בנק לאומי במגעים להצטרפות למימון הפיתוח של קידוח "תמר"

הבנק ניהל מגעים עם הבנקים הזרים המובילים את מימון הפרויקט: דויטשה בנק, המלווה את ישראמקו, ו-HSBC וברקליס המלווים את דלק קידוחים, אבנר ודור גז ■ נובל אנרג'י לא זקוקה למימון בנקאי נפרד

בנק לאומי בודק אפשרות לקחת חלק במימון פרויקט הפיתוח של קידוח "תמר", לצד גופים מוסדיים ישראליים.

ל"גלובס" נודע כי נציגי הבנק ניהלו מגעים בנושא זה עם הבנקים הזרים המובילים את מימון הפרויקט: דויטשה בנק, המלווה את ישראמקו המחזיקה ב-28.75% מהזכויות בפרויקט, ו-HSBC וברקליס המלווים את דלק קידוחים, אבנר ודור גז, המחזיקות יחדיו 35.25% מהזכויות. נובל אנרג'י, השותפה המנהלת את פרויקט הפיתוח (36%), לא זקוקה למימון בנקאי נפרד לפרויקט.

הבנקים הזרים היו אלה שפנו לגופי המימון הישראליים בהצעה להשתתף במימון החוב הקצר של השותפות הישראליות ב"תמר". בין השאר פנו הבנקים למנורה, מגדל וכלל פיננסים. הרווח העיקרי שלהם אמור לבוא משלב המימון העיקרי של הפרויקט שטרם החל. ישראמקו אמורה לחתום עד סוף החודש עם דויטשה בנק על הסכם לקבלת הלוואת גישור בגובה 350 מיליון דולר במקביל להסכם לקבלת המימון העיקרי (פרויקטלי) בגובה כ-400 מיליון דולר. אבנר, דלק קידוחים ודור גז כבר חתמו עם הבנקים הזרים ביוני על קבלת הלוואת גישור בגובה 430 מיליון דולר. מדובר בהלוואת נון ריקורס בריבית ליבור פלוס 4% ל-18 חודש או עד לחתימת הסכם מימון פרויקטלי - לפי המוקדם.

בניגוד לישראמקו החליטו דלק ושותפותיה לעכב את ההסכם למימון הפרויקטלי עד לשלב מתקדם בפרויקט בהנחה שהוודאות הרבה יותר תאפשר להם לגייס את המימון בתנאים נוחים יותר. בין השותפות מתנהל עדיין מו"מ לחתימת הסכם עם חברת החשמל בהיקף של כ-9 מיליארד דולר, על בסיס מכתב הכוונות שנחתם בין הצדדים בתחילת השנה. המשא ומתן עם חברת החשמל ועם לקוחות נוספים של "תמר" ובהם דליה אנרגיות, דימונה סיליקט ואחרות הואץ לאחרונה בעקבות אישור תוכנית הפיתוח החלופית שהציגה נובל על ידי שר התשתיות עוזי לנדאו.

3 מיליארד דולר

פיתוח מאגר הגז ב"תמר" הכולל את הפקת הגז והזרמתו לישראל נחשב לפרויקט התשתית הגדול ביותר שיבוצע בישראל בשנים הקרובות, בעלות כוללת המתקרבת ל-3 מיליארד דולר. אומדן העלויות הנוכחי נקבע לפי התוכנית הישנה להזרים את הגז מ"תמר" למתקן קבלה יבשתי בצפון, אולם לפני כשבועיים אישר לנדאו לנובל להזרים את הגז דרומה לאסדת הקידוח של ים תטיס (נובל 47%, קבוצת דלק 53%) ומשם מזרחה למתקן הקבלה היבשתי של ים תטיס באשדוד.

השותפות עדיין לא מסרו נתונים לגבי עלות הפיתוח של התוכנית החדשה אך לפי הערכות שמסרו, לא צפויים שינויים משמעותיים בסכומים שפורסמו.

22
 22