לשכות הסיוע במשרד המשפטים לא ערוכות למתן שירות בערבית

כך עולה ממחקר שערכה עמותת "סיכוי" ■ לטענת העמותה, בלשכות הסיוע המשפטי לא קיים טופס בקשה למתן שירות בערבית, קיים חוסר בכוח-אדם דובר ערבי בלשכות, והלשכות פזורות באופן לא שוויוני המקפח את הציבור הערבי

‎‎הלשכות לסיוע משפטי של משרד המשפטים אינן ערוכות למתן שירות לציבור בשפה הערבית, אף שזו שפה רשמית בישראל - כך עולה ממחקר שערכה עמותת "סיכוי", ושפרטיו התפרסמו היום (ד') בכנס שערכה העמותה בחיפה.

לטענת העמותה, בלשכות הסיוע המשפטי לא קיים טופס בקשה למתן שירות בערבית, או שאין אפשרות למלאו בערבית, קיים חוסר בכוח-אדם דובר ערבי בלשכות, ובנוסף הלשכות פזורות באופן לא שוויוני המקפח את הציבור הערבי.

באגף לסיוע משפטי עובדים 200 עובדים, ובהם עורכי דין, מתמחים, עובדי מינהלה וכן מתנדבי שירות לאומי. לצד זאת מעסיק האגף 900 עורכי דין חיצוניים, המייצגים את מקבלי השירות בערכאות משפטיות שונות.

האגף מטפל מדי שנה ב-50 אלף פונים, המהווים צד ב-180 אלף הליכים משפטיים, נכון לשנת 2009. זאת, בין היתר, בנושאי משפחה ומזונות, הגנה על זכויות מגורים ותביעות פינוי מדירה, תביעות כספיות ונזיקין של נושים, הליכים מול הביטוח הלאומי וייצוג בוועדות פסיכיאטריות למאושפזים בכפייה. תקציב האגף 78 מיליון שקל בשנה.

‏‎‎יחס שווה

‏‎‎העמותה ממליצה בדו"ח "לקבוע מדיניות מעשית מוגדרת של משרד המשפטים ביחס לשפה הערבית, ותקנות מחייבות ביחס לשימוש בטפסים בערבית ולהעסקת כוח-אדם דובר ערבית".

לדברי רון גרליץ, מנכ"ל שותף של העמותה, "הממצאים משקפים מציאות קשה שבה שירותי הממשלה אינם נגישים לאזרחים הערבים באופן שוויוני בהשוואה ליהודים. לא ייתכן מצב שבו האזרחים הערבים לא מקבלים שירות בשפתם, שהיא גם שפה רשמית בישראל. שוויון בין אזרחי המדינה ויחס שווה מצד הממשל אמורים להיות אבני-יסוד של הדמוקרטיה הישראלית".

‏ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "האגף לסיוע משפטי פועל נמרצות על מנת להעניק סיוע משפטי מיטבי למגזרים השונים באוכלוסייה, לרבות המגזר הערבי. לאור מדיניות זו, הצליח האגף בשנים האחרונות להביא למצב שבו כ-15% מהסגל הפנימי בלשכות הסיוע המשפטי הינו מהמגזר הערבי, הן עורכי דין והן עובדי המינהלה. אף בקרב עורכי הדין החיצוניים המועסקים באגף ישנם עורכי דין רבים מהמגזר הערבי.

‏‏"בפועל, לקוח מהמגזר הערבי, הפונה לאגף ואיננו דובר את השפה העברית, זוכה לשירות בשפה הערבית. בימים אלה פועל האגף על מנת שגם טופס הבקשה לסיוע משפטי יהיה זמין בערבית, ובשלב זה עובדי המינהלה בלשכות מסייעים ללקוחות דוברי הערבית במילוי הטפסים".