יו"ר פייר: "גם יזמי הדירות לא רוצים עליות מחירים דרמטיות"

שלמה גרופמן ל"גלובס נדל"ן": "אם לפני שנתיים יכולת לקנות קרקע ליחידת דיור ב-280 אלף שקל באם המושבות בפתח תקווה, כיום דורשים 470 אלף שקל"

"אין כמעט עסקאות גדולות לרכישת קרקעות לבנייה למגורים. בעלי הקרקעות מגזימים ודרישותיהם למחירי קרקע הגיעו לממדים כאלה שהיזמים לא יכולים להרוויח", אומר ל"גלובס" היזם הוותיק שלמה גרופמן, יו"ר קרן פייר.

לדבריו, "רוב בעלי הקרקעות יושבים על הקרקע שנים, ולאור עליית מחירי הדירות הם מעלים את הדרישות למחירי הקרקע; אם לפני שנתיים יכולת לקנות קרקע ליחידת דיור ב-280 אלף שקל באם המושבות בפתח תקווה, כיום דורשים 470 אלף שקל".

- מסתמן שינוי עכשיו, כשהתחרות עם קבוצות הרכישה פחתה?

גרופמן: "קבוצות הרכישה הפסיקו להיות גורם משפיע בעליות מחירי הקרקע, לאחר שהיו תקופות שמי שגרם באופן משמעותי לעליית מחירי הקרקע היו הקבוצות. אני לא אוהב להספיד, אבל כבר לא שומעים על קבוצות רכישה. פעם בכל ארוחת שישי אנשים היו מדברים על הצטרפות לקבוצה. אלפים היו עומדים בתור להירשם. בקבוצות הרכישה הקיימות שומעים על קשיים, הרוכשים מבקשים לצאת, יש מריבות, ונושא המיסוי מכביד.

"קבוצות הרכישה הן פטנט ישראלי, תופעה מוזרה שלא קיימת בשום מקום בעולם. כשאני מספר בכנסים בחו"ל על קבוצות רכישה, איש לא מבין. זוהי תופעה לא מסודרת ולא אחראית; אני מקווה שענף הנדל"ן יחזור ליזמים".

קרן פייר בונה בימים אלה את פרויקט היוקרה "הירקון 96" בתל אביב, את מגדל פייר ברמת גן וכן פרויקטים נוספים ברחבי הארץ, לרבות שכונה של 1,250 דירות באשדוד, עיר הפריפריה הראשונה בפורטפוליו של קרן פייר.

"בשנה הקרובה אנחנו נראה משיכה גדולה יותר לפריפריה: חדרה, גדרה, באר יעקב. באשדוד אנחנו רואים ביקוש עצום - יש אלף איש ברשימת ההמתנה לפרויקט שלנו", אומר גרופמן.

- בשנת תשע"א תגיע ירידת המחירים המיוחלת בדיור?

"תהיה יציבות מחירים עם נטייה קלה לעליות מתונות בהתאם לביקוש וההיצע, לאזור. בחודש יולי העלנו את המחירים בכ-2.5% בממוצע ובחודש אוגוסט לא העלנו כלל. אין כל יום עלייה במחירי הדירות. נוצר פה איזה רושם שכל בוקר קמים היזמים ומעלים את המחירים. זה לא המצב; מעלים מחירים בהתאם לביקוש ולעסקאות עתידיות של קרקע. עליות מחירים דרמטיות אינן מיטיבות עם היזמים; אנחנו מעוניינים בשוק יציב, שעובד בצורה נכונה ולא שוק של פאניקות.

"בעיית הזוגות הצעירים נתונה בידי ממשלת ישראל. זוהי בעיה חברתית שאני מצר עליה, אבל אף יזם לא יכול לעזור בעניין הזה; האחריות מוטלת על הממשלה להקצות קרקעות, במקום רק להכריז הכרזות. צריך סובסידיית מקום, סובסידיית משכנתא ועוד מספר פתרונות. אם הממשלה תקבל החלטה, אני משוכנע שהיזמים והקבלנים יירתמו, וביחד נפתור את הבעיה".

- בתקופת החגים יש שינוי בתנועה במשרדי המכירות?

"באתרי המכירות לא רואים האטה באופן כללי, אם כי בתקופה החגים יש פחות מתעניינים כי יש פחות ימי עבודה, אנשים עסוקים או נוסעים לטיולים. אין האטה במכירות ובביקושים של תושבי חוץ, בעיקר בגלל האנטישמיות הגוברת באנגליה ובצרפת. בתי המלון מלאים בחגים ויש תנועה של תושבי חוץ אל משרדי המכירות".