רומן זדורוב הורשע ברצח תאיר ראדה; ירצה מאסר עולם

(עדכון) - 3 שופטי המחוזי בנצרת קבעו פה-אחד: ההודאות של זדורוב בביצוע הרצח אותנטיות וניתנו כדין ■ ראדה בת ה-13 נמצאה ללא רוח חיים בתא שירותים בבי"ס בקצרין בדצמבר 2006

פרשת הרצח שזעזעה את המדינה לפני כ-4 שנים הגיעה לסיומה: בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע הבוקר (ג'), פה-אחד, את רומן זדורוב ברצח הנערה תאיר ראדה, וגזר עליו מאסר עולם, העונש הקבוע בחוק על רצח.

סגן הנשיא השופט יצחק כהן, אליו הצטרפו השופט חיים גלפז והשופטת אסתר הלמן, ציין בהכרעת הדין כי "ביום 6/12/06 ירדה אפלה על העיר קצרין ובצהרי יום".

הפרשה המזעזעת החלה עם מציאת גופתה של תאיר ראדה בת ה-13, תלמידת כיתה ח' בבית-הספר נופי גולן בקצרין, נעולה בתא שירותים בקומה השנייה של בית-הספר. כשבועיים לאחר הרצח הודיעו במשטרה כי הרצח פוענח וכי זדורוב, פועל בנייה שעבד בבית-הספר, הודה ושיחזר את הרצח.

על-פי כתב האישום שהוגש, זדורוב הבחין בתאיר כשעלתה לשירותים בקומה השנייה, נכנס בעקבותיה, שלף סכין ושיסף את גרונה. לאחר מכן דקר אותה פעם נוספת בצווארה, פצע אותה בחזה, בפניה ובידיה, והיא התמוטטה. לאחר מכן נעל את הדלת מבפנים, "טיפס על גופתה בשתי רגליו, וכשהוא נאחז בדפנות התא קפץ החוצה".

עוד נטען בכתב האישום כי כאשר יצא זדורוב משירותי הבנות, הוא ירד אל הקומה הראשונה, נכנס לשירותי הבנים, שטף את הסכין היפאנית עמה ביצע את הרצח, ניקה מעליו את דמה של תאיר וחזר לעבודות הריצוף במקלט עד לשעה 17:30. הוא החליף את להב הסכין ודאג להעלים את הלהב הקודם וכן את המכנסיים שלבש.

הודאות אותנטיות

במסגרת ההכרעה המרשיעה, המשתרעת על פני 456 עמודים, דחו השופטים את כל טענותיו של זדורוב כנגד ההודאות בביצוע הרצח, הן אלה שנתן בפני מדובב והן אלה שנתן בפני החוקרים, וקבעו כי ההודאות אותנטיות וניתנו כדין.

עוד נקבע כי מעבר להודאות קיימים סימני אמת רבים להרשעת הנאשם, ובהם עקבות נעליו על מכנסי המנוחה, השחזור, ראיות מחזקות ופרטים מוכמנים רבים שרק מי שרצח יכול היה לדעתם.

בית המשפט אף דחה את טענות ההגנה בדבר כיווני חקירה שלא מוצו, כגון "כת השטן", טרמפיסטים וכדומה. בהכרעת הדין צוין כי המשטרה ביצעה פעולות חקירה יסודיות כדי לבסס את החשדות, ובין השאר השוטרים הגיעו לגולשים שכתבו טוקבקים על הרצח, נבדקו טענות של "חוזים בכוכבים", "ידעונים" ו"בעלי אוב" ובכלל, כלשון בית המשפט, "המשטרה פעלה בהרחבה רבה, מתוך השקעת משאבים העולים עשרת מונים על אלה שברבים רבים מתיקי רצח אחרים".

בנוסף לעבירת הרצח הורשע זדורוב גם בעבירה של שיבוש מהלכי חקירה, ונגזרו עליו שנתיים מאסר בפועל ושנת מאסר על-תנאי, שירוצו בחופף לעונש מאסר העולם.
"עדות הנאשם בבית המשפט רצופה שקרים, מניפולציות וחוסר עקביות... הנאשם ללא היסוס שיקר בעדותו בבית המשפט, ככל שסבר כי הדבר עשוי לשרת את האינטרסים שלו וגירסאותיו המתחלפות... לא פעם גם היתל בחוקריו, לא חשש ולא ירא, ואף לא חשש לשקר לסנגורו", נכתב בהכרעת הדין.

ביקורת על התקשורת

בהכרעת הדין מותח בית המשפט ביקורת חריפה על התנהלות חלק מגורמי התקשורת ועל גורמים נצלניים שניצלו את מצוקת המשפחה. "בתיק זה דומה כי נחצו כל הקווים... בפרסומים, אשר לא פעם היו מגמתיים ומשתלחים", כתב השופט כהן.

עוד ציין השופט כי גם המשטרה, המאשימה והסנגוריה אינן נקיות. "עימותים מנהלים בבית המשפט בדרך הקבועה בחוק, על-פי סדרי דין ידועים, תוך הפניה לעובדות, ראיות ולהלכה הנוהגת - ולא באמצעות מצלמות ותקשורת".

לדבריו, "הסנגוריה נכשלה בציטוטים חלקיים ומגמתיים ולא פעם גם נקטה בלשון לא ראויה ואף בריונית, גם ללא רלוונטיות לטענות גופן, כאשר לא פעם גם המאשימה נגררה ללשון צינית ומתגרה. כך לא ייעשה".

בנוסף גינה השופט את "רודפי הפרסום" שצצו בפרשה. "עוד תגונֶה התופעה המכוערת אשר מצאה ביטוי מוחצן וחריג בתיק זה באשר לרודפי פרסום, טפילים על גב טרגדיה נוראית, אשר אומללות הורי המנוחה שימשה להם, למרבה הצער, כר נוח וציני לתאוות פרסום. שרלטנים למיניהם, מומחים בעיני עצמם ואפילו חוזים בכוכבים ניסו לומר דברים בתיק זה", כתב.

ההגנה: נערער לעליון

פרקליטו של זדורוב, עו"ד שפיגל, מסר בתגובה כי צוות ההגנה יערער על הפסיקה לבית המשפט העליון: "זאת הרשעה שיש עמה קלון, והמבין יבין. מדובר בסיבוב ראשוני - אין ספק שהדברים יובאו בפני בית המשפט העליון, ונבדוק אם שופטי העליון יהיו סבורים כפי שבית המשפט המחוזי החליט".

אולגה זדורוב, אשתו של רומן זדורוב, הגיבה גם היא להכרעת הדין: "אני מאוכזבת מכל מערכת המשפט. אם החלטות כאלה מקבלים כל-כך בקלות, אז זה אומר שכל המדינה שלנו היא זבל. אם פה אין צדק אז נמשיך הלאה ונערער לבית המשפט העליון".