ההסבר של שטייניץ להעלאת המס על סיגריות ודלקים: "אם נשתולל - נגיע למצב של ספרד בעוד שנתיים"

שר האוצר הציג את התקציב הדו-שנתי ■ יקצץ 5.6 מיליארד שקל בהוצאות ו-8.8 מיליארד שקל בצד ההכנסות ■ 1.4 מיליארד שקל יקוצצו מהביטחון ■ אודי ניסן: "הזינוק בתקציב הביטחון פגע בבריאות, בחינוך וברווחה; האיזון הופר" ■ גם הביטוח הלאומי על הכוונת

"אין תקציבים קלים. היריעה תמיד קצרה ולא כל הדברים יכולים להיות בראש סדר העדיפויות. מצד אחד אנו רואים מה קורה בעולם, ובעיקר באירופה את הקיצוצים הקשים ממש בבשר החי - בחינוך בבשכר בבריאות. אנו לא במצב הזה. עם זאת, האחראיות שלי ושל האוצר ברורה: אם חלילה נשתולל ונאבד שליטה אנו עלולים להגיע למצב של בריטניה או ספרד - אני לא רוצה לדבר על יוון - בעוד שנתיים".

את הדברים האלה אמר היום (ג') שר האוצר יובל שטייניץ במסיבת עיתונאים בת"א, פחות מיממה לאחר חשיפת "גלובס" על העלאת המסים על הסיגריות והדלקים. שטייניץ הציג את תקציב המדינה לשנים 2011-2012, וחזר על הצורך בקיצוץ בתקציב הביטחון, יעד עיקרי אותו הציב האוצר בתקציב זה, כפי שנחשף ב"גלובס".

שטייניץ ציין כי הקיצוץ בשנת 2011 יסתכם ב-3.3 מיליארד שקל, כאשר בשנת 2012 הוא יעמוד על 2.3 מיליארד שקל. כך מתוכנן קיצוץ כולל של 5.6 מיליארד שקל בהוצאות ו-8.8 מיליארד שקל בצד ההכנסות כפי שהציג האוצר בשבוע שעבר.

"אנו חייבים לשמור על תוספת שקולה על פי הכלל הפיסקאלי החדש ולעמוד ביעד הגרעון", הוסיף שר האוצר. "המסר העיקרי ברור: אחרי גידול דרמטי בתקציב הביטחון, שמתקרב ל-30% ב-5 השנים האחרונות, אנו מרסנים בביטחון כדי לדאוג לצמיחה ולחינוך ולהשכלה גבוהה, כדי שנוכל לתת תוספת מדודה לעידוד הצמיחה ולחיזוק התחרותיות של המשק הישראלי, ובעיקר כדי שנוכל להימנע מקיצוצים כואבים".

גם הביטוח הלאומי על הכוונת

לפי נתונים שהציג הממונה על אגף התקציבים, אודי ניסן, היקף הקיצוצים הנדרשים הינו כאמור 5.6 מיליארד שקל. לצורך כך, ניסן ציין כי נדרש קיצוץ של 1.4 מיליארד שקל בתקציב הביטחון. במילים אחרות, תקציב הביטחון יגדל ב-2 מיליארד שקל, במקום 3.4 מיליארד שקל.

"הזינוק בתקציב הביטחון פגע בבריאות, בחינוך וברווחה", אמר ניסן. "האיזון הופר. מערכת הביטחון קיבלה תוספת מעבר למתווה ברודט, כאשר לא התקיימה כל התייעלות".

ניסן הראה כי 65% מהתוספת התקציבית במערכת הביטחון נותבה לתשלום שכר וגמלאות ואמר: "אם לא תהיינה הפחתות בתקציב הביטחון לא תהיה ברירה אלא לחתוך בבריאות, חינוך ורווחה. ההצעה שלנו היום לא כוללת פגיעות בתחומים הללו". בנוסף, האוצר מציע לבצע קיצוץ רוחבי בתקציב משרדי הממשלה של 2% כאשר משרדי החינוך הביטחון והרשויות המקומיות מוחרגות.

תחום נוסף בו יתבצעו קיצוצים הוא הביטוח הלאומי. לפי נתוני האוצר, הגדלת התשלומים של הביטוח הלאומי, לרבות הגמלאות, הביעה לגירעון שנתי של כ-7 מיליארד שקל בשנה. לפיכך, האוצר מציע לדחות תוספת לקצבאות הילדים בשנה. בנוסף, הוצע לבצע עדכון חלקי של הקצבאות לפי המדד. כמו כן, הוצע להוריד בצורה מדורגת את תקרת ההפרשות לעובדים בעלי שכר גבוה.

כמו כן, הוצע קיצוץ בתקציב משרד החוץ באמצעות סגירת נציגויות, צמצום פעילות אגפים והפחתת דרג של נציגים ישראלים בחו''ל. בצד ההכנסות, בו נדרש קיצוץ של 8.8 מיליארד שקל, ניסן אישר את הפרסום ב"גלובס" לפיו המע''מ לא יופחת שנית, כאשר המס על הדלק יעלה. בנוסף, יבוטלו הטבות המס להן זוכות עתה קבוצות רכישה. בנוסף, הוצע להגדיל במהלך שלוש השנים הקרובות, את התמלוגים המשולמים על ידי בעלי רישיונות בתחום התקשורת (בזק, יס ו-HOT) ב-2%, דבר שיגדיל את קופת המדינה בכ-400 מיליון שקל.