דו"ח המבקר: בחירות - הבזבוז ברשויות חוגג, המועמדים לא ראויים

בין הממצאים: בזבוז כספים, אבטלה סמויה, תשלום שכר על שעות נוספות שלא בהכרח בוצעו, רשימות מועמדים הכוללות פושטי רגל ובעלי הרשעה פלילית ומינוי מקורבים לתפקידי מפתח

בזבוז כספים, אבטלה סמויה, תשלום שכר על שעות נוספות שלא בהכרח בוצעו, רשימות מועמדים לתפקידים במועצה הכוללות פושטי רגל ובעלי הרשעה פלילית ומינוי מקורבים לתפקידי מפתח בבחירות - אלה קצת מהממצאים שחושף מבקר המדינה בפרק על ההיערכות לבחירות ברשויות המקומיות וניהולן בשנת 2008.

בביקורת נמצא כי תקציב המדינה שיוחד לניהול הבחירות, בהיקף של כ-67 מיליון שקל, היה כוללני ולא איפשר קיום בקרה תקציבית נאותה על ההוצאות. "הכנתו של תקציב באופן כזה הביאו לידי בזבוז... למעשה לא היו בידי משרד הפנים נתונים על העלות הממשית של הבחירות לרשויות שהתקיימו בנוב' 2008", נכתב.

בדיקת המבקר העלתה חריגות כספיות במערכת הבחירות. בין היתר, מצא המבקר כי לראשונה בבחירות מונו עשרות סגנים בשכר למנהלי הבחירות, ללא הצדקה אמיתית בחלק מהמקרים, ותכנון והתנהלות לקויים הביאו לכך ששולמו למשרד הפנים כ-294 אלף שקל עבור שכירות לשלושה ימים לקיום מטה בחירות וכ-80 אלף שקל עבור שירותי הסעדה.

עוד עולה מהדו"ח, כי המפקח הארצי לא בדק כלל שתי מגבלות מהותיות המונעות זכאות להיכלל ברשימת מועמדים לבחירות למועצה: הרשעה פלילית שיש עמה קלון ופשיטת רגל. 29 מהמועמדים בבחירות לא היו זכאים להיכלל ברשימת המועמדים מאחר שהוכרזו פושטי רגל. שניים מהם - מועמד ממעלות תרשיחא ומועמד מאשדוד - נבחרו, והם מכהנים כחברי מועצה. 44 מהמועמדים לא היו זכאים להיכלל ברשימת המועמדים, מאחר שנדונו לעונשי מאסר בפועל לפרק זמן העולה על 3 חודשים, וביום הגשת רשימת המועמדים טרם עברו 7 שנים מיום שגמרו לרצות את עונש המאסר בפועל. אחד ממועמדים אלה נבחר, והוא מכהן כחבר מועצה.

רשימה פיקטיבית

ליקויים חמורים לא פחות נמצאו גם באופן שבו נערכו הרשויות המקומיות לבחירות. כך למשל, נמצא כי בכמה רשויות גייסו מנהלי הבחירות את המועמדים באופן אישי מקרב חוג מכריהם, עובדיהם וקרובי משפחתם.

תופעה נוספת שחושף המבקר בדו"ח היא תופעת הרשימות ה"פיקטיביות" למועצה. הבדיקה העלתה כי ב-39 רשויות מקומיות הרשימה שבה נכלל המועמד שנבחר לראשות הרשות לא זכתה במנדט למועצה. המבקר ציין כי "מאחר שמספר המצביעים שבחרו ברשימות מועמדים אלו היה זעום ביותר לעומת מספר המצביעים שבחרו במועמד לראש הרשות, נראה שמדובר ברשימה פיקטיבית (מלאכותית)".