תמ"א 38: ישופץ "מגדל פיזה הישראלי" בתל אביב

במבנה קיימות שלוש יחידות דיור בשטח של 100 מ"ר כל אחת ששווין מוערך כיום בכ-2.5 מיליון שקל

תמ"א 38 עשויה להתאים גם למבנים שהוגדרו מסוכנים: קבוצת אלמי תחזק בפני רעידות אדמה את הבניין ברחוב לואי מרשל 30 בצפון הישן של תל אביב, ששקע והוא אף נוטה על צדו.

במבנה קיימות שלוש יחידות דיור בשטח של 100 מ"ר כל אחת ששווין מוערך כיום בכ-2.5 מיליון שקל. על גג הבניין, תבנה היזמית קבוצת אלמי דירת גג אחת ששטחה 180 מ"ר עם מרפסת-גג של 65 מ"ר, שתעלה כ-7 מיליון שקל.

"המבנה הוא סוג של מגדל פיזה ישראלי, שבשל שקיעת יסודותיו הוא נוטה על צדו", מסביר שלומי זהר, מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת אלמי, "כיום מדובר ב-30 ס"מ נטייה, והמבנה גם מסוכן בשל שקיעתו. אנחנו נחזק את המבנה הקיים, הן כדי לעצור את שקיעתו והן כדי שיעמוד בתקן רעידות אדמה".

לדברי זהר, כל בעלי הדירות הסכימו לבצע פרויקט תמ"א 38; הבקשה להיתר בנייה לצורך ביצוע עבודות לעצירת שקיעת המבנה הוגשה אתמול (א'), והבקשה להיתר לצורך ביצוע עבודות חיזוק על פי תמ"א 38 תוגש בתוך כחודש וחצי.

במסגרת הפרויקט, יחוזק המבנה בפני רעידות אדמה, יתווספו ממ"דים לדירות, תותקן מעלית, תשודרג חזית הבניין, ותיבנה קומה וחצי על גגו.

לדברי זהר, "הגדרתו של מבנה כלשהו מבנה מסוכן מכריזה עליו ככזה אשר דורש טיפול נוסף מעבר לחיזוק כנגד רעידות אדמה. אך בשורה התחתונה, כאשר מבצעים תמ"א 38 על מבנה מסוכן, מספקים מענה לכל הליקויים באותה ההזדמנות - וכל זה על חשבון היזם וללא השתתפות של בעלי הדירות".

לגבי הבניין בלואי מרשל 30, כמו בכמה מאות מקרים אחרים, העירייה נקטה צעדים משפטיים כדי להביא לחיזוק המבנה וסילוק המפגע. במקום לשלם על שיפוץ המבנה, "במסגרת תמ"א 38 בעלי הנכסים המוגדרים מסוכנים יכולים לחסוך עלויות אלה ואף להשביח את נכסיהם באופן משמעותי, ולמעשה לעבור ממפגע לנכס מושבח ללא עלות", אומר זהר.

מדוברות עיריית תל אביב נמסר כי "הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה את הבקשה לביצוע תמ"א 38 במבנה בחודש אוגוסט 2008 , אך מכיוון שבטווח של שנה לא הוגשה בקשה להיתר פג תוקפו של האישור. במקביל, מתנהלים הליכים בבית המשפט על הכרזתו של המבנה כמסוכן".