פישר לכתבים זרים: "ישראל לא תוכל לסבול גידול באוכלוסייה חרדית שאינה עובדת; זה לא יחזיק מעמד"

נגיד בנק ישראל שיתף את העיתונאים הזרים בלבד בדעתו על מקורות העוני בישראל ■ היום נחשפים הדברים ע"י אחד הפרשנים שנכחו בכינוס ■ פישר: "השינוי יבוא בדרך כלשהי - בעימות חברתי, עימות פוליטי או באופן מוסכם ובונה. למה החרדים עובדים בארה"ב ובישראל לא?"

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר אמר השבוע לכתבים זרים כי אחד האתגרים הגדולים של הכלכלה הישראלית הוא הטיפול בסוגיית העוני באוכלוסיית החרדים, בעיה שהולכת ומחריפה.

פישר אמר את הדברים ביום ב', בכינוס שנתי סגור שנערך עם כתבים זרים מדי שנה. היום (ד') פרסם אחד הנוכחים בכינוס, הפרשן מת'יו קלמן, טור ובו דברים שאמר פישר בכינוס. לפי קלמן, פישר אמר שבעיית העוני הינה חריפה בשני מגזרים בישראל, ערבים וחרדים, אולם בעוד שבעיית העוני בקרב הערבים מצטמצמת, אצל החרדים הבעיה רק מחריפה.

"זה לא יחזיק מעמד", אמר פישר. "אנו לא יכולים לסבול גידול מתמיד באוכלוסיה שלא עובדת. השינוי יבוא בדרך כלשהי - בעימות חברתי, עימות פוליטי או באופן מוסכם ובונה".

כ-10% מאוכלוסיית ישראל מורכבת מחרדים וכ-20% מערבים. פישר אמר לכתבים הזרים, כי "70% מהגברים (החרדים) לא עובדים וזוהי ערובה לעוני. אין בעיה כזו בארה"ב, שם החרדים עובדים. הבעיה הזו קיימת רק בישראל. השאלה היא מדוע".

פישר ציין כי הבטחת ההכנסה הניתנת לתלמידי הישיבות תורמת לבעיה ולפיכך יש לשנות את המדיניות הממשלתית. זאת, לאחר שבחודש שעבר בג"ץ הורה לבטל הבטחת הכנסה לתלמידי ישיבות החל משנת 2011, מה שהצית ויכוח פוליטי נוקב ותרעומת בקרב הסיעות החרדיות בכנסת.