צפו בשיטפונות הקשים בפקיסטן; האו"ם: צריך מיד 460 מ' ד'

השיטפונות החריפים ביותר ב-63 שנות קיומה של פקיסטן גבו את חייהם של כ-1,500 בני אדם וגרמו נזקים לכ-32 מיליון קמ"ר של יבולי כותנה, קני-סוכר וחיטה

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון קרא היום (א') לעולם להעניק עזרה נוספת לפקיסטן מוכת השיטפונות, שהפכו 29 מיליון בני אדם לחסרי-בית.

השיטפונות החריפים ביותר ב-63 שנות קיומה של פקיסטן גבו את חייהם של כ-1,500 בני אדם וגרמו נזקים לכ-32 מיליון קמ"ר של יבולי כותנה, קני-סוכר וחיטה. קרן המטבע הבינלאומית הזהירה מהשלכות כלכליות הרות-אסון, וזאת למדינה שכבר עכשיו תלויה בסיוע חוץ בכדי לשמור על ראשה מעל המים, כמו גם לסייע לארה"ב במלחמה נגד אל-קאעידה והטליבאן.

האו"ם קרא לסכום ראשוני של 460 מיליון דולר, כאשר נתקבלו רק 20%. ארה"ב תרמה את הסכום הגבוה ביותר - לפחות 70 מיליון דולר - ושלחה מסוקים צבאיים לסיוע לניצולים. האו"ם הוסיף שכולרה, שיכולה להתפשט במהירות לאחר שטפונות ואסונות אחרים, התגלתה בצפון-מערב המדינה, האזור בו היכו השיטפונות לראשונה, לפני למעלה משבועיים, בעקבות גשמי מונסון כבדים.

השטפונות בפקיסטאן / צלם: רויטרס
 השטפונות בפקיסטאן / צלם: רויטרס

השיטפונות הקטלניים עלולים להאיץ את קצב האינפלציה ולחבל במאמצי הממשלה לצמצם את הגרעון התקציבי. פקיסטאן צפויה להחטיא את תחזית הצמיחה של הממשלה לשנה שהתחילה ב-1 ביולי, שעומדת על 4.5%. כך לפי מוסטפה פאשה, אנליסט ב-BMA קפיטל בפקיסטאן, לסוכנות בלומברג. לדבריו, הגרעון עשוי להיות רחב יותר ב-2% לעומת היעד הממשלתי ל-4% מהתמ"ג.

הרס היבולים, עלול להעלות את המחירים של כותנה, סוכר ואורז. החקלאות תומכת ב-60% מכוח העבודה הפקיסטני ומהווה רבע מכלכלת המדינה, שהיקפה 167 מיליארד דולר. נשיא קרן המטבע הבינלאומית, רוברט זוליק, אמר כי השיטפונות הרסו יבולים בשווי מיליארד דולר.

בשבעת החודשים האחרונים, האינפלציה בפקיסטן עלתה על 12%, ועלייה נוספת תאיים על פרנסתם של רבים במדינה, בה לפי הבנק העולמי, רבע מהתושבים חיים על פחות מדולר בודד ליום. עליית המחירים הביאה את הבנק המרכזי בפקיסטאן להעלות ביולי את הריבית מ-12.5% ל-13%.

השטפונות בפקיסטאן / צלם: רויטרס
 השטפונות בפקיסטאן / צלם: רויטרס