החברות ידווחו על פעילות מיחזור האריזות רק פעמיים בשנה

בכך קיבלה ועדת הכלכלה של הכנסת את דרישת איגוד לשכות המסחר ■ על פי הצעת החוק, היבואנים והיצרנים יחוייבו לדווח מדי רבעון למשרד להגנת הסביבה על פעילות זו

בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכלכלה בנושא חוק האריזות החליטה הוועדה לקבל את דרישת איגוד לשכות המסחר, ולחייב את היבואנים והיצרנים על פעילות מיחזור האריזות המתבצעת אצלם פעמיים בשנה בלבד, ולא מדי רבעון כפי שמופיע בהצעת החוק. על פי הצעת החוק, היבואנים והיצרנים יחוייבו לדווח מדי רבעון למשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע לאריזות, כמויותיהן ופעולות המיחזור שבוצעו לגביהן.

בדיון הבהיר אבי כץ, מבעלי קבוצה המחזיקה בכפר השעשועים, נעמן, ששת, ורדינון ועוד וחבר נשיאות איגוד לשכות המסחר, כי דרישה לדיווח רבעוני הינה בלתי סבירה ולא ישימה ותדרוש הקמת מחלקה שלמה של עובדים לעניין הדיווח. "הרי לא מדובר בחברה בורסאית הנדרשת לדווח על פעולותיה" אמר כץ.

עו"ד דן כרמלי, סמנכ"ל ליחסי ממשל כנסת וחקיקה באיגוד לשכות המסחר, ציין בדיון כי כל הוראה בחוק המחייבת שינוי באריזת המוצר, אינה ישימה בכל בקשור ליבואנים, שכן אין להם שליטה על תהליכי הייצור וברור כי היצרנים בחו"ל לא ישנו את אריזות המוצרים מבחינת גודלם או הרכבם כדי שאפשר יהיה לייבאם ישראל. על כן כל הוראה הקשורה לסימון או שינוי אריזה, מחייבת התייעצות מראש עם נציגי היבואנים.

היועץ המשפטי של המשרד להגנת הסביבה, עו"ד ג'וש פדרסן, ציין כי בעקבות הערות שהתקבלו במשרד, נמחקו דרישות הסימון הבלתי ניתנות ליישום, כאמור. הושארה סמכות לשר לקבוע בתקנות הוראות לעניין סימון אריזות באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

כרמלי ביקש להבהיר כי האחריות לאיסוף ולפינוי פסולת אריזות תוטל על הרשויות המקומיות ולא על היצרנים והיבואנים. נציגי המשרד להגנת הסביבה אישרו כי אכן זו כוונת המחוקק. כמו כן, לבקשת כרמלי הובהר בוועדה כי יבואן או יצרן שיתקשרו עם תאגיד מיחזור מוכר שיוקם על פי החוק, יהיו פטורים מחובת דיווח, אשר בפועל תהיה באחריות תאגיד המיחזור.