קווים לדמותו של עוה"ד הישראלי הצעיר: מרוויח עד 11 אלף שקל

קודקס: ברבעון הראשון של 2010 שכרם הממוצע של עורכי הדין בשנה הראשונה לעבודתם נע בין 9,282 שקל ברוטו במגזר הציבורי - ועד ל-11,661 שקל ברוטו בממוצע במשרדים הפרטיים הגדולים

נתון ידוע הוא כי במדינת ישראל ישנם כ-50 אלף עורכי דין פעילים, והיא המדינה עם מספר עורכי הדין הרב ביותר בעולם באופן יחסי לגודל האוכלוסייה. מה שפחות ידוע הוא שקצב הגידול במספר עורכי הדין הולך ועולה משנה לשנה.

לכ-75% מבין עורכי הדין בישראל יש ניסיון של פחות מ-5 שנים במקצוע, וללא פחות מ-5,000 עורכי הדין - שמהווים כ-10% מבין כלל עורכי הדין בישראל - יש ניסיון של פחות משנה במקצוע. אין להתפלא, לכן, שחייהם המקצועיים של עורכי הדין הצעירים בישראל אינם פשוטים.

לפי נתונים שאספה בשבועות האחרונים חברת קודקס, מחברות השמת המשפטנים הבולטות בארץ, הגיל הממוצע של עורכי הדין בעלי ניסיון של עד שנה במקצוע הוא 29.

יום עבודה ארוך

יום העבודה של עורך הדין הצעיר ארוך יותר משל עמיתיו בעלי הוותק, והוא עומד על 9.8 שעות יומיות בממוצע (הממוצע של עורכי הדין הוא 9.6 שעות יומיות), והוא שבע-רצון פחות ממקום עבודתו. הסיבות המרכזיות לחוסר שביעות הרצון של עורכי הדין הצעירים ממקום עבודתם הם השכר הנמוך, הממונים המתעמרים ושעות העבודה הארוכות.

לפי נתוני קודקס, ברבעון הראשון של שנת 2010 (ינואר-אפריל), שכרם הממוצע של עורכי הדין בשנה הראשונה לעבודתם במקצוע נע בין 9,282 שקל ברוטו, שמרוויחים עורכי הדין הצעירים המועסקים במגזר הציבורי - ועד ל-11,661 שקל ברוטו בממוצע, שמשתכרים עורכי הדין הצעירים העובדים במשרדים הפרטיים הגדולים ביותר במשק.

ככלל, ככל שמשרד עורכי הדין שבו מועסק עורך הדין הצעיר הוא גדול יותר - כך יהיה שכרו גבוה יותר.

עוד עולה מנתוני קודקס כי התחומים בהם הביקוש לעורכי דין צעירים הוא הגדול ביותר הם התחום המסחרי ותחום הליטיגציה. 29% מהצעות העבודה של מעסיקים לעורכי הדין הצעירים היו בתחום המסחרי, 19% היו משרות ליטיגציה, ו-13% היו בתחום המקרקעין.

ייעוץ משפטי

בכל הנוגע להעדפותיהם המקצועיות של עורכי הדין הצעירים, מנתוני קודקס עולה כי עורכי הדין הצעירים התרים אחר המשרה הראשונה בקריירה מוכנים לפשרות בנוגע לשכר שיקבלו ולכמות שעות העבודה.

עם זאת, עורכי הדין הצעירים יהיו קצת פחות גמישים מעורכי הדין בעלי הוותק בכל הנוגע לדרישותיהם מהרמה המקצועית של המשרד ומהערך שמקום העבודה הראשון צפוי להעניק להמשך הקריירה שלהם.

57% מעורכי הדין הצעירים מעדיפים לעבוד במשרדי עורכי הדין הפרטיים הגדולים והבינוניים במשק. כ-30% מעורכי הדין הצעירים מעדיפים לעבוד בחברה, ורק 13% מהם רוצים לעבוד במגזר הציבורי.

למרות ההצפה של המקצוע, רוב עורכי הדין הצעירים מתכננים להמשיך ולעסוק במקצוע עורך הדין בעתיד. כ-32% מקרב עורכי הדין הצעירים מתכננים לעבוד בעתיד בתפקידי ייעוץ משפטי בחברות, וכ-28% רוצים לפתוח משרד עצמאי לעריכת דין. רק כ-26% מקרב עורכי הדין הצעירים מתכננים להמשיך לעבוד כשכירים או להצטרף כשותפים למשרדי עורכי דין.

יצוין כי השנה זו הפעם הרביעית שבה מפעילה חברת קודקס את פרויקט "אמירים", שמטרתו לסייע לעורכי הדין הצעירים במציאת עבודתם הראשונה במקצוע.

22
 22