ח"כ כרמל שאמה מקדם תוכנית לעידוד מכירת דירות להשקעה

הרעיון: מתן פטור ממס שבח על מכירת דירות למשך שנה ■ שאמה: "פטור ממס מותנה ומוגבל בזמן יהווה תמריץ מפתה לבעלי דירות רבים להקדים מכירת דירות המוחזקות לצרכי השקעה"

דרך נוספת להילחם בבועת הנדל"ן: ח"כ כרמל שאמה פנה היום (ב') לשר האוצר יובל שטייניץ על מנת לקדם חקיקה שתעניק פטור ממס שבח על מכירת דירות למשך שנה, ובכך "לעודד מחזיקי דירות להשקעה למכור את דירותיהם בזמן הקרוב", כדבריו.

בישראל קיים מס שבח על רווח הוני שנוצר ממכירת נכס נדל"ן, אולם קיימים מסלולי פטור שונים בשוק הנדל"ן למגורים, כמו למשל פטור ממס שבח על מכירת דירה אחת ל-4 שנים. לדברי שאמה, הכנסות המדינה ממס שבח על דירות מגורים נאמדות בפחות מ-100 מיליון שקל בשנה.

"פטור ממס מותנה ומוגבל בזמן יהווה תמריץ מפתה לבעלי דירות רבים להקדים מכירת דירות המוחזקות לצרכי השקעה", סבור שאמה. "אמצעי זה יגדיל באופן מיידי את היצע הדירות בשוק וילחץ את מגמת המחירים כלפי מטה ויהווה צעד משלים לתוכניות הטווח הבינוני והארוך לטיפול בהגדלת ההיצע".

במרכז ההצעה עומד, כאמור, מתן פטור ממס שבח על מכירת דירות עד סוף שנת 2011. במקביל, תוטל מגבלה על מוכר הדירה שלא יורשה לרכוש דירה אחרת במשך שנה, על מנת למנוע מצב של "דלת מסתובבת" בשוק הנדל"ן. הפטור יינתן לדירה ששווייה פחות מ-4 מיליון דולר, כך שהתוכנית לא תכלול את שוק מגורי היוקרה. קריטריון נוסף הוא שהדירה נרכשה לפני שנת 2010.

שאמה מציין כי במידה והאוצר לא יקדם את התוכנית, בכוונתו להגיש הצעת חוק פרטית עם תום הפגרה בכנסת.

"האוצר הוא הנהנה הגדול מבועת מחירי הדיור", אומר שאמה. "הוא מעשיר את קופתו בכל שנת בועה במיליארדי שקלים על ידי גידול במס רכישה ומס שבח ובעיקר ממכירת מקרקעי המדינה על ידי המינהל".

אין זו ההצעה הראשונה של שאמה בתחום הנדל"ן, שכן בעבר הוא הציע הצעות שונות שלא קודמו בסופו של יום. בין היתר, הוא הציע להעלות את מס הרכישה להשקעה על מנת לצנן את הביקושים בשוק, וכמו כן הוא הציע להשיק אגרות חוב המגובות בדירות, על מנת שאלה יהוו אלטרנטיבה למשקיעים ולא יהיה צורך ברכישת דירה דה-פקטו.