כבר לא גרה רק בשינקין: "אורנה ואלה" פותחת סניף בהרצליה

מסעדת "אורנה ואלה" - אחד המוסדות התל-אביביים הכי מובהקים ומצליחים - פתחה סניף ראשון בהרצליה ■ בתפקיד אורנה ואלה - רונית אנגלנדר ושרית שלו, שהיתה עד לפני שנתיים מנהלת פיתוח בזכיינית ערוץ 2 רשת

כיכר דה שליט, בפאתי חוף השרון, נחשבת ל"כיכר אתרים" של הרצליה. פחות מבוטנת, אמנם, אך בעלת נופך דומה. עשרות בשנים הייתה הכיכר, על הבניינים המקיפים אותה, בית קברות למסעדות ולמקומות בילוי. מה שתוכנן להוות מעין שער כניסה אל הים, הפך ברבות השנים למרבץ מזללות המגישות מאכלי פיגולים, לצד סניפי מזון מהיר ופיצוציות.

השבוע נפל דבר, שיש בו כדי להפוך את התמונה על פיה: סניף של מסעדת "אורנה ואלה" נפתח בחלקה הפנימי של הכיכר, בסמוך לרחוב גני תכלת. המוסד השינקינאי הוותיק, אחד הסמלים התל-אביביים הבולטים ב-20 השנים האחרונות, תקע יתדו במיקום הכי לא צפוי. לא צפוי אף יותר מההחלטה של המוסד, התל-אביבי במובהק, לפתוח סניף נוסף, ועוד מחוץ לעיר.

תושבי הרצליה ככל הנראה הרוויחו, וכן, כמו בכל דבר בחיים, השינוי מתחיל מבחוץ: העיצוב של "אורנה ואלה" בהרצליה יפהפה. הסגנון האלגנטי (אך לא מדי) נעים למראה. פרקט עץ, חלונות ראווה רחבים, משולבים בעץ טבעי, קירות צבועים קרם רך ובהיר, מפות שולחן צחורות. שילובי הצבעים החמים עם הלובן, נוסכים תחושת טוהר. אה, כן - ובקומה השנייה יש מרפסת ישיבה המשקיפה אל הים.

"עסקים עושים רק עם חברים"

המסעדה בהחלט לא דומה לכל מקום אחר בנוף הכיכר. לפחות בינתיים. אתם יודעים איך זה, אחרי הראשונים האמיצים מגיעים המאמצים המקדימים. והם יגיעו, ולמה שלא יעשו כן? אנחנו בעד שמסעדות איכותיות, או מוכרות נוספות, יתמקמו בכיכר. ואולי יבוא יום והים יהווה את שער הכניסה אל הכיכר המטופחת.

את אורנה ואלה בהרצליה פתחו שתיים: רונית אנגלנדר ושרית שלו (ברור ששאלתי מדוע לא פתחו מקום שנקרא רונית ושרית, או שרית ורונית, והתשובה במורד המדור).

הראשונה ותיקה בתחום ההסעדה (אנגלנדר מספרת שניהלה מסעדות כמו "עד העצם", "פסטהלינה", "מוזס"). שלו הייתה עד לפני שנתיים מנהלת פיתוח בזכיינית ערוץ 2 רשת.

הבחירה בהפעלה של מותג קיים, נבע מהצורך ללכת על בטוח?

אנגלנדר: "אנחנו נטולות אגו, אוהבות אוכל, מבשלות המון. מאוד אוהבות לארח. לקחת מותג כמו אורנה ואלה, שאנחנו מאמינות בו ואוהבות אותו, ואוהבות אותן - את אורנה ואת אלה, והחיבור הוא מאוד טבעי".

אורנה ואלה, מסעדה / צלם תמר מצפי
 אורנה ואלה, מסעדה / צלם תמר מצפי

בדרך מהים. אורנה ואלה בהרצליה

שלו: "אנחנו אצל אורנה ואלה מהעוגה הראשונה. כשהן עוד היו מכינות מאזטים למסעדות, לפני שפתחו בית קפה, ומשם למסעדה. זה היום מותג של תרבות. גם כשאורנה ואלה פתחו בשינקין לא היה כלום, חוץ מקפה תמר. המותג כיום הוא חלק מהאופי של הרחוב. ואנחנו רוצות להפריח את השממה".

היה קשה לשכנע אותן לתת לכן לפתוח?

"המון אנשים הציעו להן לפנינו. כולם בעצם הציעו. כל קבוצות האוכל. הן תמיד סירבו. הן מוכיחות את ההפך: שעסקים עושים רק עם חברים. וככה זה איתנו".

לביבות הבטטה נהדרות, כמו בתל-אביב וכך גם רוטב היוגורט עם השמיר. וגם הסלט: "סלט הכול", סלט ירקות שמעליו רוטב פסטו, קרוטונים וגבינת פטה. לא הכל, אבל כל מה שצריך.

לגמנו כוס שרדונה של יקב עמק האלה. יין נהדר ואולי אחד היינות הלבנים הישראלים הטובים שהזדמן לי לטעום. אגב, תפריט היין נשען כמעט כולו על טהרת היינות ישראלים, עם יקבי בוטיק לרוב".

איפה היה לכן חופש יצירתי?

שלו: "זה עניין של דיונים, הסכמות הדדיות. זה לא חופש. הרבה שואלים אם זה יהיה שונה. אין לנו שום רצון לשנות. אנחנו הרי אוהבות את התפריט של אורנה ואלה, הוא הכי נכון והכי מתאים".

להבדיל מאורנה ואלה בתל-אביב, אצלכן אפשר להזמין מקום מראש?

שלו: "אנחנו רוצות לשדרג ולפתח את המותג. חשבנו הרבה על האנשים שחוזרים מהים. המקום שלנו משרת את אותם קהלים. רוצות לפנות לכל האזורים בשרון. זה קהל המטרה שלנו. לא רק תושבי הרחובות הסמוכים. זה ה-מקום לארוחות בוקר בהרצליה".

המקום פועל על בסיס זיכיון?

שלו: "קשה לי להגדיר איך זה. זה חברות. לא סניף של איזו רשת קפה גדולה שזה 'שגר ושכח'. אורנה ואלה כל יום מגיעות לפה, טועמות, הצוות הוכשר בשינקין. יש להן מעורבות מלאה, גם בעיצוב, ושותפות מלאה. זה מאוד בשיתוף".

אורנה ואלה השקיעו כסף בסניף?

אנגלנדר: "הן לא השקיעו כסף, אבל כן השקיעו מוניטין. זה התאפשר רק בקונסטלציה הזו. אם הם יתרחבו ל-18 סניפים? לא. ממש לא".

לשאלה בקשר להגדרת המקום- האם מדובר בקפה-מסעדה או מסעדה, משיבות השתיים שמדובר במסעדה, אבל מוסיפות שלא יעקמו את הפרצוף אם מישהו יבוא רק לקפה ועוגה. זו תשובה משמחת, שכן עושה רושם שהצועדים על שפת הים ייהנו לחתום את צעידתם בהפוגה קלה.

זה גם מקום מושלם לדייט. אילו רק יכולתי להמליץ על הליכה לילית רומנטית לאורך הצוק הנושק לים, מאחורי חצרות הבתים של רחוב גני תכלת. עד לפני שנים לא רבות, בשעות בין ערביים, היו מתהלכים שם זוגות, אוחזים ידיים מול הגלים המציירים שורות, תחת שמיים שכתמו בשקיעה. כמה חבל שעיריית הרצליה העניקה במתנה את פיסת גן העדן הציבורית הזו לכמה מתושבי הרחוב שביקשו לפאר את גינותיהם.

מחירי מנות: 70-60 שקל

מחירי יינות: 200-90 שקל

אורנה ואלה, כיכר דה שליט, הרצליה. טלפון: 09-7731200. שעות פתיחה: א'-שבת, 8:00-01:00