חילונית חוזרת בשאלה נכנסה למאה שערים והותקפה באלימות

בתיה ליטמן חזרה בשאלה בגיל 14, אך זכרה לטובה את חגיגות בית השואבה הנערכות במאה שערים ■ בסוכות היא חזרה לשכונת ילדותה, ולטענתה המון חרדי זועם התנפל עליה והיכה אותה

כמעט לינץ' בשכונת מאה שערים: אישה שצעדה בחג סוכות סמוך לשעת חצות בשכונה החרדית הותקפה, לטענתה, באלימות קשה ונזקקה לטיפול רפואי.

בתיה ליטמן גדלה במאה שערים עד גיל 14. גם לאחר שחזרה בשאלה, נשארו לה זכרונות נעימים מחגיגות בית השואבה שמתקיימות בשכונה בחג הסוכות מדי שנה.

בסוף השבוע האחרון היא צירפה חבר חילוני והגיעה לשכונת ילדותה, אבל כלל לא ציפתה למה שעמד לקרות. שומר שהוצב במקום מבעוד מועד הודיע לה כי הכניסה לנשים אסורה. "פה זו מדינת טליבאן ולא ישראל", הוא הכריז בגאווה, "וולקאם טו אפגניסטן".

משסירבה להתפנות מהמקום, החלו לטענתה מספר חרדים לתקוף אותה. "הם החלו לדחוף אותי, נפלתי בין מכוניות, והם המשיכו לבעוט ולהכות", מספרת ליטמן.

עוברי אורח שעברו במקום שמעו את הצעקות והיו בטוחים שמדובר באונס. הם רצו למקום והחלו להתעמת עם התוקפים ולהגן על ליטמן.

"הם חטפו מהחרדים במקום מכות נוראיות והגנו עליי", מספרת ליטמן בהתרגשות. "היה שם צעיר בן 17 עם כיפה סרוגה שחטף המון מכות כדי להגן עליי", היא הוסיפה.

ליטמן פנתה למשטרה והגישה תלונה בעקבות התקיפה, ומשטרת ירושלים פתחה בחקירה.

"ביקור נוסטלגי הפך לעימות אלים"

"היה לי עצוב מאוד לראות איך המקום בו גדלתי השתנה והתעוות. פעם הדברים לא היו כך", מספרת ליטמן. "כנערה הייתי מטיילת במקום, והיום יש שם אנרגיות רעות של שנאה ואלימות".

ארגוני הנשים חששו מהמצב הזה בדיוק. כבר ביום שישי האחרון פנו רונה אורבנו, לורה ברטון מיכל זכריה וארגון אל"ה למשטרה ולבג"ץ, בבקשה שיורו על אבטחת המקום לקראת החגים ויאפשרו לנשים לעבור במקום ללא בעיות. להפתעתן, קמב"ץ העדה החרדית נענה לבקשותיהן ואף שלח להם תמונה של פשקוויל שנתלה בשכונה והורה על מעבר חופשי לנשים. ארגוני הנשים חגגו את הניצחון הקטן ומשכו את העתירה.

אלא שאז התברר כי הפשקוויל היה מזויף, ותמונתו נשלחה אליהן כדי למנוע את העתירה לבג"ץ. כשהתגלה הדבר, יזמו ארגוני הנשים צעדה שעתידה להתקיים בשכונה מחר בשעה 19:00. חשוב לציין כי בשנים קודמות הוסכם עם קמב"ץ העדה החרדית על מעבר חופשי של נשים בימי החג. השנה, משום מה, הופר הנוהג.

החרדים: "אם היו מרביצים להן, הן לא היו יוצאות בחיים"

"האירוע התרחש בסמוך לישיבת תולדות אהרון", אומר בתגובה יואליש קרויס, פעיל מרכזי בעדה החרדית שנכח באירוע. "בסמוך לישיבה בתולדות אהרון הציבו בסך-הכול 30 מטר של גדר להפרדה בין צד הגברים לצד הנשים בכניסה, ואותן נשים רצו להיכנס דווקא בכניסת הגברים".

"אנשי הישיבה שהיו במקום ניסו למנוע את כניסת הנשים בדרך הזאת, אני לא יודע אם זאת היתה פרובוקציה לשמה, אבל אני לא חושב שזאת אפליה", ממשיך קרויס. "אמרו להן ללכת לכניסה השנייה, ואז שמו לב שהן גם מצלמות את האירוע. בחור שהיה איתן נשכב על המצלמה כדי שלא יחטפו את המצלמה ממנו. הדבר יצר שם מהומה, אך לא היתה אלימות. אם היו מרביצים להן, הן לא היו יוצאות בחיים. ניסו למנוע פרובוקציה באמת".