דו"ח בינלאומי: ישראל מפגרת מאחור בקידום אנרגיות מתחדשות

על-פי הדו"ח, ישראל מצטיינת רק בתחום אחד: שימוש באנרגיה סולארית לחימום מים

"ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים הגיע ב-2010 לנקודת מפנה היסטורית", קובע הדו"ח העולמי לשנת 2010 של REN21, גוף מחקר בינ"ל הפועל בחסות האו"ם והסוכנות הבינ"ל לאנרגיה (IEA). אולי נקודת מפנה, אבל נדמה שהיא פסחה על ישראל, המצטיינת על פי הדו"ח רק בתחום אחד: שימוש באנרגיה סולארית לחימום מים.

כך או כך, קביעת החוקרים מתבססת על הנתון שלפיו מחצית מההשקעה הכלל-עולמית בהקמת תחנות כוח חדשות ב-2009 הופנתה להקמת תחנות מבוססות אנרגיה מתחדשת כמו שמש, רוח, מים, גיאותרמית וביו. הדו"ח מציין את סין כמדינה מובילה בתחום פיתוח האנרגיות המתחדשות, אך גם ארה"ב והאיחוד האירופי השקיעו ב-2009 בהקמת תחנות כוח מבוססות אנרגיה מתחדשת, יותר מאשר בתחנות קונבנציונליות המבוססות על פחם, סולר, גז טבעי או גרעין. עוד מציינים עורכי הדו"ח כי אנרגיה מתחדשת כבר מספקת כ-18% מכלל החשמל המיוצר בעולם. שיעור החשמל המיוצר כיום בישראל מאנרגיה מתחדשת עומד על 0.4%, כ-50 מגה-ואט.

סין מובילה

מנתוני הדו"ח עולה כי המקור המתחדש המועדף הוא השמש: התעשייה הסולארית לייצור חשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (PV) רשמה לאורך העשור שיעורי צמיחה פנומנליים של כ-60% בממוצע לשנה. ההספק הכולל של מתקני ה-PV בעולם גדל פי 100 מאז 2000. בחמש השנים האחרונות נרשם גידול מואץ גם בפיתוח מקורות אנרגיה מתחדשת אחרים כגון רוח (27% לשנה), מערכות חימום מים סולאריות (19% לשנה) וייצור אתנול (20% לשנה).

הדו"ח מציין כי המגמות בכלכלה העולמית משתקפות היטב גם בתחום האנרגיות המתחדשות. יותר ממחצית מיכולת ייצור החשמל הירוק נמצאת כיום במדינות מתפתחות וסין הופכת למובילה עולמית בחלק מהסקטורים. ב-2009 הוקמו בסין תחנות כוח מאנרגיה מתחדשת בהספק כולל של 37,000 מגה-ואט, בעוד בעולם כולו הוקמו באותה שנה מתקנים בהספק של 80,000 מגה-ואט.

אירופה וארה"ב אינן מפגרות בהרבה אחרי סין בעידוד השימוש במקורות אנרגיה מתחדשת, ובאירופה 60% מיכולת הייצור החדשה ב-2009 היתה מבוססת על אנרגיה מתחדשת ורק 40% על מקורות אנרגיה מסורתיים או מתכלים כמו פחם, סולר, גז טבעי וגרעין. סין אחראית כיום לייצור 40% מהמערכות הסולאריות, 30% מטורבינות הרוח ו-77% מדודי השמש.

מאות בקשות מחכות לרשיון

ישראל זוכה למחמאות בפרק המוקדש למערכות סולאריות לחימום מים. הישגיה ההיסטוריים של ישראל בתחום זה מבוססים על חובת התקנת דודי שמש, שנקבעה בישראל בחוק מ-1976, על רקע משבר הנפט העולמי. כיום מדרג הדו"ח את ישראל במקום השני בעולם (אחרי קפריסין) בשיעור החדירה של מערכות לחימום מים באמצעות השמש, ומציין כי 80% מבתי המגורים בישראל משתמשים באנרגיית השמש לחימום מים. הקרבה לישראל סייעה ככל הנראה לפלסטינים להגיע למקום הגבוה ביותר בעולם הערבי בשיעור החדירה של דודי שמש - 68%. עם זאת, מציינים בדו"ח כי ההתקדמות הגדולה ביותר בתחום התקנת מערכות חימום מים סולאריות נעשתה בשנים האחרונות בסין, המובילה כיום בעולם בתחום זה.

בשאר התחומים, ישראל מפגרת בהרבה אחרי המדינות המובילות בעולם בתחום האנרגיות המתחדשות. עורכי הדו"ח מציינים את ישראל ברשימת המדינות ש"טרם החליטו מהי המדיניות התעריפית שלהן" לעידוד אנרגיות מתחדשות, לצד יפן, מלזיה, וייטנאם ותימן. בינואר 2009 קבעה הממשלה יעד ייצור של 10% מהחשמל במדינה (כ-2,000 מגה-ואט) ממקורות אנרגיה מתחדשת עד 2020 ו-5% עד 2014.

ואולם בעוד שבוועדות התכנון ובגופים הסטטוטוריים נמצאות כיום תוכניות להקמת מתקנים בהיקף של כמה אלפי מגה-ואט, הותקנו עד היום בישראל מתקנים בהספק של כ-50 מגה-ואט בלבד ממקורות אנרגיה מתחדשת. ברשות החשמל הצטברו עד כה מאות בקשות לרישיונות עבור מתקנים סולאריים בינוניים (50 קילו-ואט עד 5 מגה-ואט), אולם עד כה לא אושרו רישיונות בשל מחלוקת בין משרד התשתיות והרשות.

מחר (ג') אמורה הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) לדון בהמלצות החוקרת תלמה דוכן לתוכנית המתאר הארצית למתקנים סולאריים (תמ"א 10/ד/10). דוכן מאמצת את רוב המלצותיו של החוקר הקודם, ד"ר בנג'י היימן, וביניהן הדרישה לצמידות דופן והעברת תוכניות למתקנים על קרקע חקלאית לאישור הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית.

יזמים מזהירים מעיכוב נוסף

יזמים בתחום מזהירים כי הקמתם של מתקנים סולאריים גדולים (5 מגה-ואט ומעלה) עלולה להתעכב בשנתיים תמימות אם יאושרו ההמלצות. במקביל ממשיכות להתעכב היוזמות הממשלתיות לפיתוח אנרגיה מתחדשת ובראשם המכרז הבינ"ל להקמת שלוש תחנות כוח סולאריות באשלים, בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר.

22
 22