סקר מדאיג: רק 10% מהמנהלים יגדילו את כוח-האדם בארגון

סקר מנהלים מעלה תמונת מצב מדאיגה: ירידה של כשני-שלישים בכוונה להגדיל את כוח-האדם בארגונים בחצי השנה הקרובה ■ כך זה נראה בשטח

האם האופוריה שליוותה את העלייה בהשמות עובדים מאז תחילת 2010 עומדת להתפוגג? האם הקפיצה הקוונטית בגיוסי עובדים והירידה באבטלה עומדת להיעצר ולהפוך כיוון? מנהלים רבים במשק סבורים שהמצב עדיין נפיץ ובלתי ודאי. "היציאה מהמשבר", הם יגידו, "הייתה בעירבון מוגבל, שכן היקפי המכירות לא חזרו עדיין לרמות של טרום המשבר".

כיצד תפיסת עולם כזו תשליך על הגדלת מצבת כוח האדם של הפירמות עד סוף 2010? סקר רבעוני שערך החודש מכון ציגלמן על 200 מנהלים, מרביתם מנכ"לים, בדק בין השאר את מגמות התעסוקה במשק. תמונת המצב שעלתה משקפת בעיקר זהירות: 68% מהמנהלים אמרו כי לא ישנו את מספר העובדים בארגונם, 21% הראו שיש להם כוונה להגדיל במחצית השנה הקרובה את מספר העובדים בארגון, 11% אמרו שבכוונתם להקטין את מספר העובדים; כך שבנטו: רק 10% מהמנהלים יגדילו את מספר העובדים.

רו
 רו

רו"ח אהוד ציגלמן, מנהל מחלקת אסטרטגיה במכון ציגלמן

רו"ח אהוד ציגלמן, מנהל מחלקת אסטרטגיה בחברה, מסביר שמדובר באחוז נמוך מאוד כשמשווים אותו לשני הרבעונים הקודמים, אז השיעור המקביל עמד על 27% בכל רבעון. "הנתון מלמד אותנו על ירידה של כשני-שלישים בכוונתם מנהלים להגדיל את כמות העובדים בארגונם", מסביר ציגלמן, "כשנתון זה רלוונטי גם לתקופה שאחרי החגים. להערכתנו, הוא קשור לירידה באופטימיות של המנהלים לגבי שיעור הצמיחה במשק".

* מנהלי חברות ההשמה מייחסים את הירידה בשיעור הגיוסים לאפקט העונתי של קיץ, חופשות וחגים.

"אנשי ההשמה צודקים. אני מסכים שלמשוואה זו נכנס גם אפקט העונתיות, אבל אנחנו יודעים לומר שהמגמה תימשך גם אחרי החגים. אבל המצב בארץ לא כזה גרוע. בארה"ב שיעור האבטלה עומד על 9.5% ובארץ על 7%, כך שמעל 90% מהציבור הישראלי מועסק. יש לזכור שגם על-פי ממצאינו המדד עדיין חיובי: 10% מבין המנהלים צופים להגדיל את כוח האדם בארגונם. קרי, מדובר בעיקר בהתייצבות ובירידה בקצב הצמיחה, שעדיין חיובית".

מנהלי חברות ההשמה, שחשים את עולם הגיוס מכלי ראשון, מחזקים את הדברים שמעלה הסקר ומשרטטים תמונת מצב של מגמות התעסוקה, כפי שהם חשים אותן מקרוב. למרות הקשיים היחסיים שמציבה עונה זו, מסתבר שיש עדיין מחסור חריף בעובדים בתחומים מסוימים, ואף פרופסיות חדשות שנכנסו בחודשים האחרונים לארגונים העסקיים בישראל. ארבעה מנהלי חברות השמה מספרים ל"גלובס" על רחשי השוק: האם הם כבר חשים בשינוי כיוון? אילו תפקידים נמצאים בחסר? אילו מקצועות נמצאים ברוויה? מהי הנכונות של המעסיקים להתגמש כשיש פערים בינם לבין ציפיות השכר של המועמדים? וכן, אלו "חיות חדשות" שלא היו קיימות קודם נוספו לארגון.

אינפו: היפוך מגמה בגיוס עובדים
 אינפו: היפוך מגמה בגיוס עובדים

"אם קיימת נכונות להעלות שכר למועמד חדש היא תהיה גג 5% מציפיות השכר שלו, לא יותר"

יעל מירון, מנהלת חטיבת בכירים בחברת ההשמה פילת

יעל מירון, פילת צלם עינת לברון
 יעל מירון, פילת צלם עינת לברון

היפוך המגמה: עד אחרי החגים

"עד המחצית הראשונה של יולי השנה הביקושים לעובדים היו יפים מאוד ואפילו חשנו פעילות מוגברת, אבל מאמצע יולי ועד היום אנו אכן חווים ירידה בביקושים לעובדים, ירידה שלהערכתנו תימשך עד אחרי החגים. האם זוהי מגמה כוללת שתימשך מעבר לכך? קשה להתנבא, שכן גם בשנים קודמות יולי-אוגוסט-ספטמבר היו חודשים חלשים. מה שכן, אוכל לומר שראינו שינוי לרעה ברבעון השני של 2010. בדרך כלל, הרבעון השני מאופיין בכמות ביקושים גבוהה, אבל השנה שיעור מקביל זה היה נמוך מהרגיל".

המחסור בעובדים: מהנדסים

"כל תחומי ההנדסה נמצאים בחסר גדול של עובדים. מדובר במהנדסי מים, מהנדסי קרקע, מהנדסי חשמל בכירים, מהנדסים אזרחיים בדרג ניהולי, מהנדסי תעשייה וניהול עם התמחות בארגון ושיטות, וכן חסרים מאוד גם מנהלי אחזקה - מהנדסים שנותנים שירותי אחזקה לציוד מכני מורכב בארגון".

התחומים הרוויים: משאבי אנוש

"משאבי אנוש: מנהלי רווחה, הדרכה, גיוס, פיתוח ארגוני וכו' - מצויים בעודף ומתקשים למצוא עבודה. זה אמנם פחות גרוע מתקופת משבר 2009, אבל עדיין יש היצע עודף של מחפשי עבודה בתחום משאבי אנוש על כמות המשרות הפתוחות".

הגמישות בשכר: מזערית

"באופן מזערי, זניח כמעט. למרות שהמשבר היה קצר והשוק יצא מהמיתון, עדיין המעסיקים מהדקים חגורות. גם במשרות שקשה לאייש ונמצא מועמד מתאים, הנטייה שלהם היא להיזהר. אם קיימת נכונות להעלות שכר למועמד חדש היא תהיה גג 5% מציפיות השכר שלו, לא יותר. זה מתרחש גם במשרות ניהול בהיי-טק ובמשרות של סמנכ"לי כספים. מההיבט החיובי, צריך לזכור שמעסיקים גם לא הורידו שכר כפי שעשו בתקופת המשבר".

התפקיד חדשה: טרייד מרקטינג

"טרייד-מרקטינג. זהו תחום שבעבר היה מסופח לשיווק ולמכירות, אבל בעקבות המשבר הכלכלי הנהלות הבינו שיש צורך להעמיק את הקשר בין שתי המחלקות הללו ולחזק את ממשק העבודה ביניהן.

"כך נוצר תפקיד חדש שלא היה קיים כפרופסיה: איש טרייד-מרקטינג, שתפקידו לנתח את נתוני המכירות ועל בסיסם לגבש מסקנות מכירה והמלצות שיווקיות לגבי כל מוצר ומוצר של הפירמה. איש זה אחראי גם על הנראות בנקודת המכירה (על-פי הנתונים שהוא אוסף מהשטח, הוא מחליט כיצד יש לסדר את המדף באופן אופטימלי שימקסם את רווחי הארגון). למעשה, הוא עושה עבודה שנמצאת על קו התפר שבין שיווק למכירות.

"בחודשיים האחרונים נתקלנו בעלייה חזקה בביקושים למקצוע הזה בארגונים שהייתה חסרה בהם הפונקציה הזאת. במפרט התפקיד יחפשו שילובים שונים כמו כלכלן עם ניסיון בעבודת שטח, או איש מקצוע שהייתה לו קדנציה אחת בשיווק וקדנציה אחרת במכירות".

"המעסיקים נצמדים לטבלאות ולא מוכנים לזוז בשקל, כשהמנטרה המתנגנת היא 'אין אישור הנהלה"

ענת הדר, מנכ"ל משותף בחברת ההשמה דואט

ענת הדר, דואט צלם עינת לברון
 ענת הדר, דואט צלם עינת לברון

היפוך המגמה: לא אפקט עונתי

"העלייה הגדולה בגיוס בחציון הראשון נבעה בעיקר מתהליך של טיוב, כשבתנאי היצע גדול של עובדים היה להנהלות אינטרס להחליף עובדים, לטובת עובדים איכותיים יותר באותם תנאי השכר. החל מיולי האחרון יש ירידה מובהקת במשרות הפתוחות ולא מדובר רק באפקט עונתי, כיוון שאת הסימנים של היפוך המגמה רואים גם בהתנהגות המעסיקים: הגיוסים מתארכים ונסחבים היום, כשעד לפני יולי הסגירות היו מידיות. התחושה היא שמעסיקים מנסים להרוויח זמן. אנחנו רואים גם יותר מועמדים שהודיעו להם שרוצים אותם, וברגע האחרון המעסיקים התחרטו. בנוסף, רואים תופעה של משרות שנפתחו לפני שבועות נסגרות בלי גיוסים".

המחסור בעובדים: פיתוח

"גם ברמת בכירים וגם ברמת זוטרים חסרים היום מאוד בשוק מהנדסי מים, מהנדסי קרקע, מהנדסי חשמל, ומהנדסי קונסטרוקציות. מהנדס התפלת מים או מהנדס קרקע, למשל, היא פרופסיה ייחודית שלא נלמדת באקדמיות, ומכאן המחסור היחסי. חסרים גם אנשי פיתוח בתחום האינטרנט ומומחי חווית משתמש. בשל המחסור במקצועות הללו, התחלנו אפילו ללכת על כיוון של הדהנטינג".

התחומים הרוויים: מנכ"לים

"קיים היצע עצום של מועמדים בתחומי המכירות, הכספים, התפעול ומשאבי האנוש. אנשי מכירות בתחום התוכנה, הקמעונאות והטלקום מתקשים למצוא עבודה. השוק גם רווי ברו"ח ובמנהלי כספים ברמות הבכירות, וכמובן שגם 'תפקידי המנכ"ל' אזלו".

הגמישות בשכר: ממש לא

"ממש לא. מסגרת השכר מוגדרת מראש ואיננה גמישה. כשקיים פער בין הצעתם לציפיות המועמד, הם נצמדים לטבלאות ולא מוכנים לזוז בשקל, כשהמנטרה המתנגנת היא 'אין אישור הנהלה'. לפני חודשים ספורים הייתי נכנסת לתהליך של גישור ופישור עם הפירמה, כשמועמד מתאים ומדויק ביקש שכר גבוה מהמוצע לו. היום אני אפילו לא מנסה. אגב, נוקשות זו לא משתקפת רק בשכר אלא גם בתנאים. אם מועמדת אם לילדים תבקש לצאת פעמיים בשבוע מוקדם, התשובה תהיה ברוב המקרים 'לא'".

התפקיד חדשה: גיוס גלובלי

"'מנהלת גיוס גלובלית' היא 'חיה' שלא הייתה קיימת עד לא מכבר. היום, כדי להוזיל עלויות, הפירמה מגייסת תוכניתנים בחו"ל ומשלמת להם 600 אירו לחודש. מגמה זו התחזקה וייצרה את התפקיד החדש שמטרתו להביא עובדים מתאימים דרך הדהנטרים או חברות השמה בארץ היעד. שמאיישת התפקיד מגיעה מתחום משאבי אנוש, כשהיא מתמקצעת בכיוון חו"ל".

"היום מעסיקים לא 'מתאבדים' על אף מועמד. בגלל ההיצע הגדול הם לא צריכים להיות לארג'ים"

אייל סלומון, מנכ"ל חברת ההשמה אתוסיה

אייל סלומון, אתוסיה צלם תמר מצבי
 אייל סלומון, אתוסיה צלם תמר מצבי

היפוך המגמה: יתהפך חזרה

"אני מסכים עם תוצאות הסקר. ברבעון השלישי החלה עצירה והתייצבות בביקושים לעובדים, לעומת העליות הדרמטיות שחווינו ברבעונים הקודמים. אני גם צופה שנהיה על הפלאטו הזה עד תחילת הרבעון האחרון של השנה. אבל מניסיון העבר, אני צופה שלקראת סוף השנה הביקושים לעובדים יעלו שוב, כיוון שבמיוחד בחברות הבינלאומיות ירצו לנצל תקנים פתוחים שנותרו להם עד סוף השנה. לרוב תופעה כזו של גיוסים ברגע האחרון מכניסה את השוק לסחרור מעלה ומגבירה את הביקושים לעובדים".

המחסור בעובדים: קוד פתוח

"המחסור בולט בעיקר בעולמות הקוד הפתוח, הגיימינג, ה-Wireless והמובייל. קשה מאוד למצוא מפתחי אפליקציות ווביות שרצות על הסלולר, יש גם מחסור של מפתחי אפליקציות בעולם משחקי האונליין ובתוכניתני שפות קוד פתוח. תחום אחר שצומח מהר הוא עולם חווית המשתמש, ובהקשר הזה חסרים עובדים שמפתחים בכלים ייעודיים לנושא: מפתחי Silverlight (מבית מיקרוסופט) ופלקס (מבית אדובי)".

התחומים הרוויים: תקשורת

"השוק של פיתוח ציוד לחברת טלקום בעולם מצוי בסטגנציה, ואיתו תקועים גם הביקושים לאנשי המכירות בתחום. תפקידים נוספים ברוויה הם בכירים: סמנכ"לים ומנכ"לים. תחום זה עדיין לא התאושש מהמיתון, וגם אם היו ביקושים בקצה הרבעונים הראשונים הרי שמאז יולי העודפים שלהם החריפו. גם אנשי חומרה לפיתוח שבבים וכרטיסים אלקטרוניים נמצאים היום בבעיה".

הגמישות בשכר: עד 5%

"היום מעסיקים לא 'מתאבדים' על אף מועמד. הסיבה לכך נעוצה בהיצע הגדול של מועמדים שמאפשר להם שלא להיות לארג'ים. אם ברבעון הראשון והשני הם גם העניקו במקרים מסוימים 'בונוס חתימה' והסכימו להתגמש מול מועמד בסטייה של כ-10% כלפי מעלה, הרי שיש נוקשות מצדם ברבעון הנוכחי. כשיש פערים בין עמדתם לציפיות שכר של מועמד, הם יהיו מוכנים להעלות את השכר בסטייה של% עד 5% אבל לא מעבר לזה".

התפקיד חדשה: קניין אונליין

"קניין מדיה אונליין. פרופסיה חדשה שנכנסת באחרונה לארגונים ביתר שאת. מדובר באיש מקצוע שרוכש שטחי פרסום באתרי אינטרנט או עושה שת"פ של החלפת פרסום עם אתרים שמחזיקים תכנים דומים. התפקיד לא היה קיים בארגונים כמקצוע Stand alone, עשו אותו עד היום מנהל הפרסום או איש הרכש בין שאר מטלותיהם. לרוב מדובר במועמדים שמגיעים מעולם הווב או הפרסום, כשהכשרתם נעשית בארגון".

"מעסיקים לא מוכנים לקחת סיכונים. הם יוותרו גם על מועמד טוב כי 'לא בריא' להעסיק עובד שעלול לחוש מקופח"

יעקב בינט, מנכ"ל חברת ההשמה משוב 2000

יעקב בינט, משוב צלם תמר מצבי
 יעקב בינט, משוב צלם תמר מצבי

היפוך המגמה: לא בהיי-טק

"אוגוסט-ספטמבר הם תמיד חודשים בעייתיים, בהם פירמות מגלות פחות דרישה לעובדים. למרות שאני סבור שמדובר בשינוי עונתי שיחלוף אחרי החגים, עדיין קשה לנבא בוודאות. כל הניתוחים מצביעים על כך שהמשבר עדיין לא מאחורינו, המצב עמום ועל רקע אי-הוודאות קיימת אפשרות שהפירמות יעצרו את הגיוסים גם אחרי החגים. לפי שעה, לפחות בהיי-טק, כשמדובר בהשמת בכירים, הביקושים עדיין שוטפים רציפים ויציבים".

המחסור בעובדים: שיווק בינל'

"אנשי שיווק בינלאומי. המשק הישראלי הולך יותר ויותר עם הפנים החוצה, ולכן היום יש קושי לאתר אנשי שיווק בינלאומי ברמה מספיק גבוהה. תפקיד מסוג כזה דורש: ניסיון בשיווק בחו"ל, אנגלית ברמת שפת אם, יצירתיות, יכולת פיתוח עסקי, יכולת פרזנטציה, ולעתים קרובות המעסיקים דורשים היום שפה נוספת. אנשים שעונים על כל הדרישות הללו נדירים, וכיוון שהפירמות נכון להיום עדיין לא מוכנות להציע להם שכר שנמצא בטופ (שכרם עומד היום על 32-35 אלף שקל), קשה לעשות להם השמה".

התחומים הרוויים: תפעול

"קיימת רוויה באנשי תפעול, לוגיסטיקה, רכש, ייצור וכספים. מועמדים בתחומים הללו פחות מבוקשים היום. כיוון שעולם העסקים שם היום את הדגשים על שיווק ותכנון אסטרטגי תוך התבוננות החוצה אל השווקים הבינלאומיים, ומועמדים כאלה עוסקים בהענקת שירותים פנימה בתוך הארגון".

הגמישות בשכר: בונוסים

"כשקיים פער גדול בין דרישות השכר של המועמד לבין הצעת השכר של המעסיק, החברה לא תהיה מוכנה לקחת סיכונים ותוותר גם על מועמדים טובים, כיוון שלדידה 'לא בריא' להעסיק עובד שעלול לחוש מקופח (קיים סיכון גבוה שהוא יעזוב מהר את הפיררמה עם פיתוי השכר הראשון שייקרה בדרכו). כשקיימים פערי שכר של עד 10%, מעסיקים ינסו לגשר עליהם לא דרך המשכורת הקבועה, אלא דרך בונוסים מותני ביצוע שיכולים להגיע ל-2-4 משכורות בסוף שנת העבודה".

התפקיד שבפרונט: אסטרטגיה

"בתקופה הנוכחית הפונקציות המככבות יותר בארגון הם פיתוח עסקי ואסטרטגיה, שהם האלמנטים היותר משמעותיים היום. מהסיבה הזו אנו רואים היום כניסה גוברת של פונקציות כמו 'סמנכ"ל אסטרטגיה' ו'סמנכ"ל פיתוח עסקי' בפירמות שבהן בתפקיד הזה לא היה קיים. מגמה זו נובעת מתוך הסתכלות לטווח רחב ומתוך ניסיון לחקות מה שקורה בעולם. נושאי משרות כאלו נדרשים לחזות מגמות שוק, להתחקות אחר מהלכים מתחרים, לאסוף נתונים על התנהגות צרכנים עולמית, לנתח את כל הנתונים הללו ולגבש אותם להמלצות ומסקנות שמהן ייגזר התכנון האסטרטגי של הפירמה".