מפקירים את תיקי ההשקעות שלכם

הזרקור מופנה למחיר הדיור הגואה ולדולר ואיש לא מתייחס לבועה אחרת שמתנפחת

ייקור המשכנתאות עליו הכריז בנק ישראל יטפל אולי בבועת הנדל"ן למגורים, אך החלטת הריבית לחודש נובמבר מתעלמת לחלוטין מבועת האג"ח שצוברת תאוצה מסוכנת. זאת ועוד, הצגת דרכים יצירתיות לריסון האינפלציה שלא באמצעות שימוש בכלי הריבית, תדחק בוודאי את מדדי האג"ח אל עבר הנקודה שממנה הקריסה היא בלתי נמנעת.

במבחן התוצאה, נדמה לכאורה שאין הצדקה להסתכן במניות כשמתקבלים ביצועים פנומנאליים בתיק אג"ח נטול סיכון. אג"ח ממשלתיות וקונצרניות מדורגות במח"מ בינוני עד ארוך הניבו מאז תחילת השנה למעלה מ-12%, יותר מתשואת ת"א-100 באותה התקופה.

אולם בחינה פשוטה של התנהגות האפיק מלמדת על עתידו העגום. תמהיל האג"ח ברמת הסיכון הנדונה מגלם תשואה שנתית ממוצעת של 6% עד 7% נומינאלית, ולפיכך מסתבר שהשגנו בעשרה חודשים בלבד, תשואה שאמורה להתקבל בשנתיים.

זאת כמובן בהנחה שהתמחור היה הוגן בראשית השנה, כשהתשואה עמדה אז על 3.5% צמוד מדד בתל בונד 20 ו-6.5% בתל בונד השקלי.

ברשימת הנפגעים

מתישהו בהמשך הדרך, אי שם בעתיד הלא רחוק, תתייצב ריבית בנק ישראל על רמה גבוהה פי שתיים מרמתה הנוכחית. המהלך יגרור אחריו עליה של התשואה הגלומה באפיקי האג"ח לרמה נורמאלית, קרוב לערכים שהיו בראשית השנה.

מכאן ניתן להסיק שאחד משני התרחישים הבאים יקרה בסבירות גבוהה ביותר: או שמדדי האג"ח יניבו למשקיעים תשואה אפסית למשך זמן של שנה ויותר, או ששעריהם יקרסו ב-5 ועד 10% בפרק זמן קצר.

האפשרות השנייה נעימה פחות: כיוון שירידות שערים חריפות באפיק יביאו לתגובת יתר של המשקיעים הסולידיים שימהרו להפטר מתיקי האג"ח שברשותם מבלי להתחשב בתמחור, כפי שכבר קרה בחודשים שלאחר קריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, אז קרס מדד תל בונד 20 ב-15% ללא הצדקה כלכלית.

ברשימת הנפגעים יהיו גם הפעם העמיתים בקופות הגמל והמשקיעים בקרנות הנאמנות הסולידיות, דווקא אלו שמטבעם נרתעים מסיכון.

הצרות של ברננקי

הכרזתו הצפויה של פדרל ריזרב על הכוונה לבצע הרחבה מוניטארית נוספת באמצעות רכישת אג"ח ממשלתיות ארוכות, כדי להוריד עוד את ריבית המשכנתאות לטווח ארוך וכדי להחליש את השטר הירוק, כבר מגולמת בשוק האג"ח. ברננקי לא יוכל להחזיק את התשואה האפסית לנצח והפסקת התערבותו במסחר היא שתביא לעליית חדה בתשואות ולתפנית מיידית גם בשוק האג"ח בת"א.

אחרי שנה של ירידת תשואה מתמדת ותוצאות מרשימות בתיקי האג"ח, נח אולי לחשוב שמדובר בתרנגולת שמטילה ביצים של זהב. דווקא עכשיו כשהאופוריה בשיאה, כדאי להפנים שהשקעה באג"ח צמודות מדד ולא צמודות ארוכות היא השקעה מסוכנת, רחוקה מלהיות סולידית, שהתמורה בגינה תהיה מוגבלת בשנה הקרובה, אם בכלל.

החלטת הריבית השבוע מתעתעת ומבססת בקרבנו את האשליה שתנאי הרקע יוסיפו לתמוך באפיקי האג"ח בעתיד הנראה לעין, ולא בצדק. זהו הזמן לצמצם חשיפה לאפיק, להעדיף השקעה במניות המתומחרות באופן הוגן ולהתגונן מעליית ריבית באמצעות אג"ח בריבית משתנה. שנה חלומית שכזו לא תחזור על עצמה.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד