ליטל גינדי: קבוצות הרכישה פאסה, ידעתי שהן תופעה חולפת; מחירי הדירות לא יירדו; אני במו"מ לרכישת בנק

גינדי, האישה החזקה בזירת הנדל"ן, בראיון ל"ליידי גלובס": "מעניינת אותי עכשיו רכישה של חברת נדל"ן רצינית, עם מלאי קרקעות משמעותי"

לפני כחודשיים, כמה שעות לפני כניסת השבת, עמדה ליטל גינדי-מטלון, הצלע הנשית של ארבעת האחים השותפים של גינדי החזקות, בכניסה לאולם שבו נערך כנס מכירות של החברה, וחייכה חיוך גדול. בתוך שלוש שעות נמכרו 519 מתוך 523 הדירות שהועמדו למכירה על המגרש האחרון שנותר לבנייה בשכונת אם המושבות בפתח תקוה, בהיקף של 755 מיליון שקל. גינדי סימנה V נוסף בשורת הפרויקטים של החברה, והמשיכה הלאה.

גינדי, שמנהלת בחברה את תחום המימון, נראית כמו בת השכן המתוקה. עד שהיא פותחת את הפה. או-אז מתפרצים ממנה הגנים הגינדיאים, הנדל"ניים והיזמיים, שמסבירים במשהו איך אישה בת 37 בסך הכול, הפכה בשנה האחרונה לאושיית נדל"ן מוערכת, ושינתה את פניו של השוק בעשור האחרון. "זו לא רק אני", היא ממהרת להצטנע, "גינדי החזקות זה ארבעה אחים, אבי, גיא, רועי ואנוכי. מבחינה עסקית אין לי תרומה של רבע מ"מ יותר מאשר לכל אחד בקבוצה הזו".

ליטל גינדי / צלם: רמי זרנגר
 ליטל גינדי / צלם: רמי זרנגר

- 2009 מוגדרת כשנת הנדל"ן, לאחר שנים של תרדמה בשוק הזה - וזה אומר גם קבוצות רכישה.

"קבוצות הרכישה זה כבר כל כך פאסה, שהן אפילו לא שוות את המילים. זה מאחורינו. ביציר הכלאיים הזה היה צריך לטפל ברמות חקיקה, וזה טופל. תמיד אמרתי שזו תהיה תופעה חולפת, עובדה שצדקתי. אמינות, שהיא הדבר הכי חשוב בעיניי, הולכת פה לאיבוד. בסופו של יום, יש אנשים מאוד מוכשרים שמתעסקים בקבוצות הרכישה ויש מוכשרים פחות. עצתי לאלו שמוכשרים שיהיו יזמים אמיתיים. למי שפחות מוכשר הייתי מציעה פשוט לעשות עסקאות תיווך".

- עם כל הכבוד, צריך לתת קרדיט לרוכשים האלו. לא יכול להיות שכולם לא מבינים מה הם עושים.

"צר לי, אבל הם לא הבינו שהם לא קנו דירות, אלא רק רכשו קרקע מיזם. הם חסרי הגנות. כמו שעולה לי לקנות קרקע, עולה לי לקנות ערבויות של חוק מכר רוכשים. אני משלמת סדר גודל של 200 אלף שקל בחודש עבור ההגנות לרוכשים, וזו הגנה הכרחית. לכן קבוצות הרכישה זה לא חיסכון אמיתי. צריך להפנים שבקבוצת רכישה בעצם קונים רק קרקע, ואחר כך מזמינים לבד את שירותי הבנייה. אם אני היזם, הרי שאני לא קשור בכלל לעסק, אלא רק מראה לך את חברת הבנייה ואת מתקשרת לכל היתר לבד. אני חוששת שאנשים לא הבינו עד הסוף את הסיכונים האלו ואני מקווה שלא ייפלו בזה.

"קבוצות רכישה עבדו חוקית, הן רק עקפו את החוק ומי שקנה שם דירה ויתר על כל הזכויות שיש לו, כי הוא בעצם לא קנה דירה. אצלי בחוזה כתוב כמה בדיוק עולה הדירה, ואם יצוצו פתאום קברים עתיקים, אני אמורה לפתור את הבעיה. יש זמן מסירה, ואם יש איחור - הרוכשים יקבלו שכר דירה. אני רצה להוציא היתרים, מקבלת את ההחלטות לגבי סוג הצינור והמראה בלובי, כל זה לא קיים בקבוצת רכישה. אז הרבה פעמים קבוצת רכישה זה דבר שמצליח, אבל הרבה פעמים גם לא. גם לי יש חשש מכך שקבוצות הרכישה יקרסו. זה עלול לגרום לחוסר אמון של הציבור בשוק הנדל"ן, כי אנשים לא עושים את ההפרדה".

- בעצם את אומרת שרק עולם הנדל"ן המסורתי והשמרן סופו להצליח?

"אני מאמינה בפריצות דרך, אבל לא בקיצורי דרך. גינדי החזקות היא לא דוגמה לחוזק ושמרנות, זו חברה שצמחה מאפס. כשאדם עושה עסקת נדל"ן, הוא עושה את אחת ההחלטות המשמעותיות בחייו. לכן כל השנים הייתה פה התערבות של המחוקק, שבא להגן על הכסף של האנשים. המחוקק קבע את חוק הגנת הרוכשים, כמו חוק מכר הדירות ונתינת ערבויות והגנות, משנת 1973. חפציבה הוכיחה עד כמה אנשים יכולים להיות תמימים כשהם רוכשים דירה".

- מתי בועת הנדל"ן תתפוצץ ומחירי הדירות ירדו?

"כדי שמשהו ישתנה, צריך שיקרה אחד משניים: או שמחירי הביצוע ירדו באופן דרסטי, או שמחירי הקרקעות יירדו באופן דרסטי - שני האלמנטים שמהם מורכב מחיר של דירה. מחירי הביצוע? לא יירדו. אני לא רואה איך מוסיפים עוד עובדים זרים, או איך מחיר שעה לעובד יורד. מחירי הנפט והברזל רק עולים, וכך גם מחירי הקרקעות, במיוחד בגלל שבאזורי ביקוש כבר אין קרקעות. משרד השיכון לא מכשיר קרקעות למגורים ואני לא רואה איך בעשור הקרוב אפשר יהיה להציף את אזורי הביקוש בקרקעות לבנייה.

"יש דרכים אחרות. למשל, שהממשלה תסייע לקבלנים, או תיתן לי הוזלה משמעותית בהוצאות הפיתוח על קרקעות שאייעד לזוגות צעירים. במקום שאשלם 60,000 אלף שקל לדירה, אשלם רק 10,000 שקל, והזיכוי הזה יעבור לזוגות צעירים. אפשר להפחית במסים. יש לי מגעים ופורומים של נדל"ן עם חברי כנסת ושרים, ושומעים אותי. האם עושים עם זה משהו? לא. כל זה מוביל אותי למסקנה שמחירי הדירות לא יירדו".

ליטל גינדי / צלם: רמי זרנגר
 ליטל גינדי / צלם: רמי זרנגר

- את בת 37, אם לארבעה ילדים, לאן את רצה?

"כששאלו אותי לפני חמש שנים מה החזון שלי, אמרתי שאני רוצה להיות בתוך חמש שנים חברת המגורים הגדולה בישראל. את היעד הזה השגתי. לפני כשנה רכשנו בניין משרדים גדול ברחוב הארבעה בת"א, נכניס גם לתחום הזה את החדשנות שהכנסנו בתחום המגורים. מעניינת אותי עכשיו רכישה של חברת נדל"ן רצינית עם מלאי קרקעות משמעותי, כדי להגיע לעוד קרקעות ולבנות עוד שכונות, וככל הנראה נפרוץ לתחום הבנקאות. אנחנו נמצאים עכשיו במגעים לרכישת בנק".

הבנק יודע?

"סימנתי אותו, וכן, הבנק יודע. אומר רק שזה חלק מהחזון שלי לשנים הקרובות, והמרחק שלנו מקיום החזון הזה ומקניית בנק הוא קטן".

ואיך יקראו לו, הבנק של ליטל?

"אם זה יקרה, זה יהיה הבנק של גינדי החזקות".