דווקא העבריינים גילו אחריות

בפרשת רציו התגלתה מציאות מדאיגה שבה אנשי עסקים לגיטימיים פנו לעולם התחתון

בפרשת רציו-גלובוס התגלתה לכאורה מציאות מדאיגה שבה התהפכו היוצרות: בעוד שאנשי העסקים הלגיטימיים גילו חוסר שיקול-דעת בפנייתם לגורמים עבריינים בכירים בעולם התחתון, במטרה שאלה ישמשו כבוררים בסכסוך עסקי הנוגע לחברות ציבוריות - דווקא העבריינים שהיו מעורבים בפרשה גילו אחריות וגישה רצינית, בכך שסירבו לפסוק בסכסוך בין יגאל לנדאו לשלומי שוקרון, ופעם אחר פעם חזרו והפנו את הצדדים לבוררות שתבוצע בידי גורם משפטי בעל מומחיות בתחום ניירות הערך - כך אומר ל"גלובס" גורם המעורה בפרטי הפרשה.

"ראשי העולם התחתון התנהגו בצורה נורמטיבית", מספר הגורם, "ולעומתם האנשים הנורמטיביים התנהגו בצורה משונה".

לדברי הגורם, הפרשה החלה כאשר הקבלן שוקרון שלח עבריין בשם יחזקאל, תושב נהריה, לביתו של לנדאו בסביון. לנדאו נועץ בעו"ד אלי זהר, בקציני משטרה בכירים ובגורמים נוספים, וכולם יעצו לו שלא לפנות למשטרה אלא "להצטייד" בעבריין משלו, ורצוי שיהיה גם הוא מ"ליגת העל" של אנשי העולם התחתון. לנדאו פנה למאיר אברג'יל, וב-2007 התכנסו כל הצדדים לפגישת פסגה בכפר טרומן.

לדבריו, בפגישה זו היו הצדדים כבר מאוזני כוחות - כל צד הגיע, מלבד סוללת עורכי הדין שלו, מגובה גם באיש בכיר בעולם התחתון.

דווקא הגורמים העברייניים היו אלה שהסבירו באותה פגישה לאנשי העסקים כי הם, אברג'יל ויחזקאל, אינם יכולים לשמש בוררים בסכסוך שכזה, מאחר שהם אינם מבינים בתחום ניירות הערך, ומאחר שמדובר בחברות ציבוריות, האמונות על חובת דיווח ושקיפות לבורסה ולרשות ניירות ערך. "אנחנו יכולים לפתור סכסוכים על סמים, על פירות וירקות, על סחר בנשים", אומרים העבריינים, "אבל למגרש הזה אנחנו לא יכולים להיכנס".

עוד נטען כי העבריינים "גירשו" למעשה את אנשי העסקים והורו להם למצוא במשותף עורך דין או מומחה לשוק ההון, שיוכל לפתור את הסכסוך בכלים מקצועיים. אלא שאנשי העסקים שבו פעם ועוד פעם לאברג'יל ויחזקאל, טענו כי לא הצליחו למצוא מומחה מוסכם, ולחצו עליהם שוב לקחת את הבוררות לידיהם. בתחילה ביקש שוקרון כי הבוררות תועבר לידיו של רב. העבריינים דחו את הדרישה. "כאן צריך מומחה", הם אמרו, "לא רב".

הגורם אמר היום ל"גלובס" כי בפעם הבאה התגייסו אנשי העולם התחתון למצוא בעצמם מומחה מוסכם שישמש בורר. הם יצרו קשר עם עורכי דין העוסקים בתחומים פליליים, המוכרים להם אישית, וביררו באמצעותם מי יכולים לשמש בוררים ומצוידים במומחיות ובהגינות הנדרשות. כך הגיעו לד"ר אסף ברם, שותפו של עו"ד גיל דחוח. עם חלק מהמועמדים נפגשו אברג'יל ויחזקאל בעצמם. כך גם עם ברם - הוא זומן לפגישה בלי שיידע עם מי הוא נפגש, ושם התבקש לקחת את התיק לידיו ולשמש בורר.

רק לאחר הפגישה, שארכה כמה דקות, התברר לברם מי היו האנשים שעמם נפגש. הם לא הציגו את עצמם, אלא רק כ"חברים" של אותם אנשי עסקים, בעליהן של החברות גלובוס ורציו. העבריינים אף אמרו לו באותה פגישה כי הוא חופשי להכריע בסכסוך כפי ראות עיניו, על-פי החוק, הדין והצדק. "תחליט מה שנכון לפי החוק", הם אמרו, "לנו לא אכפת".

אחרי שברם הסכים לקחת את התיק לידיו, לקח לעורכי הדין של הצדדים 8 חודשים נוספים לנסח את הסכם הבוררות, שבו הוסכם כי הבוררות תוגבל מראש לסכומים של עד 6 מיליון שקל. אלא שבחודשים האחרונים עלתה מניית רציו באלפי אחוזים, ושווי המניות ששוקרון טוען לבעלות עליהן הגיע לסכומים גבוהים פי כמה וכמה. בעקבות זאת הוגשה לבית המשפט הבקשה לביטול הבוררות.