מעצמת הספורט הגדולה בעולם (או לפחות בדרך לשם)

כשאומרים "ברזיל וספורט", כבר מזמן לא מתכוונים רק למדינה ההיא שיש לה כדורגל גדול ■ מה עוד מעיף את ברזיל למעלה, חוץ מהמונדיאל ב-2014 והאולימפיאדה ב-2016

מבחינה ספורטיבית, נבחרת הכדורגל של ברזיל נכשלה השנה לחלוטין. ההפסד ברבע גמר המונדיאל אחרי שבירה מנטאלית של השחקנים הוא כתם רציני בעיני אוהדי ה"סלסאו". אבל זו עדיין ברזיל. מעצמת הכדורגל הגדולה בעולם, יצואנית השחקנים מספר 1 לליגות בחו"ל (מעל 1,000 בשנה האחרונה) ואימפריה המכתיבה כבר שנים לשאר העולם איך באמת צריך לשחק את המשחק הזה.

חוץ מזה שמבחינה פיננסית, זו היתה שנה נהדרת להתאחדות הכדורגל הברזילאית, ה-CBF.

שש חברות: הוגו בוס, נסטלה, פרוקטר אנד גאמבל, TAM (חברת התעופה הברזילאית) פאו דה אסוקר (קמעונאים) וסיארה (יצרנית בשר ומזון קפוא), השקיעו כל אחת 15 מיליון דולר כדי להיות ספונסריות של הנבחרת הברזילאית לשנה אחת. וזה עוד לפני הספונסר הראשי, נייקי, שמשלם מדי שנה 22 מיליון דולר. בינתיים. כי אחרי שהתפרסם שנייקי תשלם לנבחרת צרפת סכום המתקרב לפי שלוש - מעל 63 מיליון דולר בשנה, הבהיר ריקארדו טשיירה, יו"ר ההתאחדות, שברזיל תיכנס מחדש למו"מ עם ענקית הלבשת וציוד הספורט מארצות הברית. "אנחנו ננתח את עמדת המיקוח שלנו", הבהיר טשיירה ב"או גלובו". "לא רק שהכדורגל שלנו נצפה ופופולארי, ברזיל גם תארח את המונדיאל הקרוב".

במידה ותצליח ההתאחדות הברזילאית להשוות את ההסכם של נייקי עם צרפת, היא תקבל מעל 150 מיליון דולר בשנה מספונסרים. וזה עוד לפני הקצאות מהמדינה, זכויות שידור, בונוסים מפיפ"א ובונוסים מהקונמבול (ארגון הכדורגל של דרום אמריקה).

עם מספרים כאלו, עתיד הכדורגל הברזילאי ימשיך להיות בדיוק כמו ההווה שלו - ורוד.

לא רק כדורגל

אבל הכדורגל הוא לא הענף היחיד המכניס כספים בברזיל, ובוודאי שלא היחיד שמעיד על עוצמתה הספורטיבית של המדינה.

בכדורסל, בונה הנבחרת המקומית, אלופת אמריקה פעמיים בארבע השנים האחרונות, על ארבעה שחקני NBA. בכדורעף, הספורט הזוכה לעידוד המאסיבי ביותר ולפופולאריות גוברת והולכת, ברזיל היא הטובה ביותר בעולם. לקח זמן לבנות את הנבחרות, אבל היום נבחרות הגברים והנשים של ברזיל כאחד, מחזיקות באליפות העולם ובזהב אולימפי, וממוקמות ראשונות בדירוג העולמי. ועל כדורעף חופים כמובן אין מה לדבר. הצמדים הברזילאיים שולטים בסבב העולמי. בברזיל עצמה יש ליגות מקצועניות מעולות לכדורעף, והסכמי החסות לענף הם השניים בגודלם בתחום הספורט.

בכל מקרה, ברזיל בשמינית הגמר / צילום: רויטרס
 בכל מקרה, ברזיל בשמינית הגמר / צילום: רויטרס

נבחרת ברזיל. חסויות של 150 מיליון דולר בשנה להתאחדות (צילום: רויטרס)

ברזיל היא גם נבחרת הכדוריד הטובה ביבשת אמריקה. לאחרונה ראתה ענקית הגז פטרונאס את ההצלחה, והחליטה להעניק חסות לליגה המקומית המשודרת ישירות בכבלים.

יש גם את הענפים המוטוריים, שמאז ומתמיד פופולאריים במדינה. הפורמולה 1 נחשב לספורט שמושך הכי הרבה צופי טלוויזיה אחרי הכדורגל. רובנס באריקלו, פליפה מאסה וברונו סנה שייכים לטופ של הנהגים בעולם, והמירוץ באינטרלאגוס הוא אחד השיאים העונתיים בענף.

גם ענפי הספורט האולימפיים זוכים לעדנה. אחרי שלוש המדליות ב-1992, ביצעה ברזיל קפיצת מדרגה. מאז 1996 זוכה ברזיל ב-10 עד 15 מדליות מדי אולימפיאדה. שש שנים לפני המשחקים האולימפיים בריו דה ז'ניירו, רמת העניין במקצועות האולימפיים בברזיל עומדת על 53%, יותר מצרפת, איטליה, בריטניה או ספרד, כפי שמראה מחקר של החברה הגרמנית ספורט אנד מארקט.

ואם כל זה לא הספיק לשכנע אתכם שמדובר כאן על מפלצת - הרי שברזיל גם הפכה למארחת מספר אחת של אירועי ספורט בינלאומיים. ב-2007 אירחה ריו את המשחקים הפאן-אמריקנים. ואל יקל הדבר בעיניכם: מדובר באירוע שמארח 5,500 אתלטים מ-42 מדינות, 2,000 חברי משלחות נוספים ו-3,000 עיתונאים. 15 אלף מתנדבים דאגו שהכל יעבור בשלום - והבהירו, שברזיל בשקט יכולה לקחת על עצמה פרוייקטים גדולים אפילו יותר. המונדיאל בעוד ארבע שנים והמשחקים האולימפיים שנתיים לאחר מכן, אמורים להקפיץ את ברזיל את שאר הדרך אל הטופ העולמי.

מדינה בצמיחה

חלק גדול בהצלחה הספורטיבית יש לייחס למצב הכלכלי המשתפר במדינה. מעמד בינוני שכמעט ולא היה קיים לפני עשור או שניים, מתפתח וגדל במהירות עצומה. תרבות הפנאי משתרשת, והמדינה דואגת להפנות נוער ככל האפשר לספורט. זו מטרה מוצהרת של הממשלה בראשות לולה, ויש לה גם סדרי עדיפויות.

ענפי ספורט "של עשירים", כמו טניס וגולף, צריכים לדאוג לעצמם, ולכן די נכשלים. ענפים פחות אריסטוקרטים, כמו שחייה, כדורעף וכדוריד, מקבלים סיוע וטיפוח. כמו גם ענפים טרנדיים, דוגמת סקייטבורד (בברזיל היו כבר ב-2003 שלושה מיליון מחליקים, לפי סקר והערכות של סוכנות דאטאפולייה, והמדינה נחשבת למעצמה עולמית בענף).

אולימפיאדת 2016 ריו, נשיא ברזיל לולה ושר הספורט פלה חוגגים / צלם רויטרס
 אולימפיאדת 2016 ריו, נשיא ברזיל לולה ושר הספורט פלה חוגגים / צלם רויטרס

הנשיא לולה (מימין) עם פלה. משקיע בספורט (צילום: רויטרס)

בשנת 2006 עבר חוק שהקפיץ את ברזיל עוד מדרגה מבחינת האפשרויות הספורטיביות. העיקרון מאחורי החוק הוא השוואה בין מצב הספורט למצב התרבות, והוא מאפשר לאנשים אינדיבידואלים להפריש 6% מהמס שעליהם לשלם להשקעה בספורט, כשלחברות מתאפשר להפריש 4%. העניין הזה הביא את סמסונג, שמרוויחה בברזיל יותר מ-2 מיליארד דולר בשנה, להפוך לספונסר מספר אחד במדינה של אירועי ספורט.

המגמה היא של זינוק מטאורי. למרות אבטלה של 8%, ותוצר מקומי גולמי נמוך של קצת יותר מ-10,000 דולר, המשבר הכלכלי ארך בברזיל בדיוק שני רבעונים. הצמיחה המשוערת לשנה החולפת היא 5%, ובשנים הקרובות צפויה מגמת עלייה. הכלכלה הברזילאית ניצבת במקום השמיני בעולם על-פי הבנק העולמי, אבל צפויה לעלות בעוד עשר שנים למקום החמישי. על-פי מחקר שהוביל קרלוס מוריירה ג'וניור למגזין "ספורט ביזנס אינטרנשיונל", צפויים הסכמי החסות בספורט בברזיל לעלות בשש השנים הקרובות ב-123%: מסך של 480 מיליון דולר השנה, לכמיליארד דולר ב-2016.

שוק הפרסום הברזילאי, כבר היום במקום החמישי בעולם, צפוי להמשיך ולהתפתח עם עליית המעמד הבינוני. מאחר והכדורגל לוקח לעצמו היום כ-80% משוק הספונסרים, נתח שאמור לרדת, צופה מוריירה שהיקפי החסויות של הענפים האולימפיים יעלו ב-25% מדי שנה, עד למשחקי ריו 2016. כיום, חלקם בעוגה הוא פחות מחמישה אחוז, לצד הכדורסל (1.8%) והכדורעף (5.7%).

"הספורט ביזנס אינטרנשיונל" מסכם את התמונה: "אירועים מרכזיים בספורט משפיעים על הכלכלה, התדמית והפיתוח העירוני; אבל בברזיל צפוי בעיקר שוק הספורט להאיץ התבגרות מעולל למבוגר בתוך שש שנים בלבד".

והתוצאה של פיתוח כזה היא תמיד אחת: הצלחה ספורטיבית. אחרי סין, היכונו למעצמה הספורטיבית החדשה הבאה.