דו"ח חמור של חזקיהו - דירקטוריון לאומי מובל על ידי ההנהלה

ביקורת חריפה בדו"ח על דירקטוריון בנק לאומי ■ הדו"ח מעלה חשש של ניגוד עניינים בפעילותה של עו"ד דליה טל, המייצגת את הנהלת הבנק ומקורבת לגליה מאור ■ בנקאי בכיר: "אם עו"ד רם כספי עשה בזמנו שקשוקה, אז עו"ד דליה טל עושה כבר הרבה שנים ביצים מקושקשות"

דירקטוריון בנק לאומי מובל על ידי ההנהלה, ההחלטות מגיעות מההנהלה לדירקטוריון כשהן מנוסחות, מגובשות ו"מבושלות", הדירקטוריון מקבל אותן והדיון שמקיימים עליהן הוא קצר ולא מעמיק; בחלק ניכר ובולט מהמקרים החלטות דירקטוריון בל"ל מתקבלות כפי שהגיעו מההנהלה; דירקטוריון לאומי אינו יוזם פעולות פיקוח אקטיביות על ההנהלה וכמעט שאינו מעלה בעצמו נושאים לדיון.

כך עולה מדו"ח ביקורת של המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, על פעילות דירקטוריון בנק לאומי . עוד עולה מהדו"ח השאלה מהו בכלל משקלו של הדירקטוריון בהתוויית הדרך להנהלת בנק לאומי. הדו"ח הסופי, שטיוטות ממנו עברו וחזרו מהפיקוח לבנק וחזרה, יונח על שולחנו של היו"ר הנכנס, דוד ברודט, ברגע שיאושר מינויו על ידי המפקח והוא ייכנס לעבודה.

דו"ח המפקח כולל סקירה של החלטות שהתקבלו בדירקטוריון או שהתקיים בגינן דיון בדירקטוריון הבנק, והיא נוגעת בעיקר לאיכות הממשל התאגידי ולשאלה אם נעשו הפעולות הנדרשות לפי הגדרות הממשל התאגידי.

פרק משמעותי אחר בדו"ח הביקורת של המפקח חזקיהו עוסק במרחב הייצוג הרחב של עו"ד דליה טל, עד כדי חשש לאפשרות של ניגוד עניינים לכאורה. עו"ד טל עוסקת בייצוג של הנהלת הבנק ובייעוץ לה במקביל לייצוג הדירקטוריון וייעוץ לו. הדו"ח קובע כי לא יכולה להיות תאימות מלאה בין שני התפקידים, שכן ההנהלה היא המבצעת והדירקטוריון אמור לפקח על ההנהלה. לפיכך, בהגדרה, גם הייצוג והייעוץ חייבים בהפרדה. עורך דין, כך עולה מהדו"ח, אינו יכול לייעץ לדירקטוריון איך לפקח על ההנהלה בשעה שהוא עצמו מייעץ להנהלה ושותף לאורך השנים להחלטותיה וביצועיה.

עו"ד טל נותנת שירותי ייעוץ לבנק לאומי זה כ-20 שנה. היא נחשבת לידידתה האישית הקרובה ביותר של מנכ"ל הבנק, גליה מאור. טל משמשת שנים ארוכות כעורכת הדין הראשית של הבנק בעסקאות, בכלל זה בעסקאות רכישה ומכירה של נכסים פיננסיים, חברות בנות ונכסים אחרים. במקביל, היא מייצגת גופים בנקאיים רבים אחרים במשק - בנקים, בנקאים, בעלי עניין בבנקאות או גורמים הרוצים להיות כאלה. גורם בנקאי המקורב לנושא כינה זאת כך: "אם עו"ד רם כספי עשה בזמנו שקשוקה, אז עו"ד טל עושה כבר הרבה שנים ביצים מקושקשות".

עידן של אי-תלות

דו"ח הביקורת של המפקח מתאר מצבים בפעילות הדירקטוריון ובמכלול ההתקשרות עם עו"ד טל. משמעותו היא שחזקיהו דורש לכונן סדר חדש בעבודת הדירקטוריון; מהפך ביחסים בין ההנהלה לדירקטוריון - להכניס את הדירקטוריון, בראשות היו"ר החדש ברודט, לעידן של פיקוח, אי-תלות ואי-התבטלות בפני ההנהלה והעומדת בראשה המנכ"ל גליה מאור. יש בניסוח שלו משום הנחיה ליו"ר הבנק להפסיק את הייצוג הרחב של עו"ד טל ולקבל החלטה אם עו"ד טל תייצג את ההנהלה או את הדירקטוריון.

דו"ח הביקורת של הפיקוח על הבנקים נכתב בחודשים האחרונים. טיוטות שלו נמסרו לבנק כבר לפני כמה חודשים, והיו"ר הקודם, איתן רף, העביר אותן לדירקטורים ולחברים בכירים בהנהלת הבנק. הבנק שלח לפיקוח על הבנקים את התייחסותו, והדו"ח הסופי התגבש בחודש האחרון.

מבנק ישראל נמסר בתגובה לידיעה: "איננו נוהגים להתייחס לדו"חות ביקורת. הדיון בנושא זה יתקיים ישירות מול דירקטוריון הבנק".

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "כפי שפורסם ב'גלובס' לפני כמה חודשים, עורך בנק ישראל בדיקה בבנקים השונים על אודות תפקוד הדירקטוריונים, וזאת לצורך היערכותו לשינוי חוזר הדירקטוריון של בנק ישראל בנדון. ללא קשר לדו"ח, יצוין כי בנק לאומי ידוע במערכת כולה, ובגופי הרגולציה השונים, כבנק המתנהל באופן מופתי בתחום הממשל התאגידי, וזאת על אף היותו בנק ללא גרעין שליטה מוגדר. לאומי פעל ופועל תמיד בהתאם להנחיות הרגולטוריות, וכך יעשה גם בעתיד".

"לא עושים צעד בלי להתייעץ עם עו"ד דליה טל"

עו"ד דליה טל, שותפה בכירה במשרד עורכי הדין קנטור אלחנני טל, משמשת כיועצת המשפטית, על בסיס קבוע או מזדמן, של רוב המערכת הבנקאית ומזה כ-20 שנה משמשת היועצת הקבועה של בנק לאומי - הן של ההנהלה והן של הדירקטוריון. בין טל למאור מתקיימת זה שנים חברות אישית ומשפחתית עמוקה. הן נוהגות, בין היתר, לנסוע יחד לחופשות, ובאחרונה דווח כי שתי המשפחות רכשו כל אחת דירה במתחם אסותא שברחוב ז'בוטינסקי-ארבע ארצות בתל אביב. הן תהיינה שכנות זו של זו וגם של עו"ד ישראל קנטור, ראש משרד קנטור אלחנני טל, של מנכ"ל בנק המזרחי אלי יונס ושל שר הביטחון אהוד ברק.

לאורך השנים מלווה טל ואף מובילה, בצמוד למאור ולאיתן רף, היו"ר שפרש באחרונה, את רוב רובן של עסקאות הבנק והחברות הבנות כמו גם של תאגידים הקשורים אליו.

על פי פרסומים רשמיים ופרסומים עיתונאיים, בין העסקאות שהובילה טל ניתן למנות את את מכירת מניות לאומי באיגוד לקבוצת השליטה בראשות שלמה אליהו, את מכירת מניות אפריקה ישראל ללב לבייב, מכירת מניות לאומי במגדל לחברת ג'נרלי, מכירת ויזה כ.א.ל, רכישת אלפאקארד ומכירת קופות הגמל וקרנות הנאמנות. טל מעורבת בחלק ניכר מהעסקאות במשק ובפעילויות הבנקים, כמו גם בפעילויות של גופים בעלי עניין להיכנס לשליטה בבנקאות בישראל, וביניהם היהודי האנגלי ברנרד שרייר ועוד. אומרים שלאומי, דיסקונט והבינלאומי "לא עושים צעד בלי להתייעץ עם עו"ד דליה טל".

עם זאת, לפני כשנתיים פורסם כי בנק הפועלים סירב לאשר לעו"ד טל לייצג דירקטורים חיצוניים בבנק, שהיו מעורבים בחקירת רשות ניירות ערך בעניין השקעות הבנק בשוק הנגזרות האמריקני. הפועלים חשש שעו"ד טל תיחשף לחומרים חסויים ומידע פנימי ותעמוד בפני ניגוד עניינים בהיותה המייצגת של הנהלת בנק לאומי.

בשנים האחרונות ייצגה עו"ד טל את קונסורציום הבנקים שמימנו את רכישת גרעין השליטה בבזק, את חברת פז של בינו צדיק במימון רכישת בית הזיקוק באשדוד, את קונסורציום הבנקים, בראשות לאומי, במימון רכישת השליטה בתנובה על ידי אייפקס ומבטח שמיר, ואת לאומי פרטנרס והבנק הבינלאומי בראשות סמדר ברבר-צדיק בהשקעה בסלקום. לפני חצי שנה ייצגה את לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי בהסדר עם לב לבייב בנוגע לחובות אפריקה ישראל. באחרונה ייצגה את לאומי פרטנרס במכירת 20% מזכיינית ערוץ 2 לגל נאור, בתו של יצחק תשובה. וזו רק רשימה חלקית.