הפסימיות מרימה ראש: מדד אמון הצרכנים ירד ביוני ל-89.8 נק'

בארה"ב נרשמה ירידה חדה במדד אמון הצרכנים ■ צפי להאטה בהתרחבות הביקושים הפרטיים ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים של "גלובס", בעריכת "גלובס מחקרים" ובשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, ירד ביוני ב-4.1 נקודות ל-89.8 נקודות (100 = 1996). זאת בהמשך לירידות של 5.2 נקודות במאי, ושל 4.2 נקודות באפריל.

ברבעון השני של 2010 רשם המדד ירידה מצטברת של 13.5 נקודות. ירידה כה גדולה לא נצפתה כאן מאז שיאו של המשבר הפיננסי הגדול בשלהי 2008 וראשית 2009. עם זאת, יש להיזהר מהשוואות מוקדמות מדי למצב ששרר בסוף 2008.

ומה באשר לצריכה הפרטית? נתוני המדד לרבעון השני מצביעים על האטה אפשרית בהתרחבות של ביקושי משקי הבית; כלומר האטה בקצב הגידול ולא ירידה בצריכה. עוצמת ההאטה תלויה בהתפתחויות בחודשים הבאים.

ביוני ציינו 28.2% מהמשיבים לסקר המדד, בעריכת מכון סמית, כי הם אינם פוסלים רכישת מוצרים בני-קיימא בתוך חצי שנה, לעומת 28.7% מהמשיבים במאי. זו ירידה רביעית ברציפות לאחר חמישה חודשים של עלייה רצופה. שיעור הנכונות בקרב המשיבים לרכוש מכונית - חדשה או מ"יד שנייה" - עלה ל-13.4% ביוני, וחזר בכך לרמתו באפריל, לאחר שבמאי ירד ל-11.7%.

להורדת חוברת המדד