משהב"ט מגביל גובה המגדלים בת"א - והפעם במסעדת "הפיל"

מדינת צבא: קרן תקשורת עילית של משרד הביטחון מגבילה את גובה המגדלים מכיכר המדינה ועד נתניה; עיריות מתגייסות להטמין תשתיות ולהסיר המגבלה, בציפייה שבקרוב תוכניות מקומיות יאושרו בלי התערבות הצבא

לא רבים יודעים שקרן תקשורת עילית של משרד הביטחון היא שגורמת להגבלת גובה המגדלים בכיכר המדינה בתל אביב. כעת, מתברר שתוכנית נוספת נתקלת במגבלות הגובה הנובעות מקיומה של אותה קרן מסתורית. בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב הועלתה לפני מספר ימים תוכניתה של חברת א. דורי להפיכת מגרש מסעדת "הפיל" למתחם מגורים בשני מגדלים במקום במגדל אחד, בין היתר בטענה כי משרד הביטחון מגביל את הגובה באזור זה לאור 'קרן התקשורת'.

בעבר אישרה הוועדה המקומית להקים במתחם מגדל אחד של 12 קומות, אולם הוועדה המחוזית אישרה בשנה שעברה להפקיד תוכנית לשני מבנים, האחד בן 11 קומות מעל מפלס הכניסה בתוספת קומת גג ברחוב משה סנה, והשני בן 9 קומות מעל מפלס הכניסה בתוספת קומת גג ברחוב רוממה.

עם התוכנית בשינוי זה הגיעה חברת א. דורי לדיון בהתנגדויות שנערך בוועדה המקומית לפני 10 ימים, כשהמעבר ממגדל אחד לשני מגדלים מוסבר לאור מגבלת הגובה של משרד הביטחון, שמאפשרת באזור זה מבנים בגובה אבסולוטי שלא עולה על 75 מטר מעל פני הים. יצוין כי קיימים הבדלי מפלסים של כשישה מטר בין רחוב רוממה לרחוב משה סנה.

לאחר שנשמעו ההתנגדויות הן התקבלו בוועדה המקומית באופן חלקי, והוועדה אישרה בניין אחד בלבד של 12 קומות עם חמש יחידות דיור בקומה, בתכסית נמוכה ככל שניתן, כשם שקבעה במקור, לפני שהועברה התוכנית לוועדה המחוזית. אולם, בישיבה מאוחרת יותר שנערכה בוועדה בשבוע שעבר, הוחלט לאשר 10 קומות בלבד עם חמש דירות בכל קומה (סך הכל 50 יחידות דיור במגדל), מה שעומד כעת במגבלת הגובה.

גם בכיכר ממתינים

מגבלת הגובה בשל הקרן מוכרת מתוכנית המגדלים בכיכר המדינה. הוועדה המקומית אמנם אישרה לפני שנתיים את בניית שלושת המגדלים במעגל הפנימי של כיכר המדינה, לאחר שדחתה את מרבית ההתנגדויות והחליפה את התוכנית הקודמת, שהתייחסה ל-26 קומות מעל קומות מסחר, בתוכנית חדשה ל-40 קומות - אולם ערר שהוגש על-ידי התושבים שמתגוררים מסביב לתוכנית הביא את התוכנית לתשומת לבו של משרד הביטחון. גם במיקום זה קיימת הגבלת גובה לאור הקרן, ומשנודע העניין לוועדת הערר היא עצרה את התהליך על מנת לתת לצדדים שהות לבדוק את הנושא. לכן, עד כה לא פורסמה תוכנית זו למתן תוקף.

בתוכנית המגדלים בכיכר המדינה עלה משרד הביטחון על נושא הגובה רק במקרה, דרך ועדת הערר. לפי עדכונים אחרונים מוועדת הערר, מתקדמים הצדדים במציאת פתרון חלופי לקרן הלייזר. השפעותיה של הקרן על תוכניות מורגשות גם בנתניה, ובדיקה נוספת מגלה שבמהלך שנועד לבטל את מגבלת הגובה שמטילות קרני התקשורת מעורבות עיריית תל אביב ועיריית נתניה מול משרד הביטחון. היקף ההשקעה במהלך זה הוא 55-60 מיליון שקל, והוא כולל בדיקת אפשרויות להטמנת תשתית התקשורת. בעיריית ת"א מציינים, כי השאיפה היא שרשויות מקומיות נוספות יצטרפו למהלך בהמשך. "עלות ההסכם המתגבש מול משרד הביטחון", הוסיפו, "תתחלק בין העיריות השונות ובין יזמי פרויקטים שונים באזור".

עיריית נתניה מסרה כי "הטמנת התשתית היא קודם כל ולפני הכל מהלך ירוק חשוב מאוד לתושבי העיר. מבלי להטמין את התשתית, אין היתכנות כלכלית לפינוי המזבלה העירונית, פרויקט לאומי עליו הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו. עיריית נתניה תשלם כ-12 מיליון שקל מתוך העלות להטמנת התשתית. חשוב להדגיש שהכסף משולם על-ידי בעלי הקרקע באמצעות היטלים יזמיים, ולא באמצעות מיסי הארנונה".

תושבי נאות אפקה מתנגדים

במשרד הביטחון מסרו, כי "קיימות הגבלות בנייה בשל צורכי מערכת הביטחון. מתקיימת עבודת מטה בנושא לצורך בחינת חלופות". גורמים בענף התכנון והבנייה הוסיפו, כי שחרור הגבלות הבנייה ומציאת חלופות פירושם יצירת גמישות תכנונית.

לדברי עו"ד צבי שוב, המייצג בעלים רבים של דירות וחנויות במעגל החיצוני של כיכר המדינה בתביעותיהם נגד העירייה, "התוכנית הייתה בסמכות הוועדה המקומית בלבד. רוצים להגדיל את הסמכויות של הוועדות המקומיות ברפורמה, אבל צריכים להיזהר, כי בחלק מהנושאים נותנים רק לוועדה המקומית לאשר מבלי שיהיו נוכחים נציגים של רשויות כמו משרד הביטחון. אם לא היה מוגש ערר במקרה זה, הייתה התוכנית ל-40 קומות בתוקף, ולמשרד הביטחון היה קשה יותר לעצור את התוכנית. סביר להניח שהיו פה תביעות כספיות והליכים משפטיים. ישנן מגבלות שונות שנובעות מעניינים ביטחוניים או מרדיוס של נחיתת מטוסים, ואלה יכולים לפגוע משמעותית בבעלי הקרקע שאין להם פתרון ממשי לכך".

עם הגבלת הגובה של משרד הביטחון או בלעדיה, מתנגדים תושבי שכונת נאות אפקה ב' לתוכנית צומת הפיל של א. דורי, לא משנה אם מדובר במגדל אחד או שניים. לדברי חבר הוועדה המקומית, אהרון מדואל, "ההחלטה על 10 קומות התקבלה כפשרה שניסתה למצוא את האיזון המתאים לתוכנית. התב"ע מקודמת אך ורק משיקולים כלכליים, ואין לה דבר וחצי דבר עם אופי השכונה. יש לזכור שאנשים השקיעו ממון רב ברכישת בתים מתוך כוונה להתגורר בשכונה בעלת איכות חיים. לא ייתכן שהעירייה והיזמים פעם אחר פעם יגרמו לאי ודאות תכנונית בהגשת תב"ע נקודתית שתגרום לפגיעה חמורה בשכונת נאות אפקה ב'".

יו"ר הוועדה המקומית, דורון ספיר, מציין כי "בסופו של דבר הבניין כפי שאושר כעת לא גבוה משמעותית מפרויקטים אחרים בסביבה. הוועדה ביקשה לחזור על החלטתה המקורית לבניין אחד בתכסית הרבה יותר נמוכה ממה שהוצע. בניין יחיד גם משאיר יותר שטחים פתוחים. אני מקווה שהוועדה המחוזית תאמץ את החלטתנו ולא נאלץ שוב להגיע למועצה הארצית לעררים".

חברת א. דורי העדיפה שלא להגיב.