פרופ' מדינה בתשובה לפניית האוצר: "ניתן להעלות תמלוגי הגז"

משרד האוצר פנה לפרופ' ברק מדינה, כדי שיחווה דעתו בנושא העלאת שיעור תמלוגי הגז, גם למי שמחזיק כבר ברישיון; מדינה: "אין בכך פגיעה בזכויות מוקנות שלהם"; חברות הגז מגייסות מנגד מומחים משלהם

המאבק סביב העלאת תמלוגי המדינה מתגליות הגז עולה מדרגה, ועובר למגרש של המומחים: ל"גלובס" נודע, כי משרד האוצר פנה לפרופ' ברק מדינה, מומחה למשפט ציבורי-חוקתי וניתוח כלכלי של המשפט, על מנת שיחווה דעתו בשאלת העלאת שיעור תמלוגי הגז.

הפנייה אל מדינה, המכהן כדיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, נעשתה לפני מספר שבועות, בסמוך לאחר תחילת עבודתה של הוועדה. בשבוע שעבר הגיש מדינה את חוות דעתו לוועדת שישנסקי, לפיה אין כל פסול בהעלאת תמלוגי המדינה מתגליות הגז, והשתת הסכום הגבוה יותר על החברות בעלות הרישיונות, גם אלה שכבר מצאו נפט בקידוחים השונים.

"כתבתי חוות דעת מקצועית שעיקרה שהתמלוגים האלה דינם כדין מס וכי אין מניעה להעלות את שיעורי התמלוגים או להטיל מס מיוחד ולהחיל אותו גם על גופים שיש בידם כבר רישיון או חזקה להפיק נפט, לרבות מי שמצא נפט לפני העלאת המס. זה חוות דעתי", אמר הבוקר מדינה ל"גלובס".

לפי חוות הדעת, אין בצעד כזה משום החלת דין רטרואקטיבי הפוגע בזכויות שותפויות הנפט והגז. " העניין שעסקתי בו הוא האם לגיטימי להחיל שינוי בגובה התמלוגים או משהו מיוחד גם על מי שכבר השקיע בחיפושי נפט ומצא נפט במועד שקדם לתיקון החוק, ומצאתי שאין בזה פגיעה בזכויות מוקנות שלהם".

לאחרונה החליט האוצר לדחות את המועד האחרון להגשת ניירות עמדה לוועדת ששינסקי לתחילת ספטמבר בעקבות גל של פניות בנושא. במקור הקציב האוצר פרק זמן של כשבועיים להגשת ניירות העמדה, אך נטען כי פרק זמן כה קצר אינו מאפשר עבודת הכנה רצינית בנושא בעל מורכבות כה רבה.

הצרכן ישלם

בנוסף, טענו גורמים בתעשיית חיפושי הנפט והגז כי אין זה ראוי שהוועדה אינה נעזרת בשירותיהם של יועצים מקצועיים. בתגובה טענו באוצר כי הם מתקשים לאתר מומחים מתאימים שאינם נגועים בניגודי עניינים. כעת נראה כי מצאו את המומחה המקובל עליהם. שותפויות הנפט והגז, שהכריזו כי לא ייכנעו במאבק נגד היוזמה להעלות באופן רטרואקטיבי את שיעור תמלוגי הגז, לא נותרות חייבות ומתחמשות במומחים מטעמן במטרה לתקוף את היוזמה הן מהפן הכלכלי והן מהפן המשפטי.

בין היתר, פנו שותפויות הגז והנפט אל פרופ' יצחק סוארי, ששימש בעבר בתפקידים בכירים בבנק ישראל ובנציבות מס הכנסה ואף היה מועמד לפני מספר שנים לתפקיד נגיד בנק ישראל. בנוסף, התבקשו לתת חוות דעתם גם הכלכלן פרופ' אמיר ברנע, לשעבר דירקטור בבנק הפועלים, וכן ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל ומנהל מדעי של חברת מודלים כלכליים. בנוסף, תוגש לוועדת שישנסקי חוות דעת מטעם פירמת הייעוץ הכלכלי והמימוני גיזה-זינגר-אבן.

המומחים יעסקו בשאלה איזו השפעה תהיה להעלאת התמלוגים או הגדלת המסים על המשק הישראלי. תשובתם הצפויה היא כי העלאת שיעור התמלוגים יגלגל בסוף את העלויות העודפות על הצרכנים, על מפעלי תעשייה וכל צרכני הגז והחשמל האחרים ותהיה התייקרות מחירים.

ל"גלובס" נודע עוד, כי עם המשפטנים שגויסו על מנת להסביר את ההשלכות המשפטיות החוקתיות, המיסויות והבינלאומיות של היוזמה, נמנים פרופ' דוד גליקסברג, מומחה בתחום המיסוי מהאוניברסיטה העברית ופרופ' יואב דותן העוסק במשפט ציבורי, מנהלי וחוקתי.

מדינה, שסיפק את חוות הדעת התומכת בהעלאת תמלוגי הגז לוועדה, החליף את דותן בתפקידו כדיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית לפני כשנה. כעת צפוי דותן לתת חוות דעת הפוכה מחוות דעתו של מדינה, לפיה העלאת שיעור התגמולים אינה חוקתית ופוגעת באופן לא מידתי בזכויות הקניין של שותפויות הגז והנפט.

עו"ד מובילים

עוד יגישו חוות דעת: פרופ' אייל בנבנישתי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א ופרופ' מיגל דויטש, מומחה לדיני קניין, שצפוי לומר, כי יהיה בלתי אפשרי לשנות את שיעור התמלוגים לגבי תגליות גז מוכחות שכבר התגלו (דוגמת תגלית תמר).

למאבק גויסו גם עורכי דין מובילים, בהם עו"ד פיני רובין ועו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי, המייצגים את יצחק תשובה ודלק וכן את כהן פיתוח וישראמקו; עו"ד אייל רוזובסקי ממשרד צלרמאיר-פילוסוף, המייצג את הלמן אלדובי; ועו"ד רובי בכרף ממשרד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, המייצג את רציו.

החלה רטרואקטיבית

ועדת ששינסקי מונתה באפריל האחרון כדי לבחון מחדש את המדיניות הפיסקלית הנהוגה בישראל על הפקת נפט וגז. בוועדה חברים כיום, מלבד פרופ' ששינסקי, הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן; מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי; יו"ר המועצה הכלכלית במשרד רה"מ, פרופ' יוג'ין קנדל; מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח; והממונה על ענייני הנפט במשרד, ד"ר יעקב מימרן. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט מכהן, בתפקיד של משקיף.

כיום חייבם מפיקי הנפט והגז הטבעי בתשלום תמלוגים למדינה בגובה של 12.5% מהכנסותיהם. בתוספת מסים ישירים ועקיפים שמשלמים המפיקים מגיעה חלקה הכולל של המדינה בהכנסות ל-33%-40%. מדובר בשיעור הנמוך מהממוצע המקובל במדינות מערביות.

שר האוצר, יובל שטייניץ, מתכוון להעלות את התמלוגים בצורה דראסטית עד ל-20% ויותר לפי פרסומים שונים. ואולם, הוויכוח העיקרי בין האוצר ליזמים מתנהל סביב השאלה אם יועלו התמלוגים והמיסים רטרואקטיבית על רישיונות לחיפושי נפט וגז, שבהם כבר התגלו נפט וגז טבעי או שהושקעו כבר סכומים ניכרים בחיפושים. שטייניץ אמר בעבר כי אין בכוונתו להחיל את העלאת התמלוגים למפרע על קידוח תמר. ואולם, קבוצת דלק ונובל אנרג'י מבקשים להחריג גם אזורים שבשטחם נערכו סקרים סייסמיים, ובראשם מבנה לוייתן, שבו עשויה להימצא כמות גז כפולה מזו שבתמר.