שאול שני חזר לשולחן המו"מ: במגעים למיזוג ECI וגילת

אם תצא העסקה לפועל, היא תתבצע באמצעות החלפת מניות שתשקף שווי של 900 מיליון עד מיליארד דולר לחברה הממוזגת ■ השלמת העסקה איננה צפויה בזמן הקרוב

המגעים למכירת השליטה בגילת לוויינים , ספקית פתרונות תקשורת הלוויינים, מתעוררים מחדש. החברה מנהלת מו"מ למיזוג עם חברת ציוד התקשורת אי.סי.איי (ECI) של שאול שני.

אם תצא העסקה לפועל, היא תתבצע באמצעות החלפת מניות שתשקף שווי של 900 מיליון עד מיליארד דולר לחברה הממוזגת. מ-ECI וגילת סירבו להגיב. בכל מקרה, השלמת העסקה, אם תצא לפועל, איננה צפויה בזמן הקרוב.

המגעים של גילת, המוחזקת בידי קרן יורק (כ-20%), עם שני ו-ECI אינם עניין חדש.

כבר בסוף שנות ה-90 עמד חיבור בין שתי החברות על הפרק, אולם לא יצא בסופו של דבר לפועל. לאחר הרכישה שלECI בידי קבוצת Swarth של שני בסוף 2007 עמדה עסקה כזו על הפרק יותר מפעם אחת, וייתכן שהמגעים הנוכחיים הם המשך של מו"מ שהתנהל עם בעלי המניות של גילת בעבר.

מרחב אסטרטגי שונה

למרות שהחיבור בין גילת ל-ECI נראה אינטואיטיבית כחיבור מתאים (שתי החברות פועלות בשוק ציוד התקשורת), הרי שהמרחב האסטרטגי שבו הן פועלות שונה לגמרי, וגם אופי הלקוחות הוא אחר. גילת, שמנוהלת על-ידי עמירם לוינברג, מספקת תחנות לוויין זעירות, ופונה בעיקר ללקוחות ארגוניים גדולים, כגון כוחות ביטחון וחברות ממשלתיות. ב-ECI הלקוחות הן ספקיות שירותי הטלקום שלהן מספקת החברה ציוד תקשורת, המיועד לגישה ללקוח הסופי ולתשתיות העברת הנתונים ברשתות הליבה. סינרגיה בין הלקוחות והפתרונות קיימת רק בהיקפים קטנים.

עם זאת, החברות יכולות להשלים זו את זו מבחינה תפעולית.

לגילת קופת מזומנים של כ-155 מיליון דולר, חוב של 10 מיליון דולר לטווח ארוך והיא נסחרת ב-230 מיליון דולר בלבד. מיזוג בעסקת מניות בין החברות יחזיר את ECI הפרטית להיסחר בבורסת הנאסד"ק בדלת האחורית, ויספק לה גם דחיפה בהיקפי המכירות. גילת סיימה את מחצית השנה האחרונה עם מכירות של 100 מיליון דולר, ירידה של 6% לעומת התקופה המקבילה.

המצב ב-ECI מצדיק ביצוע של מהלך אסטרטגי משמעותי שיעזור לחברה לפצות על הירידה בהיקפי המכירות ב-2009 והתמודדות מול שווי החברה, שככל הידוע נשחק. ברור כי אם שני היה מאמין שהוא יכול להציף שווי ב-ECI כפי שהיא ממוצבת כיום, הוא לא היה פונה לבצע עסקה שתדלל את אחזקותיו בחברה באופן ניכר, כפי שעשוי להיות בעסקה עם גילת.

פיצוי בגובה 20 מיליון דולר

גילת עצמה עמדה ב-2008 על סף רכישה על-ידי קבוצת גלקטיק אחזקות, שכללה את מבטח שמיר שבשליטת מאיר שמיר, קרן הפרייבט אקוויטי גורס, חברות שבשליטת רועי בן ימי, עמי לוסטיג ואיתן סטיבה וחברת DGB, שבבעלות מנכ"ל וריפון, דאגלס ברג'רון. העסקה בוטלה, ולאחרונה הגיעו הצדדים לפשרה שבמסגרתה שילמה קבוצת הרוכשים פיצוי בגובה 20 מיליון דולר לגילת על ביטול העסקה, כסף קטן לעומת שווי של 475 מיליון דולר לחברה ששיקפה העסקה המתוכננת.