ניצני המשבר? 45% מתקשים לעמוד בהחזרי המשכנתא

כך עולה מסקר שהוכן על ידי מכון המחקר מאגר מוחות ■ 85% מהציבור: לסבסד דירות לזוגות צעירים ■ 27% מבעלי המשכנתאות מוציאים מדי חודש כ-31% מהכנסתם עבור החזרי המשכנתא

45% מבעלי המשכנתאות מתקשים לעמוד בהחזרים החודשיים. כך עולה מסקר דעת קהל שנערך עבור עמותת "ידיד" והפורום הישראלי לאחריות חברתית, על ידי מכון המחקר מאגר מוחות בהנהלתו של פרופ' איציק כץ. הסקר יוצג בדיון שייערך היום (ב') בוועדת הכספים, בנושא הגאות בשוק הנדל"ן למגורים.

לפי נתוני הסקר, 31% מהנשאלים מתקשים לעמוד בתשלומים החודשיים של החזרי המשכנתא ו-14% מתקשים מאוד לעמוד בתשלומים. ייתכן כי הסיבה לכך נעוצה בהעלאות הריבית במשק על ידי בנק ישראל; כזכור, ריבית הבסיס במשק עלתה ב-1.5% מאז חודש אוגוסט אשתקד, מה שייקר את ההחזרים החודשיים במאות שקלים בחודש ברכיבי הפריים (ריבית משתנה).

מחירי הדירות עלו ב-20% בשנה האחרונה וב-49% מאמצע 2007 (לפי נתוני הלמ"ס), והציבור הישראלי מפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה. לפי הסקר, 90% מהציבור סבורים כי הממשלה לא פועלת מספיק כדי להבטיח לאזרחיה דיור הולם (דיור הולם הוגדר בסקר כגדול מספיק לצרכי המשפחה, בסביבה נעימה ומטופחת, ובמחיר שלא יעלה על 25% מההכנסה המשפחתית הכוללת לחודש). 85% מהמשתתפים בסקר סבורים שהמדינה צריכה להעניק סובסידיה לזוגות צעירים הרוכשים את דירתם הראשונה.

לפי הסקר, 76% מהישראלים הבוגרים הינם בעלי דירות ורק 20% מתגוררים בשכירות. 29% מבעלי הדירות עדיין מחזירים את תשלומי המשכנתא, כאשר 27% מהם משלמים מדי חודש יותר מ-31% מהכנסתם עבור המשכנתא.

בקרב הציבור הישראלי עדיין ישנה התפיסה שעדיף לרכוש דירה מאשר לגור בשכירות, שכן 63% מעדיפים רכישת דירה. עם זאת, כאשר נשאלו המשתתפים בסקר לגבי האפשרות המעשית של רכישת דירה לעומת מגורים בשכירות לתקופה ארוכה של 30 שנה ומעלה ולשלם שכר דירה חודשי נמוך בהשוואה להחזר המשכנתא, ענו 50% מהנשאלים כי היו מעדיפים בתרחיש זה לגור בשכירות.

בתוך כך, התאחדות הקבלנים שוב מתריעה היום מפני המחסור בעובדים מקצועיים בענף הבנייה. לדברי נסים בובליל, יו"ר ההתאחדות, "המחסור בעובדים מקצועיים אינו מאפשר לנו להדביק את קצב המכירות רוב רובן של הדירות החדשות שקונים היום הרוכשים הן דירות 'על הנייר' שיסופקו לרוכשים רק לאחר 3-4 שנים מיום הרכישה. ישנו מחסור חמור בעובדים מקצועיים לעבודות הרטובות. המכסה שנקבעה בהחלטת הממשלה עומדת על כ-8,000 עובדים מקצועיים זרים בענף הבניה, ובפועל מועסקים פחות מ-6,500 עובדים מקצועיים זרים בענף הבנייה".