לבנון פועלת: העבירה חוק המגדיר את גבולות המים הכלכליים - "ישראל פועלת מהר וגונבת את משאבינו"

(עדכון) יועץ לפרלמנט הלבנוני: "אנו ממהרים מכיוון שגם ישראל ממשיכה לפעול במרץ" ■ "לבנון מתכוונת לפנות לחברות אנרגיה בינלאומיות כדי שיבצעו סקרים סייסמים וקידוחי אקספלורציה בתוך שנה מהיום" ■ בכך נפתחת לראשונה הטריטוריה הימית בלבנון לחיפושי גז ונפט

הפרלמנט הלבנוני העביר הערב (ג') חוק המגדיר את גבולות המים הטריטוריאליים של המדינה. בכך פותחת לבנון לראשונה את המרחב הימי שלה לביצוע חיפושי נפט וגז טבעי, כך אישר הערב בשיחה טלפונית עם "בלומברג" דובר הפרלמנט. צעד זה מהווה הזדמנות חדשה לחברות באיזור ימי אותו הגדירה כ"מרגש" החברה הנורבגית פטרוליום גיאו סרביסס, חברת חיפושי הנפט והגז השלישית בגודלה בעולם.

"אנחנו ממהרים מכיוון שגם ישראל ממשיכה במרץ לפעול בתחום ואנחנו חוששים שהם יגנבו את אוצרות הטבע של לבנון. לאחר שהחוק יעבור בפרלמנט נפנה לחברות אנרגיה בינלאומיות כדי שיבצעו סקרים סייסמים וקידוחי אקספלורציה בתוך שנה מהיום, במטרה למצוא נפט או גז טבעי בלבנון".

עם אישור החוק, מתכננת לבנון לשלוח את המסמכים הרלוונטים לאו"ם ולמועצת הבטחון על מנת לקבע את דרישתה על משאבי הטבע שהמדינה, בגיבוי של חיזבאללה, טוענת ששייכים לה.

בינתיים, בצד הישראלי, נרשמו בשבועות ובימים האחרונים התפתחויות בתחום. אתמול דיווחנו כי בנק לאומי בודק אפשרות לקחת חלק במימון פרויקט הפיתוח של קידוח "תמר", לצד גופים מוסדיים ישראליים. ל"גלובס" נודע כי נציגי הבנק ניהלו מגעים בנושא זה עם הבנקים הזרים המובילים את מימון הפרויקט: דויטשה בנק, המלווה את ישראמקו המחזיקה ב-28.75% מהזכויות בפרויקט, ו-HSBC וברקליס המלווים את דלק קידוחים, אבנר ודור גז, המחזיקות יחדיו 35.25% מהזכויות. נובל אנרג'י, השותפה המנהלת את פרויקט הפיתוח (36%), לא זקוקה למימון בנקאי נפרד לפרויקט.

פיתוח מאגר הגז ב"תמר" הכולל את הפקת הגז והזרמתו לישראל נחשב לפרויקט התשתית הגדול ביותר שיבוצע בישראל בשנים הקרובות, בעלות כוללת המתקרבת ל-3 מיליארד דולר.

לפני כשבוע אישר שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, באופן עקרוני את תוכניתה של נובל אנרג'י להזרים את הגז מתגלית "תמר" לישראל דרך אשדוד, למרות הסתייגות דרגים מקצועיים במשרד. משמעות ההחלטה היא נסיגה מהתוכנית להקים מתקן יבשתי בעבור הגז מתמר. קודם לכן העריכו שהשימוש בחלופת ים תטיס יהיה פתרון ארעי - עד להקמת המתקן.

לנדאו, נזכיר, אמר ב-23 ביוני בראיון ל"בלומברג" כי ישראל מתעתדת להשתמש בכוח על מנת להגן על תגליות הגז לאחר שדובר הפרלמנט הלבנוני אמר כי התגליות נמצאות בטריטוריה לבנונית. "לא נהסס להשתמש בכוח שלנו על מנת להגן על החוק הימי הבינלאומי. לא משנה מה נמצא, יהיה להם מה לומר. עצם הקיום שלנו פה הוא כיבוש בשבילם אבל איזורי התגלית נמצאים בתוך המים הטריטוריאליים והכלכליים של מדינת ישראל", ציין לנדאו בראיון שנערך מלשכתו בירושלים.

10 ימים לפני כן הזהיר ארגון הטרור חיזבאללה את ישראל לבל תפיק גז ממאגרי "תמר" ו"דלית" בטענה שהם שייכים ללבנון. האשם ספידין, בכיר בארגון, אמר כי חיזבאללה "לא ירשה לישראל לבזוז את משאבי הגז של לבנון".