גאדג'ט להקלה על הצום

ההתמקחות סביב שעון החורף מזכירה את המעשה בעלמה הצעירה שפגשה בברנרד שאו

במכון הטכנולוגי להלכה בראשותו של הרב הלפרין בירושלים, ממציאים כל מיני גאדג'טים שתפקידם להקל על שומרי המצוות את מילוי המצוות עצמן. כך ניתן שם הכשר, למשל, לתנור דו תאי הלכתי המיועד לאפייה נפרדת של בשר וחלב, בר מים דיגיטלי שמאפשר חימום מים בשבת וחג ללא מגע יד אדם ומקרר שמבטל את הדלקת האור בפתיחת הדלת. בדבר אחד לא צריך הרב הלפרין לאמץ את מוחו, איך להפוך את צום יום הכיפורים לקל יותר. בשביל זה הגו הפוליטיקאים את שעון החורף הגמיש של ישראל, שחוסך שעה ביציאה לצום וממעיט את הסבל.

זה לא שיש לי משהו נגד פישוט תהליכים והתאמות נדרשות לעולם הטכנולוגי המתקדם, להפך. גם ככה החיים המודרניים קשים, וכל הקלה, ולו הקלה ביותר, מתקבלת בברכה. אבל נדמה לי, שמי שלוקח על עצמו עול מצוות, אמור למלא אותן מתוך רצון כן ואמיתי ולא לעשות לעצמו הנחות גם ביום בו הוא עומד מול בורא עולם ומנהל איתו התחשבנות דמים על מעשיו בשנה החולפת. זאת, אגב אחת הסיבות שבחרתי לא לצום ביום הכיפורים.

בניגוד לאחי החילונים הגמורים שחובשים במועד הקדוש את מגבעת הצדיק, מונעים מפיהם מזון ומים ומרגישים ששילמו את חובם לקב"ה, אני רואה במעשה כזה צביעות. אם עושים משהו צריך לעשות אותו עד הסוף ולא לעשות קיצורי דרך שישקיטו את המצפון.

סחר המכר שמנהלים הפוליטיקאים הדתיים סביב שעון הקיץ, שאני, אגב, איני בטוחה שנעשה לשביעות רצונם של שומרי המצוות עצמם, מעלה שאלה עד כמה עמוקה האמונה של אלה שמסרסרים במצוות.

האם כל דבר אפשר להעמיד למו"מ וקנות בכסף או דיל כזה או אחר? האם לא נותר דבר אותנטי, רוחני ונטול פניות אצל העסקנים חובשי הכיפה? אפילו הבעת אהבתו של שר הפנים לשעון הקיץ מריחה לא טוב.

אם הוא מחבב אותו כל כך, למה הוא לא מחיל את שעון החורף מכניסת יום כיפור עד צאתו (שבת קודש, למי זה בעצם אכפת), אלא מציע לנו שבוע שלם של ליקוי מאורות עד אשר יוחזרו המחוגים למקומם? הרי לא יעלה על הדעת שהוא מנסה להתחבב על החילונים אחרי דליי הביקורת שנשפכו עליו בעניין העובדים הזרים. חס וחלילה. מה הקשר של יום כיפור ליחסי ציבור.

מעשה המקח וממכר סביב שעון החורף מזכיר את המעשיה הנודעת על גברת שפגש הסופר ג'ורג' ברנרד שאו וביקש לנשקה תמורת 5 פאונד. "אני זונה?" כרכמה הגברת את פניה ופנתה ללכת משם, "ובשביל מיליון פאונד", התעניין ווילד, "ובכן", אורו פני העלמה, "על זה כבר אפשר לדבר" - "ובכן", אמר ווילד "מה את, שנינו כעת יודעים, עכשיו נשאר רק לקבוע מחיר".