33% מהישראלים היו רוצים לגור בת"א, רק 3% בפתח-תקווה

64% מהישראלים רוצים לגור בת"א, בירושלים או בחיפה - כך עולה מסקר הערים הנחשקות של מכון רותם TRI ■ ומי הכי פחות נחשקות בארץ? בית-שמש, טבריה וקריית-מוצקין

כמחצית מהתחלות הבנייה בישראל הן של בתים צמודי-קרקע, ולא פעם עולה לכותרות תהליך הפרבור, שנובע בעיקר מרצונן של משפחות לעבור מהעיר אל הכפר, לקוטג' עם גינה וגדר לבנה.

אבל מסתבר שכיום הרוב המכריע של הישראלים (64%) דווקא היו רוצים לגור באחת משלוש הערים הגדולות במדינה - ירושלים, תל אביב או חיפה. מסקר שערך מכון רותם TRI באמצעות מדגם מייצג של 500 נשאלים, ושמתפרסם ב"גלובס" לראשונה, עולה כי העיר הנחשקת ביותר למגורים היא תל אביב - שליש מהישראלים (33.3%) ציינו שהיו רוצים לגור בה. חמישית (20.1%) מהישראלים נושאים את עיניהם לבירה, וכעשירית (10.7%) חולמים לגור בעיר הכרמל. יצוין כי מיעוט מהמשיבים בחר ביותר מעיר אחת, כך שסך ה"אחוזים" מסתכם ב-107%.

הביקוש לתל אביב אולי נשמע טריוויאלי - שכן בנוסף לביקוש מצד ישראלים, תל אביב זוכה (בדומה לירושלים) לביקוש לדירות על-ידי תושבי חוץ - אך נראה כי מאז המשבר הכלכלי העולמי של סוף 2008, המכירות לתושבי חוץ עדיין לא התרוממו בחזרה.

"בתחום דירות היוקרה, הביקוש בתל אביב מתחלק לשניים: תושבי חוץ, בעיקר מאירופה וארה"ב, וישראלים אמידים", אומר רן בן-אברהם, סמנכ"ל שיווק וייזום של חברת צמח המרמן, השותפה בפרויקט מגורי היוקרה "נווה צדק על הים".

כיום תל אביב היא מחוץ להישג ידם של מרבית הזוגות הצעירים (וגם הלא כל כך צעירים) - מחיר דירת 3.5-4 חדרים עמד ברבעון השני של 2010 על 2.15 מיליון שקל, פי שניים מהממוצע הארצי לדירות באותו גודל, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - אך בשכונות הדרומיות של העיר עדיין ניתן לרכוש דירה חדשה במחיר נמוך יותר מבפתח תקוה רוויית הבנייה.

לדוגמה: מחירה של דירת 4 חדרים בפרויקט "דואט תל אביב" של חברת דונה בשכונת עזרא הוא כ-1.4 מיליון שקל; דירות 2 חדרים בפרויקט "פלורנטין 2" שבשכונת פלורנטין, שבונה חברת רוטשטיין, נמכרות בכ-1.05 מיליון שקל.

גם בירושלים המצב אינו נראה מעודד במיוחד עבור הזוגות הצעירים: ברבעון השני של 2010 חצה לראשונה מחירה הממוצע של דירת 3.5-4 חדרים בבירה את רף ה-1.5 מיליון שקל, על-פי נתוני הלמ"ס, אבל על פי סקר מכון רותם TRI, עדיין כל ישראלי חמישי רוצה לגור בירושלים.

הבירה סובלת ממצוקת דיור חריפה, גם בשל העובדה שבשנים האחרונות שיווק בה מינהל מקרקעי ישראל קרקעות לבנייה חדשה במשורה, וגם בשל גידול האוכלוסייה המהיר יחסית, בקצב של כ-2% בשנה. כיום מתגוררים בירושלים, הגדולה בערי ישראל, כ-775 אלף תושבים (בדיוק נמרץ - 10% מתושבי ישראל), בני כל הדתות והשכבות, שעדיין מגיעים לעיר ומבקשים לרכוש לעצמם דירות.

המשפחות והזוגות הצעירים, אם כן, מוצאים עצמם רוכשים דירות בפרויקטים חדשים בשכונות כגון פסגת זאב והר חומה. "שכונת הר חומה הפכה בשנים האחרונות לאחת השכונות הגדולות והמבוקשות באזור ירושלים, ככל שהמחירים בבירה הפכו לבלתי נגישים לזוגות צעירים", אומר עפר שגיב, מנכ"ל חברת הבנייה מי טל הנדסה וייזום, הפעילה בירושלים.

קונים גם אם לא כל כך רוצים

שאר הערים בעשירייה הפותחת נמצאות בגוש דן ובשרון - באזורי הביקוש באזור המרכז, ולאו דווקא היכן שבונים הרבה - בנתניה ובפתח תקווה. כמעט 8% מהישראלים היו רוצים להתגורר ברעננה, אחת הערים היקרות בארץ, ו-7.5% חולמים לגור בהרצליה.

העיר פתח תקוה, בה לפי נתוני הלמ"ס נמכר בשנת 2009 מספר שיא ארצי של 1,774 דירות חדשות, דורגה בסקר של מכון רותם TRI רק במקום ה-14, עם 3.1% בלבד מהנשאלים שבחרו בה כעיר מבוקשת.

יצוין כי חיפה ורעננה, בין עשר הערים המבוקשות בישראל למגורים, סובלות ממחסור בדירות חדשות. נתוני המכירות של דירות חדשות בשנת 2009 עמדו על 153 דירות חדשות שנמכרו (בבנייה פרטית) בחיפה ו-87 דירות חדשות בלבד שנמכרו ברעננה, על פי נתוני הלמ"ס.

רמת גן קיבלה 6.6% מקולות הנשאלים, וכפר סבא - 6.4%. גבעתיים, אחת הערים המבוקשות ביותר בגוש דן, היא מושא חלומותיהם של 6.2% מהישראלים. למקום התשיעי הגיעה העיר ראשון לציון, עם 5.6%, וחולון במקום העשירי, עם 5.4% מקולות הבוחרים.

ומי הן הערים הכי פחות נחשקות בארץ? בית שמש, טבריה, קריית מוצקין ועומר קיבלו כולן פחות מ-2% מקולות הנשאלים, וכך גם הקיבוצים. 2.3% מהנשאלים היו רוצים לגור במושב.

"נתון מעניין העולה מהסקר הוא, שלמרות שצוין באוזני הנשאלים כי הם לא צריכים להתייחס למחירי הדירות, הרי שהם לא בחרו כלל ביישובים יוקרתיים כמו סביון, כפר שמריהו או קיסריה", אומר ד"ר אריה רותם, מנהל מכון רותם TRI. "למרות ההעדפה הברורה שמתגלה בסקר עבור מגורים באזור המרכז בכלל ותל אביב בפרט, מדובר על נתונים שנובעים מהשאלה המנוסחת בצורה של התעלמות מגורם המחיר, כלומר מדובר על העדפה אך לא בהכרח על בחירה, שנופלת ברוב המקרים בגלל המחירים הגבוהים של דיור באזור המרכז".

כמה רוצים לגור איפה[2]
 כמה רוצים לגור איפה[2]