הנדל"ן עולה רק בישראל

שפשפו את העיניים לפני שאתם מתבוננים בגרף הבא - לא תבינו איך לא ראיתם את זה קודם

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית השקעות בינלאומי הפועל בתחום המטבעות

אתמול (ג') התפרסמו נתונים מדאיגים על מצב שוק הנדל"ן בארה"ב. אם נדייק, מדד התחלות הבנייה לא רחוק משפל של יותר מעשור וזו הפעם ראשונה מאז מאי 2009 (שיא המשבר) שאנו עדים לחודשיים רצופים של ירידה במדד הזה.

אני באופן אישי עוקב בדאגה אחר מדד התחלות הבנייה כבר מחודש שעבר, בו הוא צנח מ 670 אלף ל 590 אלף בתוך חודש, אפילו לא מגרד מלמטה את התחזית לחודש מאי, שהיתה גם כך שלילית.

מדד התחלות הבנייה מאז ינואר 2008 (הקו הכתום הוא התחזית לחודש)

טל עבדה נדלן
 טל עבדה נדלן

למה מדד התחלות הבנייה חשוב כל כך?

כי הוא מבטא את ציפיות הקבלנים לגבי יכולתם למכור בעוד שנה שנתיים את היחידות אותן יבנו מחר.

לאורך תקופה ארוכה ראינו ירידה חדה במחירים הנדל"ן ברחבי העולם. הירידה לוותה בחדלות פרעון של לוקחי המשכנתאות ובנקים שזורקים לשוק כמות עצומה של נכסים.

בחודשים האחרונים ראינו סימנים ראשונים של שיפור. אמנם שוק ההון כבר הספיק להמריא לשחקים ולצלול, אבל נתוני המאקרו רק התחילו להשתפר.

לכל העולם ברור שהמשבר הנוכחי התחיל מהנדל"ן בארה"ב ולכן כולנו רגישים לתוצאותיו. גם נתוני האבטלה לא מראים שיפור כפי שהיינו רוצים לראות וכמובן שמובטלים לא מסוגלים לקנות נכסים, אלה רק לאבד אותם לאור אי יכולם לשלם משכנתא.

ירידה בהתחלות הבנייה משמעותה ברורה, והיא שהשחקנים הגדולים בשוק לא מאמינים שיגיעו ביקושים בשנים הקרובות ולכן הם פשוט לא בונים.

רק לשם השוואה, פחות משנה לפני השפל היו יותר ממיליון התחלות בנייה חדשות בחודש בארה"ב. ואם זה נשמע לכם הרבה תציצו בגרף הבא, ותבינו כמה באמת אפשר לבנות בארה"ב כשהמשק במלוא הקיטור.

(לפני שאתם מנתחים את הגרף הבא, אני ממליץ לשפשף טוב את העיניים, כי כנראה לא תבינו איך לא ראיתם את זה קודם).

מדד התחלות הבנייה מאז ינואר 2000

טל עבדה נדלן
 טל עבדה נדלן

כשמביטים בגרף הזה, עולה שאלה כואבת: איך לא צפינו בתחילת 2006 את המשבר האיום שהתרחש ב 2008. הרי הכתובת הייתה על הקיר. אחרי 6 שנים של עלייה יציבה ומתמדת בהתחלות הבנייה וקצב של יותר משתי מליון התחלות בנייה בחודש, איבד המדד עשרות אחוזים מערכו בשנת 2006. משמע, הקבלנים הפסיקו לבנות כבר בשנת 2006. מה יכול להיות ברור יותר?

רובנו היינו כאן ב-2006, וגם ב-2007, ואני לא מכיר אף אחד בישראל שהתריע על משבר חמור כל כך.

האם טעינו, ברור שכן. למה? מהרבה סיבות, אולי לא הבטנו על הנתונים הנכונים. אולי כל כך נהננו להביט על חשבון הבנק שלנו ולהתמוגג שלא נותר לנו זמן לדברים אחרים.

השאלה האם למדנו משהו? גם על התשובה הזו, אם נצטנע ונאמר את האמת, לא נוכל לענות בברור. אני רק יכול לומר שהשתדלתי ללמוד ובעיקר ליישם את המסקנות.

זו אחת המסקנות. מדד התחלות הבנייה חשוב מאוד. חודש לא טוב אפשר להחשיב כתנודתיות. חודשיים שליליים מעוררים דאגה. אבל החודש הנוכחי, יולי, הוא קריטי ביותר כיוון שרבעון שלם של ירידות זו כבר תחילתה של מגמה.

אני אמשיך לעקוב אחרי המדד גם בחודש הבא. אם יש לכם חשיפה כלשהיא לתחום, בשוק ההון, או בשוק הנדל"ן כדאי לכם לעשות כמוני.

  • לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  • אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.