"לא משנה כמה טוב תהיה במכבי - זר של 700 אלף דולר ישחק לפנייך"

למרות שזכה באליפות, הטראומה של גל מקל מהתקופה בנוקיה לא יוצאת לו מהראש: "יש לישראלים שם בעיה" ■ עכשיו הוא מחפש קבוצה לעונה הבאה, ומתכונן לקמפיין מוקדמות היורובאסקט עם הנבחרת ("הסיקור התקשורתי הדליל עושה לנו טוב"). ראיון

בפעם האחרונה שפגשתי את גל מקל הוא החזיק ביד צלחת אליפות. את הצוואר שלו עיטרה רשת שגזר כמה שניות מוקדם יותר מאחד הסלים בהיכל נוקיה. העולם היה פחות או יותר לרגליו.

חודשיים אחרי, מקל, 22, מגלה שלא נשאר זכר מאותה חבורת שחקנים שחגגה איתו את אותו לילה למזכרת במסעדת 206. בראיון ל"גלובס" הוא מספר על העונה שעברה, מתי הרגיש שפיני גרשון מסמן אותו, איך מכבי ת"א משכה אותו עם החוזה וגרמה לו לאבד קבוצה בחו"ל. וגם קצת על נבחרת ישראל, שאוטוטו פותחת את קמפיין מוקדמות אליפות אירופה.

***

בוא נתחיל דווקא מהסוף. כשאלישי כדיר החליט ללכת למכבי ת"א הוא התייעץ איתך, בתור חבר שלו שברח משם?

"אנחנו מדברים המון. אבל זו היתה הבחירה שלו, והוא מאמין בעצמו. אני חושב שמרמה מסוימת ומעלה בכל קבוצה, בטח במכבי, מה שמשנה זו האישיות, האופי, היכולת לעבור משברים. וכן, צריך גם הרבה מזל. נתתי לו את העצות שלי. גם עכשיו אני נותן לו הרבה עצות, באיך להתנהג שם, להיות אגרסיבי, ממוקד".

לך זה לא עזר.

"נכון, המקרה שלי הוכיח שלא תמיד הכל תלוי בך".

למה אתה מתכוון?

"למדתי למשל שלא משנה כמה טוב תהיה, ברגע שיש זר שמגיע ב-600-700 אלף דולר, גם אם יהיה לא טוב הוא יקבל את הצ'אנסים שלו. בוא נגיד שזר כזה צריך להיות ממש ממש גרוע כדי שלא ישחק. אתה יודע מה, גם זה לא יעזור".

היו רגעים שהצלחת קצת ליהנות במכבי, בתקופה הקצרה שלך שם?

"בתוך הסיטואציה יש רגעים שאתה נהנה. לדוגמה, פיני (גרשון) לא נתן לי לשחק חודש, ופתאום העלה אותי מול נהריה ל-30 דקות וקלעתי 15 נקודות. גם באימונים, כשאתה רואה שאתה לא נופל מאף אחד, זה מחזק אותך. אבל בסך הכל קשה מאוד לשמור על אנרגיות חיוביות בסיטואציה כזאת כמו שעברתי".

אני חושב שהנקודה בה סומנת היתה כבר בגמר גביע ווינר, שאחרי אותו הפסד לירושלים פיני גרשון ציין אותך בתור דוגמה לישראלי שקיבל צ'אנס והיה גרוע. אתה זוכר את הראיון הזה?

"לא ראיתי את הראיון וגם אם הייתי שומע אותו לא הייתי מתייחס אליו ברצינות. מדובר ביחסי כוחות לא שווים. אבל זה פיני, יש לו את היציאות שלו ויש גם כאלו שיגידו שזה מה שהפיל אותו בסופו של דבר. אם להתייחס לאותו משחק, פיגרנו ב-15 הפרש ודווקא שנכנסתי למשחק הצלחנו לחזור. אבל דווקא במשחק הזה הרגשתי שהוא הפיל עליי את האשמה, ובדיעבד הוא למעשה סימן אותי מתחילת העונה".

השיקול שלך לעזוב היה נכון בסופו של דבר?

"היו לי רגעים מאוד קשים שם, אז קמתי והלכתי. בטח בשלב הזה של הקריירה כסף פחות מעניין אותי. אני מעדיף להיות בגיל 21-22 שחקן של מאה אלף דולר, כדי שבגיל 27 אני אהיה שחקן של מיליון דולר".

העובדה שמכבי לא רצו אותך השפיעה עליך בעונה שעברה?

"ודאי. זה גם השפיע בגליל. כל מה שעברתי, העליות והירידות, ההקפאה על הספסל של מכבי. כל הזמן עוברות מחשבות בראש איפה טעיתי. אבל עודד (קטש) עזר לי ודיבר איתי, ובפלייאוף חזרתי כבר יותר חזק. לרגעי ההכרעה הגעתי מרוכז וממוקד. לא רק אני, כל הקבוצה. הכל התחבר לנו, הגענו מוכנים לפלייאוף ולקחנו אליפות. כל מי שאומר שהאליפות לא מגיעה לנו שוכח שניצחנו את כל ששת המשחקים האחרונים בעונה בהפרש דו-ספרתי כולל הפועל ירושלים ומכבי ת"א בנוקיה".

כשאתה רואה מה אתה עברת, לימונד, אפילו כספי ואליהו לא לקקו דבש, אתה חושב שיש בעיה לישראלים במכבי?

"העובדות מדברות בעד עצמן. מאז קטש ושפר לא צמח שחקן צעיר שהצליח, אולי בורשטיין. לא צמח שם סמל ישראלי, שחקן צעיר דומיננטי, או ציר מרכזי בקבוצה, כזה שמזדהים איתו".

***

כשמקל מסתכל מסביב על קבוצת האליפות בגלבוע/גליל, הוא רואה שכל השחקנים מינפו את האליפות לחוזים טובים יותר במקומות אחרים, כולל המאמן עודד קטש. דווקא הוא עדיין לא מצא קבוצה.

"היתה לי אופציה באיטליה והייתי כבר סגור בקאנטו. גם הכסף היה טוב והכל כבר היה סגור, ודיברתי עם המאמן שהתחיל להכיר אותי. הבעיה היתה שמכבי חיכו עד ליום האחרון שהיה להם בהסכם ביננו כדי להודיע לי שהם משחררים אותי, ועבר די הרבה זמן, ובינתיים הקבוצה איטלקית החתימה שחקנים אחרים, והכל נפל. נכון לרגע זה יש לי אופציות באיטליה ובספרד, ואני מחכה לראות מה ייסגר בשבוע הקרוב. אם לא ייסגר אפנה לאופציות בארץ".

מה עומד על הפרק בארץ?

"יש את גליל, חיפה ובני השרון, שהחיסרון של האחרונה הוא שהם לא משחקים באירופה, שזה מאוד חשוב לי".

ומה עם הפועל ירושלים, לא מגרד לך ללכת אחרי קטש?

"אולי זה עוד יקרה".

עכשיו כשגליל התפרקה מנכסיה אתה לא רואה אופציה להישאר בגליל, להוביל אותה?

"דווקא כן, זה מאוד ריאלי. יש את ליאור (ליובין) שאני מאוד אוהב ומאמין בו. אני גם מאמין שיבנו קבוצה טובה. אין ואקום, גליל זה מקום שתמיד יצמיח שחקנים טובים, יהיה שם כדורסל חיובי. גם אם אלו שהיו שם לא יובילו את הקבוצה תהיה שם קבוצה חזקה. מעבר לזה, העובדה שגליל תשחק במוקדמות היורוליג היא שיקול מבחינתי".

יש לך מושג למה מכבי ויתרו עליך?

"קודם כל זה הגיע גם ממני וההחלטה היא משותפת. הסוכן שלי היה בקשר עם מכבי הרבה זמן לפני ההודעה, ואני ידעתי שאני לא רוצה לחזור לסיטואציה כמו בשנה שעברה. זהו, ממשיכים הלאה, מתקדמים. אני רוצה להמשיך ולהתפתח במקום אחר. אולי ניפגש בעתיד, ואולי לא".

***

דבר אחד שממלא את זמנו של מקל בימים אלו הן ההכנות עם נבחרת ישראל לקראת מוקדמות אליפות אירופה שיחלו באוגוסט. הוא מודע לכך שזו אחת מהנבחרות המלהיבות של ישראל בשנים האחרונות, עם עמרי כספי, ליאור אליהו, יותם הלפרין ואפילו בלות'נטאל שהסכים לתת כתף. "יש אווירה טובה והסגל מצוין, כך שיש לי תחושה טובה. אבל בטורנירים מהסוג הזה הכל כל כך דינמי, ופתאום מספיקה פציעה של מישהו ואתה נופל בטבלה. יש יריבות חזקות מאוד, וקל זה לא יהיה".

מקל מודע לחוסר האיזון בסגל, בעיקר מתחת לסל. "בגארדים יש לנו כמה חבר'ה קשוחים, כמו לימונד, יוגב אוחיון, אני. בגבוהים יש לנו בעיה. זה לא סוד שאנחנו לא עם שמייצר סנטרים, ויש לנו חיסרון בגודל מול הסנטרים של היריבות. יש לנו המון כישרון בצבע, בשר קצת חסר לנו".

מה המעמד שלך בנבחרת?

"אני עוד לא יודע. במחנה האימונים בבלארוס אריק שיבק הריץ הרכב שבו יותם הלפרין רכז ראשון, ובורשטיין קלעי. יש צפיפות גדולה בעמדות 3-4, וזה מקרין על דקות המשחק של הגארדים. יוגב, יובל ואני, נילחם על העמדה של הרכז הטבעי. יכול מאוד להיות גם שלא כולם יגיעו לטורניר".

לא מפריע לכם השקט התקשורתי סביבכם. אתם מתאמנים בבוידעם, עושים הכל בשושו ואף אחד לא באמת מתעניין. זה מפריע לכם?

"דווקא לא, יש לשקט התעשייתי יתרון. אנרגיות נכונות, ריכוז, בלי הרבה רעש. שיבק אמר לנו שאחרי שהמונדיאל ייגמר, הנבחרת תעבור מעמודים 4-5 במדורי הספורט לעמודים הראשונים".

הנה, יש לי כאן עיתון מולי. המונדיאל כבר נגמר ואתם בעמוד 7.

"(צוחק). כן אה, מקווה שההישגים ומה שנעשה במשחקים יביאו אותנו לקדמת העיתון".