ייצוגית נגד עיריית קריית-אונו: ייקרה ארנונה בעשרות אחוזים

בתביעה נטען כי העירייה‎‎‏ שינתה את סיווג האזורים וגבתה מעל ל-5% שאישרו שרי הפנים והאוצר‏‏‎‎‏ ■ העותרים: "העירייה התנהלה בחוסר תום-לב"‏ ■ העירייה: "התביעה לא תאושר כייצוגית"

‎‎תביעה ייצוגית נגד עיריית קריית-אונו: תושבי העיר הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לתביעה ייצוגית נגד העירייה, בטענה כי מאז 2005 העלתה את גובה הארנונה ב-20% עד 30% באזורים מסוימים, וגבתה גביית יתר בסך כ-12 מיליון שקל בשנתיים האחרונות - זאת באמצעות שינוי הגדרת אזורי המגורים בעיר.

התביעה, בסך 14 מיליון שקל, הוגשה על-ידי תושבת העיר רחל ארדן, בשם קבוצה של תושבי קריית-אונו.

לטענת התובעת, המיוצגת בידי עו"ד רועי נחום ממשרד אנגלסמן ושות', שינויים בסיווגי הבניינים בעיר העלו "הלכה למעשה, בדרך עקיפה, את חיובי הארנונה המושתים על התושבים בעשרות אחוזים". זאת בניגוד להנחיות משרד הפנים, לפיהן שינוי הסיווג יגרור אחריו העלאה בחיובי הארנונה עד רף מקסימלי של 5%.

בכתב התובענה הייצוגית טוענים התושבים כי מדובר בגביית יתר של מיליוני שקלים, וכי התביעה הוגשה "נוכח התנהלותה חסרת תום-הלב" של העירייה.

לדברי עו"ד נחום, "המעבר בין הסיווגים השונים יצר עלייה בגבייה שנעה בין 20% ל-30% מעל התעריפים הקודמים, כאשר בפועל מותר לעירייה לייקר את הארנונה ב-5% בלבד".

דיון ראשון בתיק - ב-13 באוקטובר

לצורך שינוי בתעריפי הארנונה, מעבר לעדכון השנתי הכללי שנקבע על 1.63%, יש צורך באישור שרי הפנים והאוצר. "על מנת לחמוק מן הצורך באישור שר הפנים להעלאת תעריפים חריגה, הגישה עיריית קריית-אונו בשנת 2005 בקשה לשינוי סיווגם של כמה אזורי מגורים בתחומי העיר", טוענים העותרים.

לדוגמה, אזורים שסווגו בעבר כ"אזור ג'" ייחשבו כ"אזור ב'". לדברי עו"ד נחום, "המשמעות הכספית של שינוי הסיווג האמור הינה עצומה. בעוד שאזור ג' מחויב בתעריפי הארנונה הנמוכים ביותר ברחבי העיר - אזורי ב' מחויבים בתעריפי ארנונה גבוהים בהרבה, לעיתים בהפרש של עשרות אחוזים".‏‏‏

העירייה אמנם קיבלה את אישור השרים לשינוי סיווג הגדרת אזורי המגורים בתחומי העיר, "אך האישור החריג הותנה בכך שלא יגרור בפועל העלאת תעריפים של יותר מ-5% - הגבלה שלא יושמה על-ידי עיריית קריית-אונו, אשר החלה לגבות בפועל ארנונה בשיעורים גבוהים בהרבה מן המותר", טוענים העותרים.

דיון ראשון בתיק נקבע ל-13 באוקטובר. יצוין כי חוק תובענות ייצוגיות מאפשר להגיש תובענה ייצוגית כנגד רשות באופן רטרואקטיבי אך ורק בעבור השנתיים שקדמו ליום הגשת התובענה. כתוצאה מהגבלה זו, סכום התביעה של כלל קבוצת התובעים שנפגעו בעיר כתוצאה מההעלאה החריגה הוערך בכ-14 מיליון שקל.

מעיריית קריית-אונו נמסר בתגובה כי "בתובענה אין ממש, ולהערכתנו היא גם לא תאושר על-ידי בית המשפט כתובענה יצוגית".