מיטש גולדהאר: איל הנדל"ן היהודי שתולה תקוות במכבי ת"א

איל הנדל"ן היהודי-קנדי ובעל הבית החדש של מכבי ת"א בכדורגל, מתכנן לגנוב את האליפות מהפועל ■ המיליארדר שעשה את הונו מבניית קניונים בקנדה, החליט שהגיע הזמן להשקיע בספורט ישראלי

לפני כשנתיים וחצי, הגיע רוב וולטון, יו"ר ענקית הקמעונות האמריקנית וול מארט, לביקור ראשון בישראל. בראיון עמו אמר לנו כי מיטש גולדהאר, שותפו הקנדי, "אומר לי כבר שנים לבוא איתו לארץ, ורק עכשיו מצאנו את הזמן".

גולדהאר, כך התברר מאוחר יותר, לא שלח את וולטון לבדו לארץ הקודש והצטרף אליו לביקור, שבמהלכו נפגשו השניים עם ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, ואף קפצו לצפות במשחק הכדורסל של מכבי ת"א נגד ברצלונה שהתקיים באותו סוף שבוע.

כעבור שנה, ואולי בעקבות אותו ביקור, החליט גולדהאר כי לא די לו בביקורים בארץ ובצפייה מהצד באירועי ספורט, וכי הגיע הזמן להשקיע חלק מהונו האדיר בספורט הישראלי. החליט ועשה: גולדהאר רכש את מועדון הכדורגל של מכבי ת"א מידי עמיתו הקנדי אלכס שניידר, ובשבת הקרובה, עם פתיחת העונה של ליגת העל, הוא ינסה להחזיר עטרה ליושנה באמצעות כספו ולגנוב את כתר האליפות מהיריבה המושבעת - הפועל ת"א.

כניסתו של גולדהאר, יהודי בן 48, לענף הספורט המקומי מעלה נשכחות מימיו של ארקדי גאידמק בבית"ר ירושלים, אך בכך נגמרים קווי הדמיון בין השניים.

גולדהאר הוא איל נדל"ן, בין 40 האנשים העשירים ביותר בקנדה. הונו עומד על 1.4 מיליארד דולר ומקורו בעיקר ברשת הקניונים הגדולה ביותר בקנדה שבבעלותו - SmartCentres, המפעילה כיום 200 מרכזי קניות ברחבי המדינה. גולדהאר מכהן כמנכ"ל ברשת הקניונים שהקים לפני 25 שנה במטרה להביא לאוכלוסייה הקנדית את בשורת הקניונים מחוץ לערים. SmartCentres חרתה על דגלה עקרונות של שירות בעל ערך, ובמילים אחרות - הפחתת הוצאות המחיה של אזרחי קנדה. אחת הסיסמאות שליוו את החברה בשנות קיומה היתה "מוצרים לאנשים רגילים במחירים בלתי רגילים".

מקור הון נוסף של גולדהאר היא קרן הריט הקנדית Calloway, הנמצאת בבעלות חלקית שלו (יחד עם אחיו סטיבן). הקרן מנהלת נכסים בשווי של 4.2 מיליארד דולר ומעסיקה 108 עובדים.

המותג המוביל בקנדה

הקניונים של גולדהאר נחלו הצלחה די מהירה. היום נחשבת SmartCentres אחד המותגים הקנדיים המובילים בעולם. באתר החברה מבליטים עובדה זאת, וממחישים אותה בעזרת כמה נתונים. למשל, מציינים שם כי מספר הצרכנים הנמצאים ברדיוס של עד 75 ק"מ מאחד מסניפי הרשת עומד על 30 מיליון איש בקירוב (פחות או יותר כמספר תושבי קנדה).

עוד מציינים באתר כי העסקים בקניונים של החברה מעסיקים 80 אלף עובדים; בכל יום בשנה ניתן למצוא מקום חניה פנוי באחד מנכסי החברה, ויותר מאלף מקומות עבודה חדשים נוצרים בכל פעם שהחברה בונה קניון.

גולדהאר נוהג לומר על הצלחת הרשת שבנה כי "הקונים הם אלו שקובעים את הקונספט של הקמעונאים. אם הקונים ישנו את האופן שבו הם מבצעים קניות, רשתות הקמעונות ובוני הקניונים יתאימו עצמם לשינוי".

אך ההצלחה של SmartCentres היא גם פרי שיתוף פעולה בינה לבין רשת הקמעונות האמריקנית וול מארט, הדוגלת במחירים זולים השווים לכל נפש. תשע שנים לאחר הקמתה, הקימה SmartCentres מיזם משותף עם וול מארט במטרה לסייע לאחרונה להעמיק את חדירתה לקנדה. הסניף הראשון של וול מארט בקנדה הוקם בעיר הקטנטנה בארי שבמחוז אונטריו, ומאז פתחו השתיים 70 סניפים נוספים של וול מארט - כולם בקניונים של SmartCentres.

השאר היסטוריה. גולדהאר הפך לשותפו הקנדי של יו"ר וול מארט ולחברו הקרוב. ואם בחברים עסקינן, חבריו של גולדהאר מתארים אותו כבחור אינטליגנט, איש חם וידידותי ובעל כריזמה לא מעטה. אחרים מספרים כי מדובר באיש צנוע, שמתרחק מאור הזרקורים אפילו במולדתו הקרירה.

גולדהאר עדיין רווק ונוהג לנסוע בקרוואן משלו כשהוא יוצא לנסיעות ארוכות שמטרתן לאתר מקומות חדשים להקמת קניונים נוספים.

מחלקה על שמו בבי"ח לילדים

הרשת של גולדהאר, מדגישים באתר החברה, משקיעה לא רק בקניונים אלא גם בקהילה. גולדהאר מפנה חלק מזמנו לטובת בית הספר לניהול של אוניברסיטת טורונטו ומרצה שם בקורס לנדל"ן, אך החברה מתגאה במיוחד בהשקעה שלה בילדי קנדה. תחת הכותרת "We Are For The Kids", נכתב באתר החברה: "אנו מאמינים שמשפחות חזקות יוצרות קהילות חזקות" ו"אנו רוצים שילדינו יהיו בטוחים".

לפי המוטו הזה, השיקה החברה לפני שמונה שנים תוכנית לתמיכה בבריאות ובביטחון של ילדי קנדה, ובמסגרתה היא תורמת חלק מרווחיה למוסדות קהילתיים דוגמת המרכז לבריאות הנפש והתמכרויות, המוזיאון הקנדי לזכויות האדם, איגוד בריאות הלב הקנדי ועוד. באתר החברה מופיעים 27 שמות של גופים שזכו לתרומות ממנה.

אך אחת התרומות הבולטות שלו באמצעות רשת הקניוניםSmartCentres היא לבית החולים לילדים בטורונטו. לפני כשלוש שנים תרם גולדהאר 3 מיליון דולר לצורך הקמת מחלקה קרדיולוגית בבית החולים, והיא נקראה על שמו. התרומה אף זיכתה אותו במושב בדירקטוריון בית החולים.