מלאך הפיקוח הגיע לבית ההשקעות

קרן המטבע הבינ"ל משחררת המלצות שייקשו מאוד על החיים של פעילי השוק כאן

בתי השקעות בישראל נאלצים בשנה האחרונה להתמודד עם יישומן של סדרה ארוכה מאד הוראות רגולציה. השבוע פרסמה קרן המטבע הבינלאומית נייר עמדה ממנו עולה כי זרם ההנחיות והתקנות החדשות עומד להתחדש, כבר החודשים הקרובים.

התרגום הישיר של העמדות במסמך החדש של אנשי הקרן היא שמי שירצה לנהל בית השקעות בישראל בעוד שנים מועטות יצטרך הון, הרבה הון. סביר מאד להניח כי מדובר יהיה בהיקפים שיהיו גדולים ממה שהציע אגף שוק ההון באוצר לפני שנה. אם בכך לא די, יהיה צורך בהרבה יותר מערכות לניהול סיכונים, הקרובות בהיקפן או במעמדן למה שקיים בבנקים. מי שלא יוכל לעמוד בכל אלה, כדאי שיתחיל לחשוב על החלופות הפתוחות לפניו.

טועה גם מי שחושב ש"בישראל זה לא יקרה". אמנם יחלפו כמה שנים עד אשר מה שכתוב בנייר עמדה יהפוך להיות הוראה מחייבת, אך בינתיים לא הייתה הוראה אחת בתחום הרגולציה הבינלאומית אשר לא תורגמה לחוזר של אגף שוק ההון או הפיקוח על הבנקים. הפעם מתייחסות ההמלצות גם לגופים פיננסים שאינם בנקים, בישראל מדובר בעיקר בבתי השקעות ותאגידי ביטוח.

נייר העמדה פורסם השבוע בוושינגטון כמה ימים לפני תחילת הכינוס השנתי של הקרן, וכמה ימים לאחר פרסום תקני הלימות ההון החדשים בבנקים, מה שמכונה: באזל 3. הם טוענים שכדי למנוע משבר פיננסי חדש, צריך להרחיב תקנים אלה ואף להחמירם על גופים פיננסים לא בנקאיים - גם אם התקנות לא ישימות אחת לאחת לגופים לא בנקאיים.

המשמעות לבתי השקעות ותאגידי ביטוח היא חובת זיהוי ומדידה של סיכון בכל חשיפה, והעמדת הון כנגד הסיכונים השונים, פחות או יותר במידה שהדבר מבוקש מבנקים, ושלפחות חלק מההון יהיה הון עצמי מהבית.

שנית, זה אומר קיום כריות ביטחון כמעט בכול תחום פעילות, כולל ניהול נזילות הגופים השונים. שלישית, שככול שגופים פיננסים יהיו גדולים יותר, הם יידרשו לשלם מעין "קנס" בגין התוספת לסיכון למשק, או כדרישות הון מוגברות או כתשלום "היטל גודל". לבסוף, זה אומר הגדלת יחידות ניהול הסיכונים, כדי לאפשר זיהוי מוקדם של סיכון, וניהולו בדרך שתניח את דעת הרגולציה.

בינתיים מדובר בנייר עמדה ולא בהחלטה רשמית. מי שאחראי על תקני ההסדרה הפיננסית בעולם היא מועצת היציבות הפיננסית (FSB) ולא קרן המטבע הבינלאומית. יחד עם זאת, הקרן היא הגוף המוביל בניסוח ועיצוב המלצות למדיניות כלכלית בעולם. קשה מאד להניח שאנשי FSB רואים את הדברים אחרת מעמיתיהם בקרן. לכן, בחודש הבא, כאשר תתכנס פסגת ראשי המדינות של ה-20G, עשרים המשקים הגדולים בעולם, המלצות הקרן יהפכו להיות הבסיס להחלטות.