המלחמה הבאה מתחילה: ערוץ הספורט של ONE יוצא לדרך

באמצע אוקטובר יעלה לאוויר ערוץ הטלוויזיה החדש של אתר הספורט ONE, שיהיה ערוץ חינמי ■ מה המשמעויות של הצטרפות שחקנית נוספת לשוק הצפוף של ערוצי הספורט בישראל?

עם כל הצ'ילבות שהספורט הישראלי מכיל בתוכו, אין אינטריגה עסקית שחזקה יותר מהקרבות בין ערוצי הספורט השונים. בתי המשפט ועורכי דין התפרנסו מצוין בשנים האחרונות ממלחמות ראש בראש בין ערוץ הספורט לצ'רלטון, או ערוץ הספורט ו-ONE. המלחמות של גופי הספורט האלה על פלח השוק הקטן יחסית בישראל התפשטו למלחמות מול ההתאחדות לכדורגל, מינהלת הליגה בכדורסל ומועצת הכבלים והלוויין.

דווקא כשנראה שהושג איזשהו סטאטוס-קוו, וכל גוף מצא את מקומו בשרשרת המזון של זכויות השידור והרגולציה - מתחילה המלחמה הבאה. אלא שלמלחמה הזאת עשויה להיות השפעה הרבה יותר מהותית על שוק הספורט הישראלי.

מדובר בצעד של אתר האינטרנט ONE לפתיחת ערוץ טלוויזיה חינמי. עד כמה זה נראה רחוק או מופרך? ONE צפוי לעלות לאוויר ב"אמצע אוקטובר, בסביבות ה-15-16 בחודש", אומרים גורמים המעורבים במהלך.

אישור עקרוני עם HOT כבר יש, כאשר גם חברת הלוויין yes בדרך להצטרף להסכם. עד כדי כך המהלך סגור, שיש מי שכבר מוכן לגלות כי ONE אפילו עומדים לקבל את ערוץ 51 בממיר.

***

לפני שנבין לאן הולך הערוץ הזה, הנה סיפור קצר שיכול להבהיר את המהלך שיש לכניסה של ONE לשוק הטלוויזיה, ועד כמה הוא מטריד גורמים מתחרים בשוק תקשורת הספורט.

הסיפור קשור לעסקה שנרקמה בשבועות האחרונים, במסגרתה סוכם כי ערוץ 10 ירכוש מערוץ הספורט את זכויות השידור של משחקי מכבי תל-אביב ביורוליג לעונה הקרובה. כזכור, HOT ו-yes היו אלה שמימנו עבור ערוץ הספורט את רכישת הזכויות בעונה שעברה של משחקי מכבי תל-אביב, בעסקה של 3 מיליון דולר לעונה למשך 3 שנים. הקיץ, כחלק מניסיון לקצץ בעלויות, הוחלט בכבלים ובלוויין לנסות ולמצות את המשא-ומתן עם ערוץ 10 למכירת הזכויות, מתוך הנחה כי ערוץ הספורט יאשר את ההסכם.

אלא שקצת לפני ראש השנה החליטו ראשי ערוץ הספורט שהם לא מוכנים לחתום על ההסכם. בין הצדדים ישנם חילוקי דיעות כלכליים, כאשר לטענת ערוץ הספורט ההצעה של ערוץ 10 אינה גבוהה מספיק.

גיא פניני, מכבי ת
 גיא פניני, מכבי ת

גיא פניני. לערוץ הספורט יותר קשה להיפרד מתכנים (צילום: רויטרס)

חלק מהגורמים הקשורים במשא-ומתן רואים קשר ישיר בין פניית הפרסה של ערוץ הספורט ובין עליית ערוץ הטלוויזיה החדש של ONE. גורם המקורב להסכם אומר כי "העניין, לטעמי, הוא שהמציאות כיום אחרת עבור ערוץ הספורט, וקשה לו יותר להיפרד מעוגני שידור כמו מכבי תל-אביב, בזמן ש-ONE מקימים ערוץ טלוויזיה".

לסירוב הפתאומי של ערוץ הספורט לאבד תכנים היה בסיס מציאותי: כמה ימים קודם לכן החליט איגוד הכדורסל למכור את זכויות השידור של ליגת העל לנשים ל-ONE, ליגה שהיתה מוחזקת בכל השנים האחרונות בידי ערוץ הספורט. ONE התחייב לשדר אותה בערוץ הטלוויזיה החדש שלו.

***

בואו נודה שליגת הנשים בכדורסל היא לא בדיוק הסחורה הכי חמה בשוק זכויות השידור, אבל המשמעות של העסקה היא בעצם ההחלטה של גוף בעל זכויות (איגוד הכדורסל במקרה הזה), להעדיף ערוץ חדש שנכנס לשוק.

"בעוד שנה מהיום, כש-ONE יחזיקו בעוד זכויות שידור טלוויזיוניות, וזה יקרה, כולם ייזכרו שהכול התחיל מדבר כל-כך חסר משמעות כביכול כרכישת זכויות של ליגת כדורסל נשים", אומר גורם בשוק התקשורת.

מה בעצם יהיה בערוץ המדובר? מלבד שידורים ישירים מהליגה בכדורסל נשים, ההסכם עם איגוד הכדורסל קובע כי ONE גם התחייבו לקדם את הליגה באמצעות תוכנית מגזין שבועית קבועה. בנוסף, ב-ONE יעלו תוכנית אולפן יומית שתעסוק בעיקרה בנושאי כדורגל (משהו שמזכיר את תוכנית הרדיו של אופירה אסייג), ועוד תכנים שאמורים לרפד את לוח השידורים של הערוץ.

איך הגיע ערוץ הספורט למצב שהוא מאבד תכנים לערוץ טלוויזיה שלא קיים? קודם כל מבחינה רגולטורית, היתרון של ONE הוא שמדובר בערוץ חינמי - מה שמשך את איגוד הכדורסל ללכת למהלך הזה.

אלא שבאיגוד הכדורסל אמרו שהיו עוד כמה שיקולים. אחד מהם, לפי גורם במשא-ומתן, הוא "המיאוס של איגוד הכדורסל מההתנהגות המונופוליסטית של ערוץ הספורט. בגלל שמדובר כמעט במונופול היום בשוק הספורט, הרי שליגות קטנות יחסית - כמו הליגה לנשים - הגיעו למצב שערוץ הספורט עושה טובה שהוא בכלל משדר אותן. איגוד הכדורסל ראה שיש לו דרך נוחה לשבור את המונופול הזה, וברגע שנוצרה ההזדמנות הראשונה הם לקחו אותה".

כדורסל נשים / צילום: יח
 כדורסל נשים / צילום: יח

כדורסל נשים. לא בדיוק עוגן שידור, אבל זו כנראה רק ההתחלה (צילום: יח"צ)

גם שיקול כספי היה כאן. מה שמאפיין גוף חדש שנכנס לשוק התקשורת הוא העובדה שאת דריסת הרגל שלו הוא עושה עם מחירים מעט גבוהים יותר ממחירי השוק או מאלה ששולמו עד כה. בעוד שערוץ הספורט שילם עבור העונה האחרונה 135 אלף דולר על הזכויות של הליגה לנשים, ONE מראש התחייבו לשלם סכום של כ-155 אלף דולר לעונה למשך 3 שנים.

אחרי ניכויים כאלה ואחרים, לכל קבוצה בליגה לנשים מובטח מההסכם עם ONE סכום של 57 אלף שקל לעונה הקרובה, ובנוסף הסדר התשלומים הקובע כי חלק מהכספים יועברו עוד לפני פתיחת העונה - מה שנוח מאוד לקבוצות לפתוח את העונה ונוח מאוד לאיגוד הכדורסל לאשר את ההסכם בין אנשיו.

על הדרך גם התחייבו ב-ONE לעוד 10 שידורי כדורסל ישירים שלא קשורים לליגה לנשים - ליגות לילדים, גביע האיגוד וכו' - על חשבונו. כאשר על-פי ההסכם, ברגע ש-ONE יקבלו גם ערוץ HD - איגוד הכדורסל ייהנה באופן אוטומטי גם מהפלטפורמה הזאת.

***

את ההשפעה של המהלך אפשר יהיה לראות בעיקר בקיץ הבא. "בעונה הבאה משתחררות הרבה זכויות שידור, כמו נבחרת ישראל בכדורסל, משחקי גביע המדינה נשים וגברים בכדורסל, אפילו גביע הדייויס וגביע הפדרציה", אומר גורם בשוק. "ול-ONE יש יתרון מעצם העובדה שהוא ערוץ פתוח שיכול לעמוד בכל תנאי הרגולציה לשידור תכנים כאלה".

מעניין כמובן גם מהו הזיכיון שיקבל ONE לשידור תכנים, והאם יוגבל לסוג מסוים של תכנים ושידורים.

על פניו, הערוץ החדש עשוי להיות מקום נוח שאליו יכולים גופי הספורט השונים לייעד אירועים כאלו ואחרים, כאלו שלא הצליחו למכור אותם בשנה-שנתיים האחרונות בגלל מחסור בתחרות בשוק. למשל, בשני הקייצים האחרונים היו לא מעט משחקים של קבוצות כדורגל ישראליות במפעלים האירופיים שלא שודרו בגלל הרגולציה, שקבעה כי הם מחויבים להיות משודרים בערוצים פתוחים.

ערוץ הספורט היה עד היום הגורם היחיד שהיה יכול לשדר אירועים כאלה (צ'רלטון, כידוע, לא יכולים). עכשיו עשוי להיות עוד גורם חדש בשוק.

זוהי בשורה לא רעה לחובבי הספורט החינמי - ובשורה מצוינת למחזיקי הזכויות, שיקוו לתחרות אכזרית שתעלה את מחיר הסחורה לשמיים.