דו"ח המבקר: עיריית ירושלים לא בלמה את הבנייה הלא חוקית

לא פחות מ-130 מבנים בלתי חוקיים צמחו במתחם "גן המלך" שבשכונת סילואן שבמזרח ירושלים מאז 1967, והעירייה החלה לנקוט צעדים נגד העבריינים רק כעבור שנים רבות

לא פחות מ-130 מבנים בלתי חוקיים צמחו במתחם "גן המלך" שבשכונת סילואן שבמזרח ירושלים מאז 1967, והעירייה החלה לנקוט צעדים נגד העבריינים רק כעבור שנים רבות מהבנייה - כך עולה מדו"ח מבקר המדינה, שבדק את מצב האכיפה של חוק התכנון והבנייה במתחם, הנמצא מדרום לעיר העתיקה בירושלים, סמוך לכפר סילואן. למתחם ערך ארכיאולוגי וסביבתי, ועפ"י תוכנית המתאר לעיר העתיקה משנות ה-70 של המאה הקודמת, הוא אמור לשמש שטח ציבורי פתוח שאסורה בו בנייה למגורים. המתחם נוסף לתחום השיפוט של עיריית ירושלים ב-1967.

הגיעו תלונות

המבקר החל בבדיקת מתחם "גן המלך" בעקבות תלונות שהגיעו לוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, ולפיהן עיריית ירושלים אינה נוקטת אמצעים נגד מבצעי עבירות הבנייה במתחם.

ממצאי הדו"ח מעלים כי העירייה החלה בפעולות אכיפה רק ב-1995, כעבור יותר מ-20 שנה אחרי שהוקמו בו כ-30 מבנים לא חוקיים. ב-2004, עלה מספר המבנים הבלתי חוקיים במתחם לכ-80, ורובם יועדו למגורים. במועד סיום הביקורת (2009) הסתכם מספר המבנים הבלתי חוקיים במתחם בכ-130.

עד 2004 "לא פעלה העירייה בנחישות מספקת נגד הבנייה הבלתי חוקית במתחם ולא הצליחה לבלום אותה", נכתב. באותה שנה פעלה העירייה נגד 43 מבנים, ומתוכם נהרסו כעשרה בלבד.

עם זאת, לאורך השנים, קמו תחתיהם מבנים בלתי חוקיים חדשים. עד 2009 העירייה הגבירה את פעילות האכיפה, אולם ההליכים המשפטיים נגד עברייני הבנייה במתחם נמשכים שנים רבות ורובם טרם מוצו. יתר על כן, גם כאשר הוצאו צווי הריסה, המבנים לא נהרסו לבסוף.

לדברי המבקר, דחיות ממושכות בביצוע צווי הריסה עלולות להעביר מסר סלחני בנוגע לעבירות ועלולות לפגוע בתכליות התכנון.

ביוני השנה קידמה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים תוכנית חדשה, בהובלת ראש העירייה ניר ברקת, לפיתוח מתחם "גן המלך", ולפיה 22 בתים יפונו בהסכמה מחלקה המערבי של השכונה לחלקה המזרחי, ועל מחצית מהשכונה יוקם פארק תיירותי. זאת כפתרון יצירתי לבעיית הבנייה הבלתי חוקית.

בתגובתה לממצאי המבקר, השיבה עיריית ירושלים כי היא רואה במתחם "גן המלך" אזור בעל ערך היסטורי ונופי שיש בו פוטנציאל לפיתוח התיירות.

עוד ציינה העירייה שהיא נוקטת פעולות מערכתיות בכמה תחומים לצמצום הבנייה הבלתי חוקית, בין היתר באמצעות הכנת תוכניות חדשות המותאמות לצורכי הציבור.