מפולת של עד 27% בביקושים ובמכירות הדירות החדשות ביוני

הירידה החדה בביקושים הגיעה בדיוק לאחר ההודעה של בנק ישראל על הקשחת תנאי המשכנתאות ■ קריסה באזור המרכז: מכירות הדירות צנחו ב-51% ביוני ■ מלאי הדירות ירד אמנם ב-3.7% ל-9,261 דירות, אך בשל הצניחה בביקושים עלה מס' חודשי ההיצע לכ-8 חודשים

השלכות הוראת המפקח על הבנקים רוני חזקיהו כבר מורגשת היטב בשוק הנדל"ן: לפי נתונים שפורסמו היום (ה') על ידי הלמ"ס, הביקושים ומכירות הדירות החדשות בישראל צנחו בחודש יוני, מייד לאחר שהורה חזקיהו לבנקים להקשיח את התנאים לקבלת משכנתאות.

ראוי לציין כי ההוראה נכנסה לתוקף באופן רשמי רק בחודש יולי, אולם ההערכה הרווחת היא שהבנקים לא חיכו למועד הרשמי אלא החלו ליישם את ההוראה כבר ביוני.

לפי נתוני הלמ"ס, הביקושים לדירות חדשות נפלו ב-25% בחודש יוני (לעומת מאי) והסתכמו ב-2,535 דירות בלבד. מכירות הדירות החדשות נפלו ב-27% לרמה של 1,511 דירות בסך הכל.

ביקוש לדירות
 ביקוש לדירות

בצד ההיצע, מלאי הדירות ירד אמנם בחודש יוני ב-3.7% ל-9,261 דירות בסך הכל, אולם בעקבות הירידה החדה בביקושים עלה מספר חודשי ההיצע בשוק ל-7.9. המשמעות היא שמלאי הדירות הקיים מספיק, לפי קצב המכירות הנוכחי, לכ-8 חודשים - שיא שלא נראה מאז חודש מארס 2009.

בהתפלגות נתוני המכירות ומלאי הדירות לפי אזורים גיאוגרפיים ניתן לראות, כי באזור המרכז נרשמה צניחה של 51% במכירות הדירות החדשות באזור המרכז, לרמה של 479 דירות בלבד. בת"א נרשמה ירידה של 25% ל-265 דירות. בחיפה ירדו מכירות הדירות החדשות ב-36% ל-95 דירות. בירושלים, לעומת זאת, נרשמה עלייה של 61% במכירות, לרמה של 100 דירות.

ביקוש לדירות
 ביקוש לדירות