לקראת החזרה לביה"ס: איך אפשר להוזיל את מחיר ספרי הלימוד

לא פחות מ-800 שקל צריכה להוציא משפחה על ספרי לימוד לתלמיד תיכון ■ כשבבית יש כמה תלמידים, מתנפחת ההוצאה ויכולה לטפס ליותר מ-3,000 שקל אם לוקחים בחשבון גם את הציוד הנלווה ■ איך מוזילים את העלויות?

אחת המשמעויות של שנת הלימודים הקרבה הבאה היא היערכות עם ציוד לבית-הספר וספרי לימוד, קרי הוצאה של מאות שקלים ההולכת ותופחת עם הגיל: מכ-300 שקל לכיתה א' ועד כ-800 שקל לתלמידי חטיבה-תיכון.

מחירי ספרי הלימוד שומרים על יציבות לאורך השנים, להוציא עליות או ירידות מינוריות המושפעות בעיקר משינוי בשיעור המע"מ. הספרים מצויים בפיקוח, ובמרבית החנויות הם נמכרים במחיר אחיד, המפורט לרוב גם ברשימות הספרים שמפיצים בתי-הספר.

איפה בכל זאת יש תחרות? בעיקר באתרי האינטרנט המשווקים ספרי לימוד. לצד הנוחות שבהזמנה וקבלת הספרים במשלוח הביתה, ניתן לרכוש את הספרים בהנחות של כ-5%, כאשר ההנחה לעיתים מתקזזות בעלויות המשלוח אלא אם מבצעים איסוף עצמי בחינם.

ספרים משומשים הם הדרך להוזלה המשמעותית ביותר - חלקם נמכרים באתרי אינטרנט, ומרביתם בירידים מקומיים.

דרך אחרת היא התארגנות כיתתית במתכונת קבוצת רכישה או רכישת הספרים בעת הנופש באילת.

בחנויות הספרים הפרטיות שוקדים המוכרים על הכנת חבילות ספרים בהתאם להזמנות. חלפו הימים של המתנה בחנות, וכעת במרביתן מתבצעת הזמנה מראש (טלפונית, בפקס או במייל) ואיסוף חבילת הספרים כעבור מספר ימים. רוב החנויות גם מצוידות ברשימות הספרים הבית-ספריות, ולכן מה שנדרש בהזמנה הוא ציון הכיתה ובית-הספר.

בחנויות מזרזים את ההורים להקדים ולהזמין ולהימנע מחוסרים אפשריים. שירות כזה מאפשרת גם "צומת ספרים" עם משלוח רשימת הספרים דרך כתובת מייל או דרך דף הפייסבוק של הרשת. ניתן להזמין ספרים חדשים או משומשים (במחיר של שני שלישים מספר חדש) ולציין את הסניף הרצוי לאיסוף. בכל מקרה השירות אינו כרוך בתשלום.

רשתות הציוד לתלמיד נכנסות לספרי הלימוד

במסגרת התחרות האדירה של הרשתות המשווקות לציוד לתלמיד, מרחיבות אופיס דיפו וכפר השעשועים את סל מוצריהן ופולשות, באמצעות שיתופי-פעולה עם אתרי אינטרנט, לתחום ספרי הלימוד.

תחת הרעיון של ONE STOP SHOP מוזמן הצרכן להזמין ספרים באתר ספר נט ולקבלם בסניפי אופיס דיפו (גם אם מדובר בספר בודד), או לחילופין להשאיר רשימת להזמנה שתבוצע עבורו באתר.

בכפר השעשועים יוצאים בשיתוף-פעולה עם אתר בוק מרקט, במסגרתו בחלק מסניפי הרשת יוצבו עמדות אינטרנט להזמנת ספרי לימוד און-ליין ואיסופם מהחנות.

כך או כך, ראוי להזכיר כי אמנם מתח הרווחים על ספרי הלימוד אינו גדול, אולם זהו הזמן לפרגן לחנויות הספרים השכונתיות שזוהי שעתן.

ספרים בהשאלה

בשנתיים האחרונות החל לפעול בארץ פרויקט בוקמרקט - פרויקט השאלת ספרים ומכירת ספרים חדשים ומשומשים. ההצטרפות לפרויקט היא בית-ספרית, כאשר קהל היעד הוא תלמידי בתי-הספר מכיתות א' ועד י"ב.

תלמידי בתי-ספר הרשומים לפרויקט (הרשימה המונה כ-70 בתי-ספר מופיעה באתר) מוזמנים להעביר רשימת ספרים ולקבלם בהשאלה למשך שנת הלימודים.

ההשאלה נעשית בתמורה למסירת ספרים ישנים ולתשלום של אגרה בסך 280 שקל לשנה (10% הנחה לתלמידי כיתות א'-ב'). ,האגרה נקבעת על-ידי משרד החינוך ומטרתה בין היתר לצורך ריענון הספרים ותחזוקתם.

ככל שעולים בכיתות הלימוד מגלמת האגרה חיסכון גבוה יותר, המגיע ל-50% ויותר ממחיר ספרים חדשים. חשוב לציין כי אין השאלה חלקית מתוך רשימת הספרים, וכי בתום שנת הלימודים מתחייבים להשיב את הספרים לבוקמרקט.

ספרים שלא נכללים בהשאלה (אטלס, מילון) מוצעים בהנחה ללקוחות הפרויקט.

הצצה אל העתיד: ספרי לימוד מקוונים

בארה"ב כבר פועל בהרחבה מיזם החוסך להורים הוצאה כלכלית ולתלמידים משקל מיותר בילקוט - ספרי לימוד דיגיטליים. ספרים אלה מיועדים בעיקר לתלמידי הכיתות הגבוהות. גם בארץ ניצני הטכנולוגיה מתחיל לפרוח:

באתר www.school.kotar.co.il (בפיתוח מט"ח) נמצאים ספרי לימוד סרוקים שעל בסיסם ניתן גם לבנות "מדף ספרים" אישי, להוסיף הערות/פתקיות בעמודים רצויים, העתקת טקסטים לקובצי וורד והדפסת מסמכים.

צפייה בספרים כרגע אפשרית באופן חופשי, אולם עם תחילת שנת הלימודים הצפייה תיעשה בתשלום. באופן פרטי מדובר ברכישת של ספר וירטואלי במחיר של כ-60% ממחירו הנקוב.

במשרד החינוך מעודדים את השימוש בספרים דיגיטליים מאושרים ומדגישים כי נכון להיום הפיקוח על ספרים באינטרנט מצומצם למקצועות ייחודיים שיש למשרד יכולת מעקב ובקרה עליהם.

ספרים משומשים? כדאי באינטרנט

דרך ותיקה לחיסכון בעלויות ספרי הלימוד היא רכישת ספרים משומשים בירידים הנערכים בבתי-הספר, במסגרות הקהילתיות והן בזירה המקוונת. כאן מדובר בהוזלה המשמעותית ביותר המגיעה ל-50% ויותר.

בלוחות המכירה (יד 2, WIN WIN) מוצעים ספרי לימוד משומשים, לצד אתרי האינטרנט המוכרים והקונים ספרים משומשים:

* שלגון: מאגר ספרי לימוד משומשים

כל אחד רשאי לפרסם את מרכולתו (חינם). משום שמדובר במוכרים פרטיים, המחירים לספרים משומשים שדגמנו היו הזולים ביותר באתר שלגון.

www.shalgon.co.il

* טנבוק: התאמה לפי אזור מגורים

הגולש יוצר רשימת ספרים לרכישה ולמכירה. המערכת מתאימה בין מוכר לקונה גם לפי אזור המגורים. התקשורת מתבצעת במערכת למסירת הודעות, במסגרתה יוכלו להעביר את פרטיהם האישיים ואת הסכומים.

www.tenbook.co.il

* בוק שופ דינה: ספרים משומשים וחדשים

חנות הספרים מרעננה מוכרת ספרי לימוד חדשים במחירם הרשמי ומשומשים המגיעים ל-50% הנחה. ניתן גם למכור ספרים ולקבל זיכוי למימוש בקנייה באתר. עוד מוצעים ספרי קריאה וכלי כתיבה.

מנוע חיפוש: לפי שם ספר או בהתאם לרשימות מוכנות.

משלוח: דואר - 48 שקל לספרים במשקל 2-10 ק"ג, דואר שליחים: 38 שקל להזמנה עד 500 שקל, 28 שקל להזמנה מ-500 שקל.

www.bookshopdina.co.il

* בוקמי: ספרים חדשים בהנחה עד 5%

שלוחה מקוונת של חברת ההפצה "ספר לכל". ספרי הלימוד הנמכרים באתר כוללים חלקם הנחה של כ-5%, ורובם נמכרים במחיר מלא. באתר נמכרים גם ספרי קריאה ועיון.

מנוע חיפוש: לפי כיתה או שם ספר. דורש הקלדת כל ספר בנפרד.

משלוח: דואר - חינם בקנייה מעל 130 שקל, דואר רשום - 12 שקל לספר ראשון ו-2 שקל לכל ספר נוסף. שליח - 25 שקל. איסוף עצמי חינם מהסניפים בתל-אביב, חולון וראשון-לציון.

www.bookme.co.il

* בוקס פור יו: ספרי לימוד וציוד לתלמיד

האתר מופעל על-ידי חברת רכגולד המשווקת ומוציאה לאור ספרי לימוד.

מרבית מחירי הספרים זולים ב-5% מהמחיר הנקוב. מוצרים נוספים הנמכרים באתר: כלי כתיבה, ספרי קריאה, קלמרים וילקוטים.

מנוע חיפוש: לפי כיתות ומקצועות או עם טקסט חופשי. דורש חיפוש מסורבל של כל ספר בנפרד.

משלוח: דואר חבילות: 32 שקל, שליחים: 40 שקל לקנייה עד 500 שקל, 30 שקל לקנייה עד 1,000 שקל, 15 שקל לקנייה עד 1,500 שקל. איסוף עצמי חינם מחולון.

www.books4u.co.il

* ספרנט: איסוף חינם מסניפי אופיס דיפו

האתר מופעל על-ידי חברת "חזרה לבצפר" המפעילה מערך הפצה של ספרי לימוד. באתר נמכרים ספרי לימוד חדשים במחיר הנקוב. לקוחות שכבר הזמינו מהאתר זכאים להנחה של 5% על ספרי לימוד בהזמנה שתבוצע במהלך חודש יולי.

מנוע החיפוש: נוח ויעיל כאשר כולל רשימה מוכנה בהתאם לדרישות בית-הספר.

מוצרים נוספים כוללים כלי כתיבה ושירות עטיפת ספרים: 35 שקל לחבילת ספרים שערכה 850 שקל, 70 שקל לחבילה שערכה עד 1,200 שקל.

משלוח: 37 שקל לכל חלקי הארץ (שליח). איסוף עצמי מסניפי אופיס דיפו.

www.sefernet.co.il

* בוקמרקט: איסוף עצמי חינם מסניפי כפר השעשועים

האתר, המרכז את פרויקט השאלת הספרים, משמש גם כזירת מכירה-קנייה: ספרים חדשים נמכרים בהתאם למחירם הנקוב, וספרים משומשים נמכרים ב-50% הנחה. זיכוי בגובה 25% ממחיר הספר יינתן למוכרים ספרים משומשים באתר (למימוש בכפר השעשועים או באתר).

מנוע חיפוש: לפי פרטי ספר או לפי רשימת ספרים בה מפורטים מחירי ספרים חדשים או משומשים לבחירה.

משלוח: אין בכלל. האיסוף מתבצע מסניפי רשת כפר השעושעים ברחבי הארץ באופן עצמאי.

www.bookmarket.co.il

5 דרכים להוזיל את ספרי הלימוד

1. רכישה באינטרנט

2. רכישת ספרים משומשים

3. התארגנות כיתתית לקבוצת רכישה

4. רכישה באילת

5. השאלת ספרים

22
 22