קלף מנצח

לצד העבודה על "מעצר בית", עוזב טל פרידמן את הדמויות הקלאסיות שמזוהות איתו לטובת קלאסיקה אחרת - ניצוח על תזמורת הקאמרטה, בקונצרט מיוחד לכל המשפחה. בראיון ל"גלובס" מדבר פרידמן על המיאוס שהוא חש מעולם הסלבריטאות הישראלי ומסביר איך זה להיכנס לתפקיד בלתי מצחיק בעליל

השם "טל פרידמן" לא בדיוק מתקשר בתודעה הציבורית לעולם המוזיקה הקלאסית, למרות שהדמויות שהוא ייצר בשנים האחרונות בתוכנית "ארץ נהדרת" כבר הפכו לקלאסיקה בפני עצמן. אלא שלפרידמן יש גם צד שני, פחות מוכר, כמוזיקאי פעיל ונלהב. ואת הצד הזה הוא לוקח השבוע למקום חדש: הופעה כמנצח עם תזמורת הקאמרטה ירושלים, בקונצרט מיוחד לכל המשפחה. תפקידו יכלול ניצוח והנחייה, ויציג באופן הומוריסטי את דמות המנצח. ההשראה למופע הגיעה מהקומיקאי האמריקאי דני קיי, שביצע רעיון דומה בארה"ב בשנות ה-60 וה-70 .

הקונצרט, שיימשך כ-50 דקות, יכלול קטעים קצרים מתוך יצירות קלאסיות מוכרות: "ארבע העונות" (ויואלדי), "מפצח האגוזים" (צ'ייקובסקי), "מולדבה" (סמטנה), "חליל הקסם" (מוצרט) ("מולדבה") ועוד. כן יבוצע עיבוד לגיטרה חשמלית ותזמורת לשיר של להקת מטאליקה, כשפרידמן הוא הסולן בגיטרה.

"מנכ"ל התזמורת, בנצי שירה, פנה אלי לפני חצי שנה כדי לבדוק אפשרות שאתן מופע ניצוח מונחה בסגנון דני קיי", אומר פרידמן בראיון ל"גלובס". "בהתחלה אמרתי לא, אבל הוא ביקש שאחשוב ונתן לי לצפות בהקלטה. זכרתי תמיד את דני קיי לטובה, כי הוא חתם לאבא שלי שנפצע במלחמת יום הכיפורים. צפיתי בהקלטה, והבנתי שבאמת אפשר לעשות פה משהו יפה".

כדי להתכונן למופע, פרידמן עבד במשך חצי שנה עם מנצח "אמיתי" (יוני פרחי), ולמד ממנו את יסודות הניצוח. בנוסף, ישב שעות ארוכות מול יו-טיוב וצפה בעבודתם של מנצחים גדולים. "זה כמו תחקיר לקראת משחק", הוא אומר.

עם כל הכבוד למוזיקה, בוא נזכור רגע שאתה טל פרידמן. זה יהיה גם מצחיק?

"אני יודע שמצפים ממני להצחיק, ובוא נגיד שאם זה לא יצחיק מצבנו לא טוב", צוחק פרידמן. "אבל אני לא יובב הליצן. אני באמת הולך להופיע כמנצח תזמורת ולהסביר מה מנצח עושה".

יש סיכוי שתעשה בקונצרט גם דמויות מ"ארץ נהדרת"?

"ממש לא. אני לא רוצה למחזר, אלא שיסמכו עלי שאני יכול להביא חומרים חדשים וטובים לא פחות. אנשים יותר מעריכים שמכינים להם קפה חדש מאשר מחממים להם קפה ישן. אני חוצב בסלע כדי שיראו שאני לא רק קומיקאי".

טל פרידמן / אוריה תדמור
 טל פרידמן / אוריה תדמור

פנים חדשות. פרידמן

חטא היוהרה

בימים אלו נמצאים פרידמן ושותפו אייל קיציס שוב בכותרות, עם הסדרה החדשה והמפתיעה "מעצר בית" בערוץ 2.

פרידמן: "עשינו את 'מעצר בית' בשביל עצמנו. זה סוג של תוכנית שהיינו רוצים לראות בטלוויזיה. משהו שעוד לא ראית בשום מקום. לכן הכנת התוכנית ארכה שלוש שנים. הרגשנו כמו סיזיפוס, שמגלגל את האבן במעלה ההר והיא חוזרת ומתגלגלת למטה".

"מעצר בית", שעד כה שודרו ממנה חמישה פרקים, היא פרודיה שמעוצבת כמו סדרה דוקומנטרית. סיפור המסגרת: 21 סלבריטאים מקומיים נהרגים ברכבת הרים באירוע הפתיחה של פארק שעשועים שהקימו קיציס ופרידמן. השניים מוכנסים למעצר בית עד פתיחת משפטם ומשם מנסים להמשיך לנהל את עסקיהם תוך שהם מפגינים רשעות, יהירות, ציניות, חוסר מודעות עצמית וחוסר רגישות סביבתית ברמה מזעזעת.

בסדרה משתתפים סלבריטאים רבים בתפקיד עצמם, החל באגם רודברג וכלה בגיא גיאור. הסדרה מציגה את עולם הזוהר הישראלי באופן מאד לא מחמיא: נצלני, אינטרסנטי, עלוב, ריקני - ובעיקר מגוחך.

"הסדרה נועדה להציג את תרבות הסלבס במערומיה", מאשר פרידמן. "היא מראה את חטא היוהרה. מאחורי דמויות הזוהר מתגלים אנשים קטנים ועלובים, ואנו בראשם. אנחנו שוחטים פה את עצמנו. שוכבים על הגדר כדי לומר שלא ככה היינו רוצים להיראות".

חלק מהסלבס שמופיעים בסדרה מוצגים באופן מאד לא מחמיא. לא הייתה להם בעיה עם זה?

"לרובם לא, כי אנו עצמנו מוצגים בסדרה בצורה הכי עלובה ושלילית שיש. הם קראו את התסריט והבינו שהדמויות הרעות בסיפור הן קודם כל אנחנו".

היו כאלו שבכל זאת סירבו להשתתף?

"כן. אבל בלי שמות".

"כמוזיקאי אני לא דמות קומית"

פרידמן, שמזגזג במשך שנים בין בידור למוזיקה, מופיע כבר ארבע שנים עם להקת "הקריות" בשירים שהוא עצמו מחבר. בין היתר, הקליטה הלהקה את שיר הנושא ל"מעצר בית".

כשאתה מופיע עם הלהקה אתה אדם שונה?

"אני לא יכול להפריד בין התפקידים לגמרי, אבל כמוזיקאי אני לא דמות קומית. אני שר על זה שהמים נגמרים, שחיות הבר נכחדות, שיש תחושת אבדון ואלימות. אלו לא טקסטים קלים".

הקהל לא מצפה שתעשה את לובה?

"עכשיו כבר לא. כבר יודעים למה לצפות".

אם הייתי הפסיכולוג ראובן דגן מ"בטיפול", שאותו חיקית כל-כך יפה, הייתי אומר שאולי ההתקרבות שלך לצד המוזיקלי נועדה להראות שאתה לא באמת הסלבריטאי הריקני והנצלן שאתה מציג ב"מעצר בית".

"התיאוריה הזו זה נשמעת יפה", צוחק פרידמן, "אבל אני עוסק במוזיקה יותר מדי שנים כדי שהיא תהיה נכונה. אני מנגן יותר מ-30 שנה. מעבר לזה, אני לא שייך לעולם הסלבריטאות. אני לא הולך לאירועים ולא לפתיחות. זה לא מעניין אותי ואני לא נהנה מזה".

קונצרט לילדים עם הקאמרטה ירושלים בניצוח טל פרידמן. ירושלים, אולם ימק"א, יום ד' 27.10. קיבוץ כברי, אולם המופעים, יום ה', 28.10. אשקלון, מרכז הכנסים הבינלאומי, יום א' 31.10. תל-אביב, מוזיאון ת"א לאמנות, יום ב' 1.11. כל המופעים יתקיימו בשעה 17:30. מחיר כרטיס: 75 שקל