עם טעם ובלי ריח: רשת H&M

ההתלהבות מרשת האופנה שעשתה עלייה גוועה. מישהו זוכר את המכות שהלכו שם בפתיחה?

זוכרים את התורים הארוכים וההתנפלות ההמונית שליוותה את פתיחת הסניף הראשון של H&M בישראל? אז זהו, הם נעלמו. אבל מה שיותר מעניין הוא דווקא האם הקניונים שעמדו בתור כדי להכניס את המותג אליהם ייעלמו גם הם בהמשך הדרך.

H&M התחיל את דרכו בישראל בקול תרועה רמה. דוד עזריאלי היה הראשון להכניס את היד לכיס ולהוציא לא פחות מ-20 מיליון שקל ששולמו לגלובוס עבור פינוי בתי-הקולנוע בקניון עזריאלי ובקניון מלחה, לטובת פתיחת סניפים של הרשת החדשה. האם משפחת חורש השתתפה בתשלום הזה, זו שאלה שהתשובה לה נותרה עלומה.

אבל לא רק עזריאלי, גם בגרנד קניון הוציאו מאות אלפי שקלים כדי לפנות חנויות לטובת המותג הנכסף, ובקניונים אחרים זכה המותג לקבלת-פנים חמימה גם בדמות דמי שכירות נמוכים במיוחד. הנדל"ניסטים ראו באופק פדיונות שנוסקים לשמיים וחלופת פדיון שעובדת מצוין לטובתם. עכשיו הם כבר ספקנים הרבה יותר.

שלא נתבלבל. H&M יהיה שחקן מאוד משמעותי בשוק האופנה המקומי, והוא גם מותג נחוץ בפורטפוליו של קניון המבקש לייצר מובילות ובידול מול המתחרים. אבל בסוף היום נשארת השורה התחתונה, וכאן מגלים חלק מהקניונים כי הציפיות שלהם לגבי הפדיונות היו מוקדמות וגבוהות מהמציאות, ופינוי חנויות לטובת מותג בינלאומי מוביל לא בהכרח מייצר ערך כספי גדול יותר.

הגילוי הזה עתיד להשפיע על מדיניות הקניונים לגב מותגים בינלאומיים אחרים שעבורם ידרשו לפנות שטחים, אבל יותר מכך - הוא ישפיע על המשא-ומתן החדשים שמנהלת H&M.

h&m / איור : טל אביב
 h&m / איור : טל אביב