינמץ יעמיד למחזיקי האג"ח ערבות אישית על יתרת החוב, 75 מיליון דולר, כפי שהסכים להעמיד לבנק הפועלים. פסגות התעקשה, שאר חברי הנציגות, רועי יקיר מכלל ביטוח, גדי גרינשטיין מהפניקס ויוני טל ממנורה, ויתרו מזמן. הלחצים עברו לדנש.

עברו 60 שעות מהמייל הנחרץ, וביום חמישי בלילה, תחת אולטימטום של כספי למשוך את הצעתו, דנש מתקפלת. לחצי סקורפיו נשאו פרי, העמדה הנחושה שהציגה דנש אך יומיים קודם, התפוגגה. ברוב של ארבעה כנגד אחד (כרגיל פסגות) מוותרת הנציגות על הערבות האישית.

כשענת לוין עזבה את מגדל, פוצלו תפקידיה בין שלושה מסגניה. דנש קיבלה את ניהול כספי העמיתים, עשרות מיליארדי שקלים של לקוחות מגדל, ועמיתי קופות הגמל, קרנות הפנסיה ופוליסות ביטוח החיים של החברה, עבורם היא ואחראית להשיג את המקסימום.

אמנם בסקורפיו לא נדפקו מחזיקי האג"ח כמו בהסדר אפריקה ישראל, אבל למי שלא מבין, הנה משמעות הוויתור של לימור - אם לא תהיה התאוששות בנדל"ן במזרח אירופה וסקורפיו תיכנס שוב לבעיות, למחזיקי האג"ח אין כתובת למעט נכסי החברה ששוויים בעליל אינו מכסה את יתרת החוב. בבנק הפועלים הבינו את זה מצוין ולכן דרשו וקיבלו ערבות אישית של שטיינמץ, אבל כשהתחיל רם כספי ללחוץ ולהציב אולטימטום, המוסדיים נכנעו. התוצאה - בנק הפועלים מסודר, מחזיקי האג"ח חשופים.

כששוחחנו איתה הבוקר כדי להבין מה עומד מאחורי החלטתה, נשמעה דנש כמי שמנסה לשכנע את עצמה שההסדר טוב. "אף אחד לא יודע מה שווה ערבות אישית של שטיינמץ היום ומה היא תהיה עוד חמש שנים", היא אמרה. כנראה שמה שטוב לציון קינן מבנק הפועלים, לא מספיק טוב למגדל, כלל, מנורה והפניקס. את המחיר ישלמו כרגיל החוסכים.