לאומי מפוצץ את האשליה: "מחירי הדירות ימשיכו לעלות"

כלכלני הבנק מתייחסים לזינוק החד במכירות הדירות החדשות בחודש מאי ולירידה במלאי הקיים, וטוענים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות ■ "רק בהמשך השנה עשויים המחירים להתייצב"

בנק לאומי משנה עמדה. אם בחודשים האחרונים הביעו כלכלני הבנק סקפטיות באשר להמשך עליית מחירי הדירות, הרי שבסקירת המאקרו השבועית שלו, שפורסמה היום (ה'), הבנק קובע באופן נחרץ כי המחירים ימשיכו לעלות בחודשים הקרובים, ואולי בהמשך השנה הם יתייצבו. כלכלני הבנק לא מדברים לעת עתה על אפשרות של ירידות מחירים בדירות.

כלכלני הבנק כותבים את המסקנות לאחר שנתוני הלמ"ס על שוק הדירות, שפורסמו בשבוע שעבר, הצביעו על התנפלות של הישראלים על דירות מכל הבא ליד, רגע לפני שהתקנות החדשות של רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, ייכנסו לתוקף. הנתונים הראו על זינוק של 35% במכירות הדירות החדשות בחודש מאי, לצד המשך צמצום המלאי הקיים.

לפי קצב המכירות הנוכחי, מלאי הדירות מספיק ל-7 חודשים בלבד. כלכלני לאומי מסבירים כי עובדה זו מאותת על המשך עליות מחירים בשוק הדירות.

"ככל שמספר חודשי ההיצע נמוך יותר הוא עשוי לשקף עודפי ביקוש חזקים יותר, וברמה הנוכחית של חודשי ההיצע מדובר עדיין בגורם הצפוי להביא ללחץ לעליית מחירים", כותבים הכלכלנים. "השפעת הוראתו החדשה של בנק ישראל משלהי חודש מאי לבנקים, אשר מטרתה לפעול לשינוי המגמה הנוכחית של עליית מחירים, טרם באה לידי ביטוי בנתונים בפועל. הערכתנו היא שבחודשים הקרובים עדיין ימשכו עליות מחירים ורק בהמשך השנה עשויים המחירים להתייצב".

בתחילת השנה השמיעו כלכלני לאומי טונים שונים, על רקע ההצהרות החוזרות ונשנות של שר השיכון אריאל אטיאס לפיהן הוא יציף את השוק בקרקעות על מנת להוזיל את מחירי הדירות, הצהרות שגרמו לירידה בביקושים לדירות.

"הערכתנו היא שבמהלך השנה הקרובה יחלש הביקוש לדיור, על רקע העלאת הריבית ומציאת חלופות השקעה אחרות, שני גורמים אשר עמדו ביסוד הגידול בביקוש לדירות בשנה שחלפה", אמר אייל רז מבנק לאומי ל"גלובס" בינואר האחרון. "בנוסף, צפוי היצע הדירות לגדול לאור עלייה הצפויה בהתחלות הבנייה וקיצור מסוים של משך הבנייה. הגידול בהיצע והיחלשות הביקוש צפויים בסופו של דבר לתמוך בעצירת העלייה במחירים ואולי אף לירידה ברמתם באזורים מסוימים בארץ".