מי ומי בפרשת רציו ובכירי העולם התחתון

"אנשים נורמטיבים, הנמנים עם 'השמנה והסלתה' של שוק ההון, החליטו לנסות וליישב מחלוקת משפטית באמצעות ראשי ארגוני פשיעה ■ "גלובס" עושה סדר במעורבים בסכסוך ובתולדותיו

שלמה שוקרון (43)

שלמה שוקרון הוא בעלי חברת גלובוס אינטרנשיונל מאשקלון, שהוקמה ב-1990, הגיש בקשה לביטול פסק הבוררות של עו"ד אסף ברם בין החברה לרציו חיפושי נפט בע"מ. הבקשה, שלפיה ביקשו ראשי רציו ליישב מחלוקת כספית שהתגלעה ביניהם לבין גלובוס באמצעות ראשי העולם התחתון בישראל, עשויה לפתוח תיבת פנדורה שתזעזע את עולם העסקים בישראל.

חברת גלובוס עוסקת בהשקעות בניין ופיתוח, בנייה, יזמות ושיווק פרויקטים למגורים. החברה הוקמה ב-1990 ומאז בנתה מאות יחידות דיור.

עו"ד אסף ברם (40)

עו"ד אסף ברם שימש כבורר בין גלובוס לרציו. גלובוס מבקשת לבטל את הליך הבוררות שניהל ולהעבירו מתפקידו, בטענה שהוא נבחר לתפקיד על-ידי העבריין מאיר אברג'יל, שהשפיע על כל הליך הבוררות.

ברם הוא מייסד ושותף במשרד ברם, דחוח ושות', המתמחה בתחומי המסחר ושוק ההון, וכן בעבירות צווארון לבן. את התמחותו במשפטים עשה ברם בבית המשפט העליון אצל השופט (בדימוס) אליהו מצא, ולאחר מכן המשיך את התמחותו במשרד ש. הורביץ כמתמחה אישי של ד"ר אמנון גולדנברג ז"ל. ברם הינו בעל תואר ראשון בחשבונאות ובמשפטים ונמצא בשלבי סיומו של דוקטורט בנושא שימוש במידע פנים ועבירות ניירות ערך.

עו"ד בעז בן-צור (51)

עו"ד בעז בן-צור שימש כבא-כוחה של חברת גלובוס. הוא ניסח בצוותא עם עו"ד חגי הלוי ממשרדו, עם עוה"ד אורי קידר ואיל מינץ ממשרד כבירי-נבו-קידר, ועם עו"ד ארז שחם, את הבקשה לביטול הבוררות.

בן-צור הוא עורך דין מוכר ונחשב, בעל משרד בעז בן-צור ושות'. הוא החל את דרכו כמתמחה וכעורך דין במשרד ש. הורביץ. משנת 1990 שימש שותף במשרד עו"ד ד"ר י. וינרוט, וממנו פרש בשנת 2005 כשותף בכיר, לטובת הקמת משרד עצמאי.

יגאל לנדאו (50)

יגאל לנדאו הוא מנכ"ל רציו חיפושי נפט. על-פי בקשת גלובוס, חברת רציו שהוא עומד בראשה מינתה את העבריין מאיר אברג'יל לבורר בעניין הסכסוך בין החברות. לנדאו הוא באופן עקיף מבעלי השליטה בבנק אגוד לישראל ומכהן כדירקטור בבנק.

לנדאו הוא אף בעל שליטה ודירקטור בחברה הבורסאית פרו-סיד קרן הון סיכון בע"מ ומכהן כדירקטור בחברת דליה אנרגיות וכוח בע"מ. כמו כן הוא מבעלי השליטה ודירקטור בחירם לנדאו בע"מ ועסקים נוספים. לנדאו, בנו של איש העסקים ישעיהו לנדאו, הפך לאחד מ"טייקוני הגז" המקומיים, והיום הוא מנהל את שותפות הקידוחים רציו ים, מהוותיקות בשוק המקומי.

לאחר 18 שנים של קידוחים "יבשים" הצליחה השותפות לגרוף את כל הקופה בשנה האחרונה ולהעשיר גם את לנדאו. יחד עם משפחת רוטלוי השתתפה משפחת לנדאו בהפרטת בנק אגוד.

ליגד רוטלוי (48)

ליגד רוטלוי הוא שותפו של לנדאו ברציו, החברה שעל-פי גלובוס מינתה את אברג'יל לבורר בסכסוך בין החברות. בין היתר הוא הבעלים והדירקטור של חברות חלל תקשורת ולודזיה-רוטקס השקעות.

רוטלוי, בנו של עו"ד דוד רוטלוי ז"ל, כיהן עד שנת 2008 כמנכ"ל השותפות רציו ים, בטרם החליף אותו בתפקיד יגאל לנדאו. כיום מכהן ליגד כיו"ר השותפות.

בדומה ללנדאו, גם רוטלוי הוא נצר למשפחת תעשיינים. אביו היה מבעלי מפעל לודז'יה-רוטקס, חלק מעסקי הטקסטיל שהקימה המשפחה באמצע שנות ה-20 של המאה הקודמת.

השותפות בין משפחות רוטלוי ללנדאו החלה ברכישה המשותפת של השליטה בבנק אגוד, כשזה הופרט על-ידי המדינה. ב-1992 משך דוד רוטלוי את לנדאו להרפתקת חיפושי הנפט, והם הקימו את רציו.

עו"ד אלי זהר (70)

עו"ד אלי זהר שימש כבא-כוחה של חברת רציו. זהר הוא מעורכי הדין הבכירים במדינה, שותף במשרד מ. זליגמן ושות'.

בין היתר מייצג זהר את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, במשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים, בפרשת טלנסקי ומרכז ההשקעות. כמו כן משמש זהר כיועץ משפטי חיצוני לשירות הביטחון הכללי ומייעץ לגופים ממלכתיים בעניינים הנוגעים לביטחון לאומי.

עו"ד זהר ייצג אישים באסונות צאלים א', צאלים ב', אסון המסוקים ואסון השייטת. הוא ייצג את ראש שירות הביטחון הכללי בוועדת החקירה הממלכתית לחקירת רצח ראש הממשלה, יצחק רבין, ואת שירות הביטחון הכללי בפרשת מערת המכפלה.

מימין: מאיר אברג'יל, ליגד רוטלוי,אהרון אביטן ויגאל לנדאו / איור: גיל ג'יבלי
 מימין: מאיר אברג'יל, ליגד רוטלוי,אהרון אביטן ויגאל לנדאו / איור: גיל ג'יבלי

מאיר אברג'יל

מאיר אברג'יל הוא עבריין בכיר שעמד בראש ארגון פשע ובימים אלה יושב בבית-הסוהר. לטענת חברת גלובוס, אברג'יל שימש בתפקיד הבורר בסכסוך בינה לבין רציו, ערך בביתו פגישה בין הצדדים, בחר את הבורר, עו"ד ברם, והטיל את צלו על כל הליך הבוררות.

שלום דומרני (35)

שלום דומרני הוא עבריין מוכר, בן 35. נחשב בעבר לאחד מיעדי המשטרה המרכזיים בישראל. מבקשת גלובוס לביטול פסק הבוררות עולה כי דומרני שימש כנציגו של אברג'יל והגיע למשרדי החברה, מלווה בבריונים, כדי לזמן את בעלי החברה לבירור בביתו של אברג'יל בכפר טרומן. שמו נקשר בעבר, בין היתר, למעשה של גרימת חבלה חמורה ובניסיון חטיפה של העבריין אבנר הררי, המזוהה עם משפחת אברג'יל.

אהרון אביטן

אהרון אביטן הוא אחיו של הרצל אביטן המנוח - אחד העבריינים הידועים בתולדות המדינה, שהורשע בדצמבר 1981 ברצח מנהל הכלא רוני ניצן ז"ל.

אהרון אביטן נכח בפגישה שהתקיימה בביתו של אברג'יל. לטענת גלובוס, אביטן עובד עם רציו דרך קבע, והוא הגורם שתיווך בינה לבין אברג'יל.